plac_zabaw

Dodano 15 lipca 2019 Do Publikacje, Wyróżnione

Pracodawca przyjazny rodzinom

Wierszyk recytowany przez córkę na akademii z okazji Dnia Matki lub Dnia Ojca, kolęda śpiewana przez syna podczas jasełek w przedszkolu, wywiadówka w szkole – pewnie wielu z waszych pracowników niejednokrotnie głowiło się, jak pogodzić bycie rodzicem z pracą. Ostatnie badania* wskazują, że dla wielu pracujących rodziców najważniejszym kryterium przy decyzji o zmianie pracy (ważniejszym nawet niż wysokość wynagrodzenia) jest elastyczność oraz work-life balance. Firmy, które postawią na politykę prorodzinną, mogą wygrać walkę o niejeden talent.

Warto także zauważyć, że mówimy już nie tylko o macierzyństwie. Zwiększył się odsetek ojców, którzy chcą być obecni w życiu dzieci na równi z matkami. Benefity dotyczące wychowywania dzieci, które mamy w firmach, powinny zatem dotyczyć nie tylko matek, ale także ojców.

Co jest w standardowej ofercie firm w Polsce? Dofinansowanie do obozów wakacyjnych dla dzieci, paczki z okazji świąt czy wyprawki dla noworodków. Coraz częściej pojawiają się dodatkowe dni wolne dla ojców, pokoje dla matki z dzieckiem, przyzakładowe przedszkola czy prywatna opieka medyczna dla rodziny (współfinansowana lub w całości finansowana przez pracodawcę).

Co jeszcze oferują polscy pracodawcy?

Bardzo subiektywnie wybrałam kilka przykładów:

  • Neuca w ramach programu My Mamy (w domyśle – mamy dziecko) oferuje pracownikom m.in. dodatkowy dzień urlopu w dniu urodzin dziecka (do 11. roku życia), a na rodziców wracających do pracy czeka refundacja zabiegów pielęgnacyjnych.
  • Roche oferuje jeden dodatkowy dzień wolny w roku dla rodziców wychowujących dzieci w wieku do 14 lat oraz pięć dni dodatkowego urlopu dla pracowników adoptujących dziecko, a także dofinansowanie zakupu fotelika samochodowego dla dziecka.
  • Link4 zapewnia dodatkowy dzień wolny z okazji rozpoczęcia roku szkolnego.
  • EDF Polska zapewnia kobietom w ciąży miejsca parkingowe w swoich lokalizacjach.
  • Aviva oferuje dodatkowy, płatny, 6-tygodniowy urlop dla ojców oraz możliwość pracy zdalnej 4 dni w tygodniu.
  • W NestBanku pracownicy nie musza się martwić, że opuszczą przedstawienie w przedszkolu lub szkole – mogą na nie swobodnie wychodzić w godzinach pracy.
  • Volkswagen Motor Polska uruchomił program Przyszła Mama, dzięki któremu kobiety w ciąży mogą pracować 6,5 h dziennie przy zachowaniu pełnego wynagrodzenia, a niewykorzystane „wolne” godziny sumują się i są do wykorzystania w wybranym przez kobiety momencie.
  • Deloitte prowadzi Program Mentoringu Rodzicielskiego dla rodziców powracających do pracy po urlopie macierzyńskim/rodzicielskim. Ma on na celu pomoc w pogodzeniu pracy zawodowej z opieką nad małym dzieckiem.
  • Unilever stworzył program Working Parents, w ramach którego dostępne są m.in. seria warsztatów work-life balance i warsztatów kompetencji rodzicielskich, czy wykład psychologa na temat dbania o poczucie własnej wartości u dzieci.

A jak to wygląda poza naszym krajem?

Na Zachodzie i w Stanach Zjednoczonych w standardzie są dodatkowe tygodnie urlopu macierzyńskiego (wynikające też z innych niż u nas zapisów w prawie pracy) oraz urlop adopcyjny, pomoc w finansowaniu kosztów adopcyjnych, wsparcie dla dzieci przy pisaniu podań do college’u, dofinansowanie do studiów. Jest też kilka mniej typowych rozwiązań:

  • Amazon w przypadku Amazonian, których małżonkowie nie mają prawa do płatnego urlopu, oferuje program umożliwiający dzielenie się dowolną liczbą dni urlopu rodzicielskiego ze swoim partnerem.
  • Zappos oferuje swoim pracownikom wsparcie w znalezieniu opieki do dziecka w nagłej sytuacji, np. w przypadku choroby.
  • Pinterest ma kilka ciekawych benefitów dla swoich pracowników: spotkania z coachem specjalizującym się w sytuacjach rodzinnych, finansowanie lekcji online dla dzieci, które mają trudności w nauce, pokrycie kosztów adopcyjnych do 5k $ oraz kosztów surogatki do 20k $, a także finansowanie zamrożenia jajeczek dla tych pracownic, które nie są jeszcze gotowe na macierzyństwo.
  • USAA daje młodym mamom możliwość zabrania w podróż służbową swojego dziecka i zwraca koszty opieki nad nim w trakcie jej trwania.
  •  Salesforce każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu macierzyńskiego przekazuje 250 $, które może przeznaczyć na kupno gotowych posiłków.
  • Fifth Third Bank wprowadził program Maternity Concierge, który ma pomóc pracującym mamom we wszystkich bieżących sprawach – od wystroju pokoju dla dziecka, przez zakup laktatora czy zaplanowanie urodzin pociechy.

Myślę, że rozwiązania prorodzinne warto podzielić na dwie kategorie: te związane z okresem ciąży, narodzinami dziecka i powrotem do pracy po urlopie macierzyńskim/rodzicielskim oraz te, które dotyczą rodziców i ich dzieci w późniejszym okresie.

Na koniec jeszcze jedno. Zadbajmy o to, żeby informacje o polityce prorodzinnej, którą stosuje nasza firma, były ogólnodostępne – na stronie karierowej, w ogłoszeniach o pracę, w materiałach promocyjnych itd (przykładowo – Eurocash na swojej stronie karierowej podzielił benefity na dwie grupy: dla pracowników i dla dzieci pracowników).

Aneta Tur, Employer Branding Manager w agencji MJCC

 

*FlexJobs Survey, 2016

Tagi : , , , , ,