Unleash_startup stage

Dodano 22 stycznia 2019 Do Aktualności, Wyróżnione

Polskie startupy na globalnej scenie HR Tech

Podczas październikowej edycji Unleash, która odbyła się w Amsterdamie, mieliśmy okazję spotkać się z czterema polskimi startupami z obszaru HR Tech. Codility, Emplocity, HCM Deck i Remote-how – każdy z nich odpowiada na wyzwania, z którymi aktualnie mierzy się rynek pracy i pracodawcy.

Podczas rozmów z przedstawicielami wspomnianych firm dotknęliśmy problemu optymalizacji procesu rekrutacji, wsparcia w rekrutowaniu pracowników w obszarze IT, czy edukacji rynku w temacie pracy zdalnej. Wspólnie zastanawialiśmy się również, w jaki sposób sprawnie przeprowadzić pracowników przez onboarding, proces ocen oraz jak zaplanować i realizować ich rozwój.

Emplocity: chatbot pomagający w rekrutacji

Wstępna selekcja kandydatów do pracy – szczególnie w firmach, które rekrutują nieprzerwanie i na dużą skalę – to proces bardzo czasochłonny i wymagający sporego nakładu pracy. Firma Emplocity znalazła sposób, żeby wesprzeć pracodawców w tym obszarze, jednocześnie wykorzystując rozwiązanie z obszaru sztucznej inteligencji. Chatbot, bo o nim tutaj mowa, łączy pracodawców z potencjalnymi kandydatami. Z perspektywy kandydata ten moduł zachowuje się jak osobisty doradca zawodowy czynny 24h na dobę. Po rozpoczęciu rozmowy na Messengerze chatbot zbiera od kandydata informacje dotyczące wcześniejszych doświadczeń zawodowych oraz wymagań, a następnie dopasowuje jego profil do dostępnych ofert i prezentuje wybranych kandydatów pracodawcy. Jakie są zalety korzystania z tego narzędzia? – Nasz Emplobot, czyli chatbot oparty o silnik Messengera jest przyjaznym dla kandydata interfejsem, umożliwiającym rozpoczęcie rozmowy (i powrót do niej) w dowolnym miejscu i czasie. Drugą stroną tego procesu jest platforma Emplocity dostępna dla rekruterów, prezentująca kandydatów automatycznie dopasowanych do konkretnych ofert firmy. Tak zaprojektowane rozwiązanie pozwala oszczędzić mnóstwo czasu zespołów rekrutacyjnych, które nie muszą już ręcznie przeglądać aplikacji. Zamiast tego widzą wyłącznie najlepiej dopasowanych kandydatów, spełniających najistotniejsze dla firmy kryteria – opowiada Krzysztof Sobczak z Emplocity. – Rola rekrutera ogranicza się do podjęcia decyzji o zaproszeniu kandydata do dalszych rozmów i wysłania zaproszenia jednym kliknięciem. Resztę pracy wykonuje już za rekrutera bot, który udziela kandydatowi precyzyjnych informacji o składanej ofercie – dodaje.

Codility: angażowanie oraz selekcja kandydatów

W dzisiejszych czasach rekrutacja pracowników sama w sobie jest trudnym zadaniem, a w branży IT w szczególności. Pracownicy tego obszaru mogą przebierać w ofertach, a o zainteresowaniu tą konkretną czasami decydują niuanse, np. treść wiadomości, którą otrzymają na LinkedIn. Specjaliści z branży IT szczególną uwagę zwracają także na przebieg procesu rekrutacji – z kim odbywają się rozmowy czy też w jaki sposób ich wiedza i umiejętności są weryfikowane. Pomocną dłoń do pracodawców rekrutujących programistów wyciąga firma Codility, która stworzyła rozwiązania wspierające zarówno we wzmocnieniu wizerunku firmy (na przykład w przypadku firm, które doskonale znane są przez konsumentów, ale nie kojarzą się jako firmy technologiczne), jak i przy profesjonalnej selekcji kandydatów. Jak to wygląda w praktyce? – Chcemy pomóc firmom zaangażować potencjalnych kandydatów. W tym celu tworzymy challenge’e – konkursy programistyczne sponsorowane przez pracodawców. Kandydat ma możliwość sprawdzenia swoich umiejętności – rozwiązuje zadanie i otrzymuje jego ocenę, a firma dostaje informacje o kandydatach, którzy dobrze poradzili sobie z wyzwaniem. Z drugiej strony pracodawca pozycjonuje się wówczas jako firma, która działa w obszarze technologii – opowiada Krzysztof Wilaszek z Codility. – Druga część rozwiązań, które proponujemy, dotyczy już selekcji kandydatów, którzy zaaplikowali do firmy. I tu mamy dwie propozycje: zadania sprawdzające wiedzę i umiejętności kandydata oraz CodeLive – wirtualny pokój spotkań, który umożliwia rozmowę z kandydatem oraz rozwiązywanie przez niego zadań w czasie rzeczywistym. Jaki jest cel stosowania tych narzędzi? Testy, dostosowane do konkretnego stanowiska, dają rekruterom możliwość obiektywnej oceny umiejętności technicznych kandydatów i zaproszenia na rozmowę z menadżerem zatrudniającym tych najlepszych. Wirtualny pokój ułatwia „spotkanie się” pracodawcy z kandydatem i daje narzędzie technologiczne, dzięki któremu można sprawdzić umiejętności programistyczne i komunikacyjne kandydatów, udzielić informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym jednocześnie tworząc lepsze doświadczenie dla osób biorących udział w rekrutacji. Przyczynia się to też do skrócenia czasu procesu rekrutacyjnego, co zadowala zarówno kandydata, jak i pracowników, którzy prowadzą rozmowy.

HCM Deck: zarządzanie wieloma obszarami w organizacji

Rewolucji technologicznej poddawane są nie tylko procesy rekrutacyjne, ale także całe modele zarządzania pracownikami w firmach. Wielu pracodawców używa kilku lub nawet kilkunastu rozwiązań technologicznych, które wyparły dokumenty papierowe. Coraz większej liczbie firm zależy jednak na optymalizacji wykorzystywanych platform czy aplikacji i zastąpieniu ich jednym rozwiązaniem skupiającym w sobie wszystkie obszary HR. Rafał Niesłuchowski z HCM Deck na pytanie, co ich odróżnia od innych podobnych narzędzi, odpowiada: – W odróżnieniu od wielu innych narzędzi my jesteśmy platformą, która pomaga zarządzać wieloma obszarami w firmie – można powiedzieć, że przeprowadzamy pracownika przez jego cały cykl życia w organizacji. HCM Deck umożliwia pracodawcom sprawne wprowadzenie pracownika do firmy, rozwój oraz jego analizę. To wszystko dzieje się przy użyciu szkoleń online, możliwości stworzenia bazy wiedzy, ankiet, testów czy modułu do oceny okresowej.  Technologia jest częścią HR, ale teraz, bardziej niż kiedykolwiek, musimy postawić pracowników w centrum wszystkich procesów i wiedzieć, jak korzystać z technologii w celu poprawy ich życia. Zdecydowanym ułatwieniem jest zgromadzenie wszystkich procesów w jednym-dwóch rozwiązaniach niż korzystanie z kilkunastu.

Remote-how: jak skutecznie pracować zdalnie

Innym wyzwaniem stojącym przed pracodawcami jest coraz większa potrzeba pracy zdalnej wśród pracowników. Ten system pracy zyskuje na popularności, szczególnie wśród młodych ludzi, którym zależy na elastyczności zawodowej, a to z kolei rodzi pytanie, jak pracować zdalnie, aby osiągać jak najlepsze wyniki. Firma Remote-how, w odpowiedzi na to wyzwanie, przygotowała program Remote-how academy – skierowany do osób indywidualnych, które chcą pracować zdalnie, a w przygotowaniu jest wersja dla firm – działów HR oraz menadżerów zespołów rozproszonych. Jakie są różnice? – W przypadku osób indywidualnych akademia opiera się na czterech modułach: komunikacja, zarządzanie swoim czasem oraz pracą i mindfullness – takie tematy jak radzić sobie z samotnością podczas pracy zdalnej, jak oddzielać dom od pracy itp. – opowiada Magda Sowiereszenko z Remote-how. – Z kolei moduł dla pracodawcy obejmuje takie obszary jak rekrutacja, onboarding, zarządzanie zespołem czy budowanie kultury organizacji, w której jest obecna praca zdalna. Akademia składa się ze szkoleń online, testów, artykułów, czy materiałów video stworzonych przez ekspertów – praktyków i teoretyków pracy zdalnej. Po jej ukończeniu każdy uczestnik otrzymuje certyfikat, który ma być znakiem jakości na rynku pracy.

Zmiana główną obawą pracodawców

Świat HR coraz bardziej otwiera się na rozwiązania technologiczne i ma świadomość, że inwestycje w nie po prostu się opłacają. Nie brakuje jednak obaw. Według naszych rozmówców polscy pracodawcy najczęściej obawiają się zmiany – jak „nowe” zostanie przyjęte wewnątrz firmy, czy się sprawdzi i przede wszystkim – przyniesie zwrot z inwestycji.  Dlatego też wielką rolą wszystkich firm, które tworzą innowacje dla działów HR, jest edukacja i przekonywanie, że inwestycja w technologię ma kluczowy wpływ na wzrost produktywności, doświadczenia pracowników i rozwój ich potencjału.

Przed nami kolejna konferencja Unleash. Już wiemy, że na pewno pojawią się na niej mówcy z Polski. Czy będzie to również okazja do spotkania się z polskimi startupami? Miejmy nadzieję, że tak!

Materiał został przygotowany na podstawie materiałów zebranych podczas konferencji Unleash, która odbyła się w październiku 2018 roku w Amsterdamie. Tegoroczne edycje Unleash odbędą się w:

  • 19-20 marca w Londynie,
  • 14-15 maja w Las Vegas,
  • 22-23 października w Paryżu,

Więcej informacji o najbliższym wydarzeniu można znaleźć na stronie konferencji.

EmployerBranding.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Tagi : , , , ,