flower-887443_1920

Dodano 30 marca 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Wartości firmy w czasach pandemii

W dobrych czasach łatwo rozmawiać o kulturze, równości i wartościach, ale dzisiaj żyjemy w bardzo niepewnej rzeczywistości. Takiej, która zmienia się każdego dnia. Mogą minąć całe lata zanim gospodarka wróci do stanu sprzed COVID-19, jednak nie oznacza to, że nie będziemy pozyskiwać talentów do organizacji. Także firmy, które dostarczają nam niezbędne produkty lub usługi w czasie pandemii (retail, gastronomia, firmy logistyczne itd.) będą zwiększać zatrudnienie lub zapełniać wakaty w związku z rotacją pracowników.

Nadszedł więc czas, aby plakat z wartościami zdjąć ze ściany i zobaczyć jak są one realizowane w praktyce. Teraz pracownicy i kandydaci – a także klienci! – mówią „sprawdzam”. Obserwują pracodawców i punktują niezgodności między tym, co firmy komunikują, a jakie są ich realne działania w sytuacji pandemii. Jak zdać ten egzamin?

Przyjrzyj się wartościom, które są obecne w twojej firmie. Zastanów się, w jaki sposób możesz je pokazać w obecnej sytuacji.

„Zdrowie i dobre samopoczucie naszych pracowników jest dla nas kluczowe”

Wyślij prosty i czytelny komunikat do swoich pracowników z informacjami o działaniach podejmowanych w celu zmniejszenia ryzyka narażenia na zakażenie w miejscu pracy. Pamiętaj o dwóch rzeczach: pisz TYLKO prawdę oraz nie bombarduj ludzi recytowaniem rządowych wytycznych (to słyszą już w wiadomościach i czytają w mediach każdego dnia). O tym, jak realizować komunikację wewnętrzną w tym czasie pisaliśmy już TUTAJ i TUTAJ.

„Koncentrujemy się na klientach”

Pracownicy sklepów, które pozostają otwarte, będą mogli zadbać o klientów tylko wtedy, kiedy sami będą czuli się bezpiecznie. Zatroszcz się o swój zespół, a najlepiej wejdź na front działań i dodaj otuchy swoim pracownikom, pokazując im, że jesteś razem z nimi. Jeżeli potrzebujesz inspiracji, spójrz na nasze zestawienie działań pracodawców z pierwszych tygodni pandemii – TUTAJ.

„Odwaga w działaniu”

Jeśli dostarczasz usługi lub towary, które nie są żywnością, lekami ani artykułami higienicznymi, miej odwagę podjąć trudne decyzje związane z ograniczeniem działalności placówek czy nawet z ich zamknięciem. Takimi działaniami pokażesz, że dbasz o zdrowie swoich pracowników i ich rodzin, a także o zdrowie klientów.

„Doceniamy”

Okazuj wdzięczność. Niezależnie od tego w jakiej branży działasz, czy twoi pracownicy pracują zdalnie, czy są „na pierwszej linii”, wszystkim należy się docenienie! Nie od święta, a każdego dnia. Krótkie wideo od prezesa, proste słowo „dziękuję” od menedżera – to wszystko nabiera teraz jeszcze większego znaczenia.

„Jesteśmy innowacyjni”

Innowacyjność to nie tylko najnowsze technologie, rozwój usług i produktów. Teraz możesz pokazać swoje innowacyjne podejście do pracowników. Nie oczekuj od nich, że będą pracowali z biura dlatego, że ty tak wolisz. Pomóż im się odnaleźć w nowej, domowej rzeczywistości. Testuj i wprowadzaj pomysły dotyczące wsparcia pracy zdalnej, kontaktowania się ze sobą czy dodatkowych benefitów.

„Wzajemne zaufanie”

Dla wielu firm praca zdalna w tak dużym wymiarze jest nowością. W tej sytuacji muszą się odnaleźć zarówno członkowie zespołów, jak i ich przełożeni. Zaufaj, że wszyscy chcą jak najlepiej wykonać swoją pracę. Tak, zdarzą się sytuacje, w których pracownik będzie musiał przerwać pracę, żeby zająć się przez chwilę dzieckiem czy wyjść z psem. Okazuj wyrozumiałość, rozluźnij sztywne godziny pracy. W końcu ważne jest przecież to, żeby zadania były zrobione w terminie, niekoniecznie w godzinach 9:00 – 17:00.

 „Odpowiadamy na realne potrzeby”

A co w sytuacji, kiedy pracownik obawia się przyjść do pracy? Podejdź do niego indywidualnie. Porozmawiaj z nim (nie pisz maili!), aby wyczuć, gdzie jest problem, i zrozumieć jego faktyczne potrzeby. Nie zawsze o wszystkim wiesz z góry – może mieszka ze starszym rodzicem lub chorym dzieckiem i obawia się nie tyle zakażenia siebie, ale innego domownika. Możecie zdecydować się na różne rozwiązania: zasiłek opiekuńczy na dzieci, wykorzystanie zaległego, bieżącego lub bezpłatnego urlopu. Nie zmuszaj pracowników, żeby brali zwolnienie lekarskie tylko dlatego, że chcesz ich za wszelką cenę zatrzymać. Jeśli istnieją prawdziwe obawy, spróbuj na nie odpowiedzieć.

„Jesteśmy odpowiedzialni społecznie”

Zaangażuj pracowników i wspólnie pomyślcie, jak tu i teraz możecie się wykazać społeczną odpowiedzialnością. Nie muszą to być miliony przekazywane na zakup sprzętów medycznych czy środków ochrony dla szpitali. Równie dobrze mogą to być korepetycje dla dzieci przygotowane przez twoich pracowników.

„Otwartość”

Zadajesz sobie pytanie, czy komunikować pracownikom możliwe scenariusze rozwoju sytuacji, w tym np. konieczność zwolnień? Czy może stoisz przed koniecznością renegocjowania kilku obietnic złożonych wcześniej pracownikom? Postaw na autentyczność i szczerość. To też świadczy o trosce o pracowników – możesz im zapewnić dłuższy czas na wymyślenie lub realizację planu awaryjnego. A sposób, w jaki to zrobisz, zdecydowanie powinien opierać się na wartościach firmy.

 

Dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek klienci, kandydaci i pracownicy zwracają uwagę na komunikaty i rzeczywiste działania pracodawców. Koronawirus uwidoczni wszystkie niedociągnięcia w wizerunku, który prezentują. Wszyscy dopiero odnajdujemy się w tej sytuacji, szukamy nowych pomysłów i rozwiązań. Warto w tym czasie rozmawiać ze swoimi pracownikami i jeszcze uważniej słuchać tego, co mówią. Ja dodatkowo zachęcam do nawiązywania kontaktów z innymi specjalistami, żeby uczyć się od siebie nawzajem.

***

Aneta Tur, EB MANAGER, MJCC

 Budowaniem silnej marki pracodawcy zajmuje się od 2008 – wtedy właśnie objęła pierwsze stanowisko związane z employer brandingiem i z sukcesem wspierała działania m.in. Nestlé i ING Banku Śląskiego.  Przez ponad dekadę obserwowała dynamiczny rozwój rynku EB, a udział w kilkuset targach pracy, wydarzeniach i konferencjach sprawiła, że jest jednym z najbardziej doświadczonych EB managerów.

Jej działania dla takich marek jak BNP Paribas, Citi, Bosch IT czy Wyborowa Pernod Ricard były często nagradzane, m.in. w konkursie EB Excellence Awards i EB Stars, a o jej umiejętnościach pozytywnie wypowiadają się także uczestnicy jej szkoleń z zakresu employer brandingu.

Skrupulatność, doświadczenie i wiedza – to właśnie te cechy sprawiają, że w MJCC od lat jest niezastąpionym menadżerem odpowiadającym za projektowanie, konsulting i koordynację kampanii promocyjnych.

Tagi : , ,