apocalypse-2273069_1280

Dodano 20 marca 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Zapanuj nad epidemią chaosu

Pierwszy tydzień pandemii był dla polskiego HR-u niczym zima dla drogowców: niby było wiadomo, że przyjdzie, a jednak wszystkich zaskoczył. Mogliśmy obserwować całą paletę zachowań, także tych kompletnie niezrozumiałych: zakaz pracy zdalnej, choć byłaby możliwa; łamanie prawa pracy; zamykanie firm i zwalnianie pracowników z dnia na dzień; kompletne lekceważenie sytuacji i postawa „jakoś to będzie” – w komentarzach w mediach społecznościowych i wiadomościach przekazywanych przez znajomych widzieliśmy to wszystko. W wielu organizacjach trwają gorączkowe poszukiwania kanałów komunikacji z pracownikami, szkolenia z efektywnej pracy w home office, a fora są pełne pytań jak przeprowadzić zdalną rekrutację. Jakie wnioski płyną z pierwszego tygodnia pandemii?

Przygotuj się, że kryzys goni kryzys

Tak to już jest w sytuacjach kryzysowych: w działania wkrada się chaos, a nad wydarzeniami nie masz kontroli. Przygotuj się na bycie non-stop na wysokich obrotach, bliższą niż zwykle współpracę w ramach organizacji i to, że momentami będziesz mieć poczucie, że rzeczy wymykają ci się z rąk. Gasisz jeden pożar, wybucha kolejny. Co możesz zrobić? Jak najszybciej zmapuj grupy pracowników (i kandydatów) i ich możliwe obawy. Lęk jest w tej sytuacji naturalny i wcale nie dotyczy tylko zdrowia: ludzie boją się utraty pracy, martwią się o przyszłość, zastanawiają się, jak poradzą sobie z opieką nad dziećmi. Ułatwisz sobie pracę, przewidując pytania, które mogą się pojawić. Odpowiedzi zbierz w jednym miejscu, bo to pomoże ci panować nad komunikacją wewnętrzną, której sprawność zdecyduje, jak szybko uda ci się opanować sytuację.

Oddychaj, działaj z myślą, że to się kiedyś skończy

W kryzysie musisz działać na chłodno. Zachowaj spokój, wyznacz priorytety, pamiętaj o wszystkich interesariuszach. Inne potrzeby mają pracownicy, inne managerowie, jeszcze inne – ich rodziny, otoczenie, kandydaci. Unikaj podejmowania krótkowzrocznych decyzji. Pandemia się skończy, ale teraz jest testem dojrzałości kadry zarządzającej – pamiętaj, żeby ją wesprzeć. Jak? Chociażby edukując w zakresie prawa pracy (serio!), tworząc listy zadań i schematy działania, a także psychologicznie – być może niektórzy po raz pierwszy w managerskiej karierze mają do czynienia z trudną sytuacją zespołu! To, jak liderzy poradzą sobie z zarządzaniem w kryzysie, zadecyduje o tym, jak szybko i jak efektywnie wrócicie do normalności, kiedy sytuacja się uspokoi. Uświadom wszystkim, że znów będziecie pracować w tych samych zespołach, a jeśli teraz nadwyrężycie zaufanie, potem jego odbudowanie może być niemożliwe.

Zakładaj, że ludzie nie wiedzą

Choć może się wydawać, że źródeł wiedzy nt. koronawirusa jest mnóstwo, zlinkuj w jednym miejscu te sprawdzone i zachęć pracowników, żeby korzystali tylko z nich. To pomaga zapanować nad paniką i obawami. W zależności od sytuacji w firmie, opracuj też pigułkę przepisów prawa pracy i wewnętrznych regulaminów, które mają szczególnie teraz zastosowanie (przestój, home office, kwestie związane z wykorzystywaniem zaległych urlopów itp.). Wcale nie tak rzadko zdarza się, że pracownicy nie znają swoich praw i obowiązków, dlatego ułatwiaj im znalezienie potrzebnych informacji. Jeśli działacie w niestandardowy sposób (np. do tej pory nie dopuszczaliście pracy zdalnej, a teraz udostępniliście ją wszystkim), edukuj pracowników. Zadbaj o to, żeby procesy HR wspierały efektywność zespołu w tej trudnej sytuacji.

PS Edelman przygotował raport specjalny, z którego wynika, że 74% osób obawia się fake newsów związanych z koronawirusem, a najbardziej ufa… informacjom przekazywanym przez pracodawcę (63% badanych; kolejne źródło to rządowa strona, która uzyskała 58%). Wykorzystaj tę szansę!

Przejrzyj aktywności

Wiosenny kalendarz HR-owca i EB-owca był z pewnością wypełniony po brzegi. Targi, szkolenia, spotkania z kandydatami, działania online. Także w tej szczególnej sytuacji musisz zadbać o pracowników i kandydatów, którzy mieli z nich skorzystać. Potwierdź, jakie są aktualne potrzeby biznesowe i rekrutacyjne; być może managerowie nie pomyśleli o tym, żeby dać znać, że się zmieniły. Oceń, które działania w aktualnej sytuacji są niezbędne, by na te potrzeby odpowiedzieć. Część działań jest oczywiście niemożliwa (targi pracy, spotkania na uczelniach itp.), część będzie dużo mniej efektywna (reklama zewnętrzna), a część musisz mocno zmodyfikować (np. przenieść dzień otwarty do kanałów online). Sprawdzaj też elementy pozornie oczywiste: co z tego, że przeprowadzisz zdalną rekrutację i przygotujesz się do wirtualnego onboardingu, skoro w wielu miejscach kandydat nie będzie miał możliwości wykonania badań lekarskich. Skoncentruj energię tam, gdzie jest teraz najbardziej potrzebna: komunikacja wewnętrzna to obecnie najważniejszy element działań EB.

Anna Mikulska, MJCC

Tagi : , , ,