shopping-4435931_1920

Dodano 1 grudnia 2020 Do Aktualności, Badania i raporty, Wyróżnione

Praca tylko na chwilę – czy oby na pewno?

Każda branża rządzi się swoimi prawami, w związku z czym pracownicy mają różne motywacje czy preferencje. Branża handlowa cały czas się rozwija i daje nowe możliwości. Mogliśmy to zauważyć w ostatnich miesiącach, gdy podczas pandemii, jako jedna z niewielu, codziennie stawiała czoła nowym wyzwaniom. Zmiany, obostrzenia, stres i obawy o własne zdrowie – z tym zmagała się cała branża. Kim są osoby pracujące w tym sektorze i dlaczego employer branding jest im coraz bliższy? Co motywuje ludzi do pracy w handlu? Właśnie tego postanowiliśmy się dowiedzieć, przeprowadzając Badanie Handlu, z którego raport możecie zobaczyć tutaj.

Jak to się zaczęło, czyli powody podjęcia pierwszej pracy w handlu

Chcąc lepiej poznać branżę handlową i zrozumieć motywacje pracowników, zapytaliśmy, co skłoniło ich do podjęcia pierwszej pracy w handlu. Dla większości, bo aż dla 51%, największym impulsem i motywacją była chęć znalezienia jakiejkolwiek pracy. Nie jest to wielkim zaskoczeniem, ponieważ coraz większy i stale rozwijający się segment handlowy przyciąga osoby, które chcą szybko podjąć zatrudnienie. Liczba ogłoszeń do różnego rodzaju sklepów, które znajdują się na portalach internetowych, świadczy dodatkowo o tym, że branża handlowa cały czas potrzebuje nowych pracowników. Kolejną grupę stanowią osoby, które do handlu przyciągnął kontakt z ludźmi (40%). Pozostałe powody to m.in. bliska lokalizacja (26%), elastyczny grafik (21%) oraz dużo zadań i brak nudy (17%).

Praca na chwilę – czy oby na pewno?

Osoby, które zatrudniają się w branży handlowej, często zostają w niej na wiele lat. Wśród naszych respondentów największa grupa pracuje w handlu ponad 10 lat (30%). Od 5 do 10 lat natomiast 24% badanych. Oznacza to, że mimo podjęcia pracy w związku z nagłą potrzebą ekonomiczną, respondenci wcale tak szybko z niej nie rezygnują! Co ciekawe, staż pracy różni się w zależności od płci badanych osób. Kobiety są zdecydowanie bardziej lojalnymi pracownikami i 36% z nich może pochwalić się stażem pracy w jednej branży dłuższym niż 10 lat. Mężczyźni w branży handlowej pracują zazwyczaj około 1-3 lat (31%); dużo częściej zmieniają pracę, dlatego ta branża zdecydowanie zdominowana jest przez kobiety. Okazało się również, że w momencie poszukiwania pracy mężczyźni zwracają większą uwagę na wysokość wynagrodzenia niż kobiety (kolejno 89% i 63%), które przywiązują większą wagę do lokalizacji (43% kobiety i 30% mężczyźni).

Całe życie w handlu? Nie, dziękuję!

Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że 48% badanych obecnie pracujących w handlu chciałoby zmienić pracę i przenieść się do innej branży. Dlaczego? Jednym z największych minusów okazują się… klienci! Respondenci zwracali uwagę na to, że często są narażeni na wulgaryzmy, wyzwiska i inne formy obrażania. Stwierdzenie „klient nasz pan” jest nie tylko krzywdzące dla samych pracowników, ale – jak się okazuje – wyrządziło wielką szkodę całej branży. Wśród odpowiedzi udzielonych przez badanych pojawiła się następująca wypowiedź:  Nie zna życia ten, kto nie pracował w handlu. Największymi wadami tej pracy są klienci, którzy często wyładowują na pracownikach swoje frustracje. Istnieje przekonanie pośród klientów, że pracownik sklepu to ktoś gorszy, codziennie stykamy się z brakiem szacunku do naszej pracy. Zdarza się że jedna osoba o 9 potrafi zniszczyć humor na resztę 12 godzin pracy. Inne wymieniane wady pracy w branży handlowej to: godziny pracy, niskie wynagrodzenie, wysokie plany sprzedażowe, praca ciężka fizycznie oraz brak systemu motywacyjnego.

To lubimy, czyli największe atuty pracy

Czy największy minus może okazać się również największym plusem? Tak! 46% badanych uważa, że największym plusem ich pracy jest… kontakt z ludźmi. Pozostałe równie wysoko oceniane czynniki to: przyjazna atmosfera (44%), lokalizacja (43%), wynagrodzenie (33%) oraz godziny pracy (32%). Postanowiliśmy sprawdzić różne zależności wynikające np. z wieku badanych, czy wielkości miejsca zamieszkania. Okazuje się, że kontakt z ludźmi najbardziej cenią sobie osoby po 40. roku życia (55%), a najmniej osoby do 25. roku życia (34%). Lokalizacja jest natomiast dużo ważniejsza dla mieszkańców małych miejscowości (58%), niż osób z największych miast w Polsce (42%). Różnice pojawiają się również w wynagrodzeniu, które ma mniejsze znaczenie dla mieszkańców małych miejscowości (23%), niż dla tych, którzy żyją w dużych (34%) i średnich (38%) miastach.

Zainteresowanie i docenienie

Rozwój branży handlowej przyciągnął zainteresowanie employer brandingu. Pojawiły się również nowe potrzeby employerbrandingowe. Nasze zainteresowanie wiąże się z chęcią lepszego zrozumienia branży od wewnątrz. A przecież wiemy, że nie ma na to lepszego sposobu, niż zrobienie badań! My już mamy swoje wnioski, a Wy?

 

Raport oraz dodatkowe informacje znajdują się na stronie: https://mjcc.pl/blog/praca-i-pracodawcy-w-branzy-handlowej

Metodologia badania:

Badanie prowadzone było w formie ankiety internetowej (CAWI). Wzięło w nim udział 502 respondentów. Szczegółowe informacje nt. respondentów znajdują się w raporcie podsumowującym badanie.

MJCC: Agencja specjalizująca się w strategicznym employer brandingu. Usługi firmy obejmują m.in. badania marki pracodawcy i preferencji kandydatów, tworzenie strategii employer branding, a także prowadzenie działań komunikacyjnych wewnątrz organizacji i na rynku pracy.

***
Autorka tekstu:
Małgorzata Rogowska

Research Executive w MJCC, gdzie zajmuje się planowaniem i realizacją badań jakościowych i ilościowych związanych z rynkiem pracy. Badała zarówno kandydatów, jak i pracowników firm, takich jak: McDonald’s czy Pepco. Współtwórca raportu “Marka pracodawcy w obliczu pandemii”. Ma szerokie doświadczenie w badaniu opinii seniorów, brała też udział w międzynarodowych projektach badawczych w krajach CEE. Uczestniczka Kongresu Młodej Socjologii i absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie ukończyła filologię polską i socjologię – analizę danych i badania społeczne. Fanka gier logicznych, komputerowych i planszowych, dzięki którym doskonali zdolności analityczne.

 

Tagi : , , ,