planning-620299_1920

Dodano 16 marca 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

#staythefuckhome. Chwila, ale co z employer brandingiem, HR i rekrutacją?

Pandemia koronawirusa wpływa na każdy obszar biznesu, a gdy „biznes to ludzie”, sytuacja robi się naprawdę poważna. Odwołanie targów pracy, mniej lub bardziej formalnych spotkań branżowych, zamknięte uczelnie i związany z tym brak możliwości organizacji wszelkiego rodzaju wydarzeń – to sytuacja, z którą polskie EB mierzy się po raz pierwszy. EB-owi weterani mogą pamiętać, jak uczestników z targów pracy wymiotła żałoba po śmierci Jana Pawła II, czy trudności związane z organizacją eventów, gdy wiele obiektów wystawienniczych zostało zamkniętych po zawaleniu się hali targowej w Katowicach. Ale sytuacji, w której nie można zorganizować absolutnie niczego, nie pamięta nikt.

Prawda jest taka, że w kontekście kalendarza polskiego EB-owca (a zwłaszcza campus recruiterów) koronawirus dopadł nas w najgorszym z możliwych momentów. To w marcu rozpoczyna się przecież „EB-owe życie” na uczelniach i sezon targowy, który dla wielu firm jest najważniejszym przejawem aktywności w środowisku akademickim i okazją do bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi kandydatami. Okres ten poprzedzają wielkie przygotowania – firmy odświeżają wizualizacje materiałów, szykują nowe zabudowy wystawiennicze, drukują materiały informacyjne, kupują gadżety. Te bardziej zapobiegliwe wiele miesięcy temu zarezerwowały powierzchnię promocyjną na uczelniach lub kupiły idealnie umiejscowione nośniki outdoorowe pod kluczowymi wydziałami, aby jeszcze bardziej zaistnieć w głowach przyszłych praktykantów, stażystów, czy juniorów. Takie przygotowania przeciętnie pochłaniają kilkanaście tysięcy złotych. W przypadku najbardziej aktywnych firm mogą to być kwoty nawet znacznie przekraczające 100 tys. złotych. Do tego dochodzi koszt zakupu powierzchni wystawienniczej, która – zwłaszcza na wydarzeniach komercyjnych – do tanich nie należy. Teraz okazało się, że wszystko na nic, bo duże wydarzenia, które w marcu zdążyły się odbyć, można policzyć na palcach (lista wiosennych imprez targowych z więcej niż jedną edycją znajduje się pod artykułem). Najbardziej aktywne firmy straciły możliwość uczestnictwa w kilkudziesięciu kolejnych. Wymierne straty finansowe mogą być tylko początkiem problemów.

Zakładając (i mając nadzieję!), że pandemia nie potrwa wiele miesięcy, nie wpłynie ona jednak znacząco na potrzeby rekrutacyjne wielu organizacji: osoby, które miały być zachęcone do aplikowania i zrekrutowane w najbliższym czasie, w dalszym ciągu będą firmom potrzebne. Oznacza to, że organizacje staną przed zupełnie nowym wyzwaniem: przyciągnięcia kandydatów, ale już bez wykorzystania tradycyjnych narzędzi offline jak targi pracy, wydarzenia rekrutacyjne czy nawet własne większe spotkania z kandydatami. Dodatkowo, nie mają one komfortu planowania, bo w zasadzie sytuacja zmienia się aktualnie z dnia na dzień i z godziny na godzinę…

Datego, chcąc pomóc organizacjom w odnalezieniu się w świecie VUCA* już od jutra (17.03) zaczniemy publikować porady nt. działań, jakie firmy mogą podjąć, aby stawić czoła aktualnym wyzwaniom i jednocześnie zrealizować swoje cele. Zapraszamy do śledzenia, komentowania, a także dzielenia się Waszymi doświadczeniami i pomysłami z tego – równie trudnego, jak i interesującego dla nas wszystkich – czasu.

Wybrane targi pracy w Polsce (III-IV 2020):

  • Jobicon Warszawa – odbyły się
  • Jobicon Wrocław – odbyły się
  • Jobicon Kraków – odwołane
  • Dni Kariery Poznań – odbyły się
  • Dni Kariery Kraków – odbyły się
  • Dni Kariery Lublin – odwołane
  • Dni Kariery Katowice – odwołane
  • Dni Kariery Warszawa – odwołane
  • Dni Kariery Wrocław – odwołane
  • Dni Kariery Gdańsk – odwołane
  • Absolvent Talent Days Łódź – odwołane
  • Absolvent Talent Days Warszawa – odwołane
  • Absolvent Talent Days Trójmiasto – odwołane
  • Absolvent Talent Days Kraków – odwołane
  • Absolvent Talent Days Katowice – odwołane
  • Absolvent Talent Days Wrocław – odwołane
  • Absolvent Talent Days Poznań – odwołane

* V = zmienność (ang. volatility); U = niepewność (ang. uncertainty); C = złożoność (ang. complexity); A = niejednoznaczność (ang. ambiguity)

***

Adrian Juchimiuk, MJCC

Tagi : ,