austin-distel-rxpThOwuVgE-unsplash

Dodano 5 czerwca 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Program praktyki letnich – czego potrzebują Zetki?

Część z nas zamyka właśnie rekrutacje na programy praktyk letnich w swoich firmach. Przed nami okres, w którym przygotowujemy onboarding przyszłych praktykantów oraz harmonogramy i plany wszelkich aktywności, które w ich oczach zbudują opinię o nas, jako pracodawcy. Studenci, którzy obecnie wysyłają swoje CV na programy praktyk letnich, to przedstawiciele pokolenia Z i ich postrzeganie świata, system wartości oraz oczekiwania w stosunku do pracodawcy znacząco różnią się od tych pokolenia Y. Są pewne aspekty, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, aby najmłodsi pracownicy w pełni wykorzystali swój potencjał, a zarazem wnieśli dodatkową wartość do organizacji i ostatecznie ocenili swoje pierwsze doświadczenie zawodowe jako naprawdę udane.

Pokolenie elastyczne i gotowe na nowe wyzwania

Na początek warto zaznaczyć, że wybory młodych pracowników odnośnie ich ścieżki zawodowej nie są przypadkowe. Według raportu Accenture Strategy „Gen Z Rising” z 2017 r., zdecydowana większość świeżo upieczonych absolwentów (88 proc.) przy wyborze kierunku studiów brała pod uwagę wymagania rynku pracy i kwalifikacje, które są potrzebne. Aż 78 proc. deklarowało natomiast przekonanie co do swoich kompetencji i dobre przygotowanie na wyzwania współczesnego, cyfrowego rynku pracy. Co więcej, zadowoleni ze swojego stanowiska studenci i absolwenci z pokolenia Z są 2,5 raza bardziej chętni, by związać się z danym pracodawcą na dłużej niż 5 lat. Aby zatem sprawić, że wybór firmy, w której odbędą pierwsze praktyki, też nie był przypadkiem, warto zwrócić uwagę na kilka elementów.

Dostęp do informacji

Musimy pamiętać, że Zetki (nazywane często digital natives), przyzwyczajone są do tego, że wszelkie potrzebne informacje zdobędą w dowolnym miejscu i czasie. Zastanówmy się zatem, jakie treści będą kluczowe dla młodego pracownika w perspektywie jego pierwszych dni w firmie. Czy informacje o celu praktyk, zespole i zadaniach przygotowane są w praktycznej i skondensowanej formie? Czy wszystkie materiały są dostępne online? Czy osoba dołączająca do zespołu od pierwszego dnia będzie miała dostęp do platform e-learningowych z dodatkowymi informacjami? Mówiąc o dostępie do informacji, nie możemy zapominać również o możliwości pracy zdalnej, która dla Zetek jest już czymś zupełnie naturalnym (zwłaszcza w kontekście ostatniej epidemii). Jeżeli w firmie nie ma możliwości takiej formy pracy, warto zakomunikować to już na samym początku, aby uniknąć niepotrzebnego rozczarowania.

Dopasowany onboarding

Pierwsze dni w pierwszej pracy to bez wątpienia ogromne przeżycie dla młodego człowieka. Właściwy onboarding i zadbanie o jego doświadczenie w tym czasie może w ogromnym stopniu przyczynić się do zbudowania zaangażowania i chęci pozostania w firmie na dłużej. Biorąc pod uwagę naturalny, multizadaniowy sposób funkcjonowania Zetek, warto zaplanować program onboardingowy dedykowany właśnie tej grupie, złożony z krótkich, dynamicznych modułów na wybrane tematy. Zamiast zmuszać ich do słuchania wielogodzinnych prezentacji o firmie i celach poszczególnych działów, wybierzmy treści najbardziej przydatne dla nich podczas praktyk. Co faktycznie muszą wiedzieć, żeby przystąpić do swoich zadań? Kto jest ich przełożonym i z kim będą pracować na co dzień? Do kogo się zgłosić w sprawach administracyjnych? Jakie formalności muszą dopełnić? Jakie szkolenia zrealizować i w jaki sposób się na nie zapisać? Skąd odbiorą sprzęt do pracy? Naprawdę nie ma potrzeby robić praktykantom szerokiego szkolenia z oferty produktowej firmy, jeżeli ich rolą przez najbliższe 3 miesiące będzie wsparcie administracyjne działu Kadr. Dołóżmy do tego miły upominek powitalny w postaci bluzy z logo firmy, firmowych gadżetów lub obrandowanych akcesoriów i pierwsze zauroczenie firmą mamy niemal pewne.

Rola mentora

Nie mniej ważna od dostępu do informacji oraz onboardingu jest dla Zetki obecność mentora lub buddy’ego, do którego może się zwrócić z różnymi pytaniami, nie tylko związanymi z biznesem czy realizowanymi zadaniami. Mentor pomoże praktykantowi wykorzystać jego silne strony, doradzi, jak podejść do zadań, sprawdzi wyniki pracy, ale też po prostu pokaże firmę od wewnątrz i w efekcie (choćby nieświadomie) pokieruje w wyborze ścieżki kariery. Dla młodego człowieka, który zdobywa pierwsze doświadczenie biznesowe, rola mentora może okazać się kluczowa.

CSR i wolontariat pracowniczy

Coraz częściej zauważamy, że młodzież chce angażować się w inicjatywy społeczne, które są zgodne z wartościami, o które walczą, i z którymi się utożsamiają. Jeżeli firma zaangażowana jest w działania społeczne lub posiada własną fundację, to warto włączyć praktykantów w te inicjatywy. Uwaga! Zetki często nie zgadzają się również z biernością w kwestiach klimatycznych. Jeżeli więc planujemy przygotowanie pakietu powitalnego wypełnionego gadżetami, które nie są eko, to lepiej taki pomysł jeszcze raz przemyśleć.

Nie poddawajmy się stereotypom

Nie powinniśmy stereotypowo traktować nowego pokolenia na rynku pracy. Powstało wiele raportów i dziesiątki publikacji o różnicach między pokoleniami w biznesie, ale szufladkowanie – niezależnie od tego czy dotyczy Zetek, pokoleń Y i X, czy starszych – nie pozwala im wykazać pełni swoich możliwości i zrealizować swojego prawdziwego potencjału. Starajmy się słuchać, poznawajmy każdego dnia ich wartości, zainteresowania, cele osobiste i zawodowe. Wiedza zdobyta w raportach i artykułach pomoże nam się lepiej przygotować, ale nic nie zastąpi szczerej chęci poznania człowieka, który właśnie zasilił nasze szeregi.

***

autor: Kacper Pierzchalski, MJCC

Tagi : , , ,