office-1870184_1920

Dodano 11 Wrzesień 2020 Do Aktualności, Badania i raporty, Wyróżnione

Raport Activy – firmy nie zmieniły podejścia do wellbeingu

3,3 na 5 – to ocena jaką polscy pracownicy wystawili swoim pracodawcom za działania w obszarze zdrowia i samopoczucia podczas pandemii – wynika z badania Activy Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych – nowe porządki. W nowej rzeczywistości pracujący stawiają przede wszystkim na elastyczne podejście do czasu i miejsca wykonywania pracy oraz usługi medyczne. Dla 70% pracowników najważniejszą potrzebą benefitową jest też regularna aktywność fizyczna, a dla niemal 3/4 wsparcie w zakresie kondycji mentalnej – co staje się nowym trendem na rynku pracy. Jakie rozwiązania firmy mogą zaproponować by sprostać temu wyzwaniu?

Sprawdzian dla pracodawców

Kryzys związany z wybuchem epidemii wystawił firmy na próbę, którą nie wszyscy przeszli. Pomimo deklaracji zarządzających i specjalistów HR w zakresie wspomagania wellbeingu, aż 47,9% pracowników twierdzi, że podejście ich pracodawców w tej kwestii się nie zmieniło, a 19,3% nie ma w tym obszarze zdania. Ocena postawy firmy jest też ściśle powiązana z poziomem własnego samopoczucia pracowników. Ci odczuwający pogorszenie swojego dobrostanu względem czasu sprzed pandemii, ocenili pracodawcę średnio na 2,5 w skali od 1 do 5, a osoby z dobrym samopoczuciem wystawili już ocenę 3,8.

Wellbeing mentalny czyli dlaczego warto zadbać o zdrowie psychiczne pracownika?

Kryzys związany z COVID-19 spowodował znaczny wzrost występowania u pracowników zaburzeń na tle lękowym i depresyjnym, a na pracodawców spadła odpowiedzialność wsparcia ich w tym obszarze. Aż 72.6% badanych uważa, że firma powinna zapewnić benefity związane z kondycją psychiczną, podczas gdy przed pandemią oferowało je jedynie ok. 3%, a w nowej rzeczywistości nadal mniej niż 7% organizacji. Co ciekawe, kondycja mentalna jest szczególnie ważna dla millenialsów – jako priorytetową kwestię wskazało ją najwięcej osób w wieku 18-24 lata (71,4%) oraz 25-30 lat (75,6%).

Zdrowy pracownik to aktywny pracownik

Z badania Activy wynika, że aktywność fizyczna pracujących nie zmalała znacząco w okresie pandemii – nadal zdecydowana większość, bo aż 62% osób ćwiczy minimum kilka razy w tygodniu, jednak ponad połowa respondentów (54%) zauważyła, że w nowej rzeczywistości ich rytm ćwiczeń uległ pogorszeniu i problem może się pogłębiać.

Według badania Activy wyzwania sportowe w nowej rzeczywistości są już obecne w 1 na 5 polskich firm. Są one dobrym rozwiązaniem dwóch częstych problemów pracowniczych w trakcie pandemii – braku motywacji do aktywności i zdrowego stylu życia oraz ograniczonej możliwości integracji pracowników. Activy dostarcza nie tylko aplikację, ale też wszystkie elementy programu (np. dedykowaną stronę, działania marketingowe, obsługę i sporządzenie raportów) dzięki czemu zabawę w firmie można uruchomić zaledwie w kilka dni. Autorski system grywalizacji oparty o zaangażowanie, a nie poziom zaawansowania sprawia, że inicjatywa trafia do większej liczby pracowników i zachęca nawet tych najbardziej opornychmówi Igor Pielas CEO, Activy Bike&Run App.

Integracja poprzez zaangażowanie

Z badania Activy jasno wynika, że chęć kontaktowania się ze współpracownikami jest nadal aktualna. Aż 89% osób, które swoje obecne samopoczucie w porównaniu do stanu sprzed pandemii oceniają negatywnie, szczególnie dokucza brak integracji z zespołem. 59,4% z nich deklaruje, że chciałoby realizować tę potrzebę także w nowej, utrudnionej rzeczywistości. Najsilniej trend ten widoczny jest u najmłodszych pracowników – 56,3% z nich odczuwa brak integracji względem 29,6% tych najstarszych. Tymczasem wielu pracodawców pomija ten aspekt: Niektórzy pracodawcy już dostrzegają w tym szczególnie duży potencjał do cięcia kosztów, zdając się zapominać o tym, że ludzie to jednak istoty stadne, które potrzebują ze sobą przebywać, nawiązywać relacje i współpracować, bo wtedy wyzwala się w nich najwyższa kreatywność – jeden z badanych pracowników.

Wellbeing w przyszłości czyli długofalowa strategia działań

Firmy chcąc zachować wysoką efektywność i zaangażowanie pracowników będą musiały mądrze przeorganizować dotychczasową politykę benefitową. Główny wniosek płynący z lekcji, jaką jest pandemia, jest taki, że benefity powinny być elastycznie dopasowane do potrzeb poszczególnych grup pracowników. Preferencje różnią się w zależności od wieku, płci i sytuacji życiowej pracownika. Na przykład elastyczne godziny pracy jako pożądany benefit wskazuje znacznie więcej kobiet (81%) niż mężczyzn (68%). Podobnie jak aż 81% najmłodszych pracowników ocenia ten aspekt jako najważniejszy, względem jedynie 52%  tych najstarszych. Możliwość korzystania z kart sportowych pojawia się wśród mężczyzn na 4 miejscu oczekiwanych benefitów, a u kobiet dopiero na 7.

Badani, którzy uważają, że ich pracodawca zmienił swoje podejście do oferty świadczeń, największe zaangażowanie firmy obserwują w obszarze kondycji psychicznej (wzrost o 19 p.p.), następnie w kwestii dbania o zdrowie (16 p.p.) oraz poczucia bezpieczeństwa (15 p.p.). Wiele wskazuje na to, że będą  to nowe trendy w kształtowaniu długoterminowej strategii benefitowej.

Więcej szczegółowych danych i wniosków z badania prezentujemy tutaj.

O Raporcie:

Raport Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych – nowe porządki to pierwsza w Polsce publikacja badająca stosunek pracowników do działań wellbeingowych firm w nowej rzeczywistości, zrealizowana na zlecenie Activy – aplikacji pomagającej firmom dbać o zdrowie pracowników poprzez angażujące wyzwania rowerowe i biegowe, we współpracy z zespołem badawczym agencji MJCC. Badanie ilościowe zostało przeprowadzone metodą CAWI na grupie 1200 pracowników z ponad 100 firm z całej Polski. Część merytoryczną raportu pogłębiły zaś wypowiedzi ponad dwudziestu ekspertów od wellbeingu i HR-u z czołowych firm i korporacji działających na polskim rynku.

Więcej o Activy:

Activy to mobilna aplikacja oferująca angażujące gry i wyzwania, w których pracownicy otrzymują punkty za wykonywane aktywności fizycznej, ich regularność oraz dojazdy rowerem do pracy. Program łączy przyjazną rywalizację, współpracę w zespołach, wykorzystuje naukowe metody budowy nawyków, a także realizuje aktywne zbiórki na cel charytatywny i redukcję emisji CO2 w firmie. Activy działa na rynku od 2017 r. , z jej usług korzystały już takie marki jak Microsoft, DHL, Santander, Bosch i wiele innych.

Tagi : , , , , , ,