laptop-425826_1920

Dodano 26 marca 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Webinar – krótki przewodnik

Powoli przyzwyczajamy się do nowej rzeczywistości. Rekrutacja przenosi się w całości do sieci, home office staje się codziennością, a spotkania wciąż są niewskazane. 

O kilku podstawowych zasadach działań digitalowych pisaliśmy tutaj. Teraz pora na to, aby zachęcić Was do korzystania z… webinarów! Chociaż samo narzędzie nie jest niczym nowym (webinary odbywają się już od ponad dekady), to w ostatnich dniach obserwujemy ogromny wzrost popularności tego typu działań. Dla tych, którzy do tej pory nie mieli okazji organizować spotkań w sieci, przygotowaliśmy krótki poradnik. To prostsze niż organizacja wydarzeń offline!

Webinar – co to jest?
Odpowiedź tkwi już w samej nazwie. Najprościej mówiąc – webinar to seminarium odbywające się w internecie. Do wydarzenia możesz zaprosić dowolną liczbę osób, z którymi podzielisz się wiedzą, umiejętnościami, albo po prostu porozmawiasz z nimi na dowolny temat.
Spotkanie odbywa się na zasadzie wideo transmisji – Twoje wystąpienie udostępniane jest w czasie rzeczywistym, a jego uczestnicy mogą Cię słuchać i włączać się do dyskusji.

Jakie daje możliwości?

Czat – podczas trwania Twojego wystąpienia możliwe jest udostępnienie kanału do rozmów – uczestnicy mogą swobodnie wymieniać się uwagami i spostrzeżeniami.
Ankiety – zapytaj uczestników o opinie – możesz zebrać naprawdę ciekawe dane!
Wyświetlanie prezentacji – Twoje wystąpienie może być wzbogacone o potrzebne wykresy, tabele i wszystko, co umieścisz w prezentacji.
Udostępnianie ekranu – chcesz pokazać swoim słuchaczom krok po kroku wykonanie jakiegoś zadania? A może zależy Ci na prezentowaniu swoich działań w obrębie danego programu w czasie rzeczywistym? Bardzo proszę! Webinary umożliwią udostępnienie Twojego ekranu.
Czysta plansza – możesz również notować, rysować, pisać w trakcie trwania wystąpienia.

Jaką wybrać platformę?
Wszystko zależy od Twoich potrzeb i planów. Jeśli nie wiążesz swojej przyszłości z wystąpieniami w internecie, a organizacja webinarów ma być tylko etapem przejściowym, skorzystaj z narzędzi, które oferują bezpłatny okres próbny (np. Zoom, MyOwnConference czy Livestorm). Jeśli zależy Ci na dłuższym użytkowaniu i większej liczbie dodatkowych funkcji, zastanów się nad płatnymi opcjami (wydatek wcale nie jest duży – ceny za płatne platformy zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych). Darmowe wersje programów mają też ograniczoną liczbę uczestników. Jeśli spodziewasz się naprawdę sporej frekwencji, wybierz Click Meeting – w spotkaniu może wziąć udział aż 5000 słuchaczy!
Pro tip: zwróć uwagę na program Skype for Business. W dobie pracy zdalnej i home office to narzędzie może być bardzo przydatne – nie tylko do telekonferencji z pracownikami i klientami, ale także do przeprowadzania webinarów.

Jak promować wydarzenie?
Najpierw zastanów się, o czym chcesz mówić i do kogo chcesz dotrzeć. Stwórz agendę wydarzenia, znajdź odpowiedni tytuł na swój webinar i… od razu rozpocznij jego promocję! Wykorzystaj do tego swoje kanały społecznościowe: zamieść informację na firmowej stronie na Facebooku i Linkedinie, a także zachęć prelegentów i uczestników do dzielenia się informacjami we własnych kanałach.

Jak prowadzić webinar?

Przede wszystkim prowadzący powinien mieć lekkość prowadzenia wystąpień publicznych – chociaż presja jest mniejsza niż podczas wystąpienia na sali pełnej uczestników, to świadomość, że słucha Cię kilkadziesiąt, a może i kilkaset osób, może być deprymująca.
1. Przygotuj dokładną agendę spotkania – Twoi odbiorcy nie mogą mieć wrażenia, że czytasz z kartki, ale musisz wiedzieć co i kiedy chcesz powiedzieć.
2. Zastanów się, co powinni zobaczyć na swoich monitorach uczestnicy webinaru: czy tylko Ciebie, czy może chcesz udostępnić im prezentację lub inny dokument. To również przygotuj zawczasu.
3. Nie daj się zaskoczyć! Zrób listę potencjalnych pytań i odpowiedzi – jeśli pozwolisz uczestnikom na zadawanie pytań, na pewno skorzystają z tej możliwości. Warto mieć przygotowaną odpowiedź.
4. Chociaż webinar jest mniej stresujący, niż wystąpienia offline, to jest to pod pewnymi względami bardziej wymagająca forma. Łatwo stracić zainteresowanie słuchaczy – zrób wszystko, aby zostali z Tobą przez cały czas wystąpienia. Skup się na merytoryce, ale nie zapominaj o luźnych elementach humorystycznych – to pozwala utrzymać zainteresowanie na wysokim poziomie.

Warto spróbować swoich sił w tworzeniu webinarów – to doświadczenie z pewnością Ci się przyda! Nawet wtedy, kiedy sytuacja z pandemią zostanie opanowana, internetowe spotkania wciąż będą możliwe. Ich organizacja jest łatwiejsza, szybsza i… tańsza! A liczba słuchaczy? Może być nawet większa niż podczas spotkań w świecie realnym.

***

Paulina Fijał, PR&CONTENT MARKETING EXECUTIVE, MJCC
Do świata contentu uciekła tuż przed obroną pracy inżynierskiej, kiedy zrozumiała, że w literach odnajduje się lepiej niż w cyfrach. Zaangażowana w projekty komunikacyjne dla branży retail, FMCG oraz z sektora BPO/SSC. Pasjonatka nowych mediów i kreatywnych form przekazu. Ukończyła wiele kursów i szkoleń z obszaru SoMe, autorka ponad setki artykułów i ponad tysiąca postów na kanałach społecznościowych klientów. Zaangażowana w działanie Plebiscytu MediaTory i organizacji Toastmasters International, laureatka takich nagród jak POCMA czy Siła Przyciągania. Jej misją jest dotrzeć do każdego odbiorcy, znaleźć z nim wspólny język i sprawić, że zostanie z marką na zawsze.

Tagi : , ,