WARSZAWA TOMASZ SLEZAK WICE PREZES ZARZADU WORK SERVICE SA 24/07/13 FOT TOMASZ RAS

Dodano 1 Wrzesień 2016 Do Aktualności, Wyróżnione

Czy w Twojej firmie drzemie “Siła przyciągania”? Wywiad z Tomaszem Ślęzakiem

Jak powstał pomysł na konkurs „Siła przyciągania”?

Świetna koniunktura gospodarcza zaowocowała na polskim rynku pracy stopą bezrobocia na poziomie 8,6 proc. Tym samym w ciągu ostatniego roku pojawiają się kolejne symptomy rynku kandydata w coraz większej liczbie branż i specjalizacji zawodowych. Jest to „hossa” dla pracowników, którzy coraz częściej są zachęcani do zweryfikowania swojej wartości na rynku pracy lub zostają podkupieni propozycją nie odrzucenia. Z kolei „bessy” doświadczają pracodawcy. Już co trzeci z nich odczuwa efekt tych zjawisk poprzez rosnące trudności w pozyskaniu pracowników. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom jednej i drugiej grupy – przyszedł czas na weryfikację dotychczasowych działań na rynku pracy i łączenie potrzeb obu grup. Jesteśmy pewni, że receptą na tę sytuację jest właśnie „Siła Przyciągania”.

Jaki cel przyświeca Wam w organizacji konkursu?

Naszym głównym celem jest stworzenie platformy do wymiany informacji praktycznych, z której zarówno mniejsze firmy, start-upy, jak również giganci rynkowi będą czerpać najlepsze wzorce. Zachęcamy do dzielenia się innowacyjnymi kampaniami rekrutacyjnymi, metodami przyjaznego realizowania procesów rekrutacyjnych i co najważniejsze również sprawdzonymi rozwiązaniami dla zatrudnionego zespołu.

W jaki sposób „Siła przyciągania” wyróżnia się na tle innych konkursów z zakresu employer brandingu?

Employer branding dla wielu wciąż oznacza działanie firmy mające na celu budowanie jej wizerunku “pracodawcy z wyboru”. Stąd też potoczne myślenie, że są to jedynie działania marketingowe i kampanie rekrutacyjne. Nic bardziej mylnego. Employer branding to szerokie pojęcie, które dotyka zarówno potencjalnych, jak i obecnych pracowników, bo to właśnie Ci drudzy dostrzegają atrakcyjne środowisko dla rozwoju swojej kariery. W nich drzemie siła przyciągania potencjalnych kandydatów z rynku. Odwołując się do naszego raportu rynkowego „Barometr Rynku Pracy”, co piąty pracujący Polak chce zmienić swoje miejsce zatrudnienia w ciągu najbliższych dwóch lat. Aspekt finansowy zyskuje na znaczeniu przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy – zbyt niski poziom wynagrodzenia wskazało aż 59,1% respondentów jako główny powód ewentualnego odejścia z danej firmy. W I kwartale 2016 roku taką odpowiedź udzieliło mniej, bo 48,3% respondentów. Na drugim miejscu znajduje się brak perspektyw awansu (38,9%), a na trzecim chęć samorealizacji (33,8%). Stąd tak ważnym dla nas wyróżnikiem konkursu są dwie kolejne, główne kategorie tuż po kampanii employer brandingowej tj. proces rekrutacji i retencja.

Na co chcecie zwrócić szczególną uwagę podczas oceny projektów?

Docenimy projekty za innowacyjność, oryginalność i przede wszystkim efektywność. W poszczególnych kategoriach zwracamy uwagę na cel danego projektu i skuteczność jego realizacji. Docenimy najlepsze praktyki wszystkich partycypujących w rynku pracy, rozpoczynając od mniejszych firm, po start-upy do gigantów rynkowych. Kategorie konkursowe są tak skonstruowane, aby każda firma znalazła w konkursie miejsce dla siebie.

To wielowymiarowe podejście widoczne jest również, kiedy przyjrzymy się sylwetkom osób zasiadających w kapitule konkursu. Czym kierowaliście się przy doborze ekspertów?

Nasza kapituła stanowi pewną unikalną wartość wśród obecnych konkursów employer brandingowych. Od początku nie chcieliśmy gromadzić w niej wyłącznie ekspertów HR, ale rozszerzyć spektrum poprzez dobór różnych grup związanych z tematem employer brandingu. I tak właśnie oprócz praktyków HR, Stowarzyszenia Studentów BEST, czy Zarządzania Kadrami przy wspólnym stole będą obradować członkowie zarządów, doktoranci skupiający swoją uwagę na procesach przejścia osób młodych z systemu edukacji na rynek pracy, rekrutacji i selekcji, wdrożenia nowo zatrudnionych oraz monitorowania ich rozwoju czy eksperci od budowania marki. Środowisko różnorodne, ale wspólnym mianownikiem dla każdego jest perfekcyjne dopasowania dwóch światów – potrzeb kandydata i potrzeb pracodawców.

Dlaczego warto wziąć udział w Waszej inicjatywie? Jakie korzyści dla firm mogą z tego wynikać?

Ponownie odwołam się do badań. Co drugi zapytany Polak (52,7%) zamierza szukać nowego miejsca zatrudnienia poprzez znajomych. To pokazuje, jak silnie obecnie działa system rekomendacji. Nieco mniej, bo 47,6% poszukujących pracy będzie samodzielnie przeglądało ogłoszenia na dedykowanych portalach, a 41,4% przejrzy firmowe zakładki „Kariera”. Konkurs daje możliwość przedstawienia najlepszych praktyk swojej firmy wśród licznej konkurencji na rynku pracy. I oczywiście – to niezwykła okazja do pozyskania bezcennej wiedzy na temat praktyk, które pozwolą na szybsze i efektywniejsze przyciągnięcie najlepszych na rynku.

Jakie wskazówki masz dla firm, które chciałyby się zgłosić?

Jeśli firma chce utrzymać swoją pozycję na rynku i sukcesywnie zwiększać przewagę konkurencyjną, nie pomogą jej duże nakłady kapitału, jeżeli zarządzanie wiedzą w organizacji nie istnieje lub jest nieskuteczne. To samo dzieje się z umiejętnością dzielenia się wiedzą z otoczeniem. Czasem proste rozwiązania dla jednych, mogą być przełomowe dla drugich. Dzielenie się wiedzą zawsze procentuje. Pionierzy najlepszych rozwiązań stają się mentorami rynkowymi. Z kolei ich odbiorcy mają szansę korzystać z cudzych doświadczeń i ciekawych praktyk, a tym samym podnosić swój potencjał kadrowy. Szukamy firm, które są atrakcyjne na rynku pracy, bo potrafią skupić się na kandydacie i zatrudnionych pracownikach równocześnie. Doskonale wiedzą, że pracownicy (czy to obecni, czy przyszli) – stanowią ich olbrzymią siłę przyciągania, która wbrew pozorom jest na wyciągnięcie ręki. Mówi się, że aby przyciągnąć pozytywne rzeczy, należy najpierw zacząć od dzielenia się pozytywną energią. Należy pamiętać, że największy krok ku zmianie na lepsze, powinniśmy najpierw zacząć od siebie.

 

Tomasz Ślęzak, Wiceprezes Zarządu Work Service S.A.
Ukończył studia w zakresie zarządzania i marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Pracował przez prawie dziewięć lat w Procter&Gamble. Po objęciu stanowiska Menadżera ds. Strategii i Planowania Marketingowego na rynkach Europy Centralnej, Afryki i Bliskiego Wschodu (CEEMEA) opracował i wprowadził nowe strategie produktowe dla kategorii Detergentów na podległych rynkach. Za swoje osiągnięcia otrzymał złotą nagrodę Brand Building Award. Po powrocie do Polski objął stanowisko Menadżera marketingu handlowego Gillette. Od grudnia 2010 prowadził Pion Sprzedaży w polskim oddziale wiodącego operatora logistycznego – DB Schenker. Ponadto, od marca 2009 do końca 2011 roku pełnił funkcję Wiceprezesa Zarządu Metromedia Polska. W chwili obecnej pełni również funkcję Prezesa Zarządu w Lensvision Sp. z o.o.

Tagi : , , , ,