woman-2099466_1920

Dodano 4 maja 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Osiem pomysłów na angażujący content marketing

Żyjemy w zupełnie niezwykłym czasie: nie dość, że praca zdalna nagle stała się rozpowszechnionym zjawiskiem, to jeszcze dzielimy to doświadczenie w skali globalnej. W tym czasie częściej sięgamy do internetu – nie tylko w związku z pracą, lecz także jako do źródła wiedzy i rozrywki. Naturalnie więc wiele firm zintensyfikowało lub zainicjowało swoją obecność w sieci, tworząc nowy nurt treści. Efekt? Gigantyczny szum informacyjny i chwilę później… przesyt. Z czasem odbiorcy coraz bardziej świadomie wybierają kanały, z których chcą korzystać, eliminując nadmiar. Przeciętność, nawet zintensyfikowana, już nie zwróci ich uwagi, może jedynie zniechęcić. Dlatego właśnie teraz jeszcze większego znaczenia nabiera angażujący, wartościowy content marketing.

W kontekście employer brandingu, szczególnie w tym trudnym dla wielu firm okresie, należy oczywiście pamiętać o priorytetach: nie ma większego sensu promowanie pracodawcy w kanałach zewnętrznych, jeżeli komunikacja wewnętrzna nie odpowiada na bieżące pytania i obawy pracowników. [O tym, na co zwrócić uwagę w działaniach wewnętrznych, przeczytasz TUTAJ i TUTAJ, a w TYM artykule – o tym, jak przełożyć wartości firmy na nową rzeczywistość.] Nigdy dość przypominania, że pracownicy też śledzą firmowe profile społecznościowe, a poprzez swoje opinie i komentarze mają spory wpływ na to, jak firma jest postrzegana.

Gdy te podstawy masz już zabezpieczone, media społecznościowe mogą być doskonałym narzędziem do angażowania zarówno pracowników, jak i potencjalnych kandydatów, w tworzenie treści i komunikację marki. Co najlepsze, budując wizerunek pracodawcy, możesz przy okazji zintegrować wasz zespół. Oto kilka pomysłów na takie działania.

  1. Na sportowo – znajdź wśród pracowników firmy miłośników sportu i zapytaj ich, jak organizują własną aktywność fizyczną w tym czasie. Poproś ich o podzielenie się zdjęciami, pomysłem na ćwiczenia, np. te z dzieckiem, lub planem treningowym z wykorzystaniem domowych sprzętów. Publikując te pomysły w firmowych kanałach, nie zapomnij oznaczyć ich autorów. Podobne zadanie możesz potem postawić przed swoimi odbiorcami i nagradzać najciekawsze posty. Niezłym pomysłem mogą się okazać sportowe wyzwania na czas pracy zdalnej i wzajemne nominowanie się do wykonania np. 15 pompek lub 50 przysiadów – ot, w ramach sprawdzania, kto jeszcze nie zesztywniał od siedzenia w domu. Podpowiedź: zaproponuj hashtag dla akcji, uwzględniając w nim nazwę firmy.
  2. Okiem dziecka – dla wielu pracowników dodatkowym wyzwaniem w pracy zdalnej jest konieczność opiekowania się dziećmi (osobny artykuł na ten temat znajdziesz TUTAJ) – ale jak ten czas widzą same dzieciaki? Poproś rodziców pracujących w twojej firmie, żeby nagrali krótkie filmiki, na którym ich dzieci odpowiedzą na pytanie, co im się najbardziej, a co najmniej podoba w tym czasie. Ktoś już tęskni za szkołą? Ktoś inny ma już dość gier video? A może właśnie jest to najlepszy czas na czytanie i naukę? Dzieci zawsze potrafią czymś zaskoczyć. Nie zapomnij nagrodzić dzieciaków drobnymi upominkami.
  3. Playlisty Spotify – zaproś pracowników firmy do przygotowania w serwisach streamingowych własnych playlist z muzyką, przy której najlepiej im się pracuje. Reggae, klasyka, afrobeat, metal, jazz, a może arabski pop? Możesz się zdziwić, widząc, co kręci twoich ludzi. Udostępnij te składanki w firmowych kanałach i zapytaj odbiorców, jaki kawałek do każdej z nich jeszcze by dodali.
  4. Pokaz mody – umówmy się, pracując w domu mało kto się stroi, a wiele osób w najlepszym wypadku zakłada wyprasowaną koszulę do spodni od dresu. Zorganizuj więc wirtualny pokaz mody firmowej na czas pracy zdalnej: zaproś do udziału pracowników firmy i opublikuj zdjęcia ich stylizacji w firmowych kanałach, a potem – znowu – postaw to samo zadanie przed innymi odbiorcami (tu także pamiętaj o hashtagu!).
  5. Dzień ulubionego t-shirtu – zorganizuj alternatywę dla pokazu mody: każdy robi selfie w swojej ulubionej koszulce. Dla niektórych może to być jedyna okazja, żeby na legalu pracować w t-shircie Megadeth. Yass!
  6. Kulinarnie – po kilku tygodniach pracy z domu masz dość zarówno własnego gotowania, jak i ograniczonej oferty okolicznych restauracji z dostawą. Z pewnością jednak wśród pracowników firmy są urodzeni kucharze i domorośli cukiernicy, którzy z ochotą podzielą się z innymi swoimi przepisami, inspirując ich do wprowadzenia odmiany na swoim stole. Foodporn w mediach społecznościowych zawsze robi dobrą robotę.
  7. Rozluźniająco – dla wielu osób nowa organizacja pracy jest źródłem dodatkowego napięcia i stresu, które jakoś trzeba rozładować. Pokaż, jak sobie z tym radzą twoi pracownicy: dobre wino, komedie, sport, domowe spa w wannie? A może medytacja? Te pomysły mogą się przydać też twoim odbiorcom, a w komentarzach mogą głosować na najbardziej relaksujące opcje lub dodać swoje (uwaga: to może wymagać aktywnego moderowania ;-))
  8. Klub zainteresowań – poproś pracowników o streszczenie w kilku zdaniach ostatnio przeczytanej książki lub obejrzanego filmu, po czym zaproś odbiorców w twoich społecznościach do odgadywania tytułów. Możesz podawać informacje stopniowo, żeby przeciągnąć nieco zabawę. Pamiętaj: prezentując treści wraz z oznaczeniem osoby, od której pochodzą, nadajesz ludzką twarz twojej firmowej komunikacji.

Powyższe to zaledwie kilka pomysłów na angażowanie pracowników (i zewnętrznych odbiorców) w employer branding poprzez opowiadanie, jak radzicie sobie jako firma w tym specyficznym czasie. Korzystaj z nich jednak z wyczuciem, bo są to pomysły lekkie i nastawione na zabawę, co dla niektórych pracowników może być teraz nieosiągalne, np. ze względu na konieczność opiekowania się chorym lub starszym członkiem rodziny. Media społecznościowe mogą jednak odegrać ważną rolę w budowaniu poczucia przynależności, integrowaniu zespołów zdalnych i szerzeniu firmowej kultury.

***

Urszula Płosarek, Menedżer ds. Strategii, MJCC

Menedżer ds. Strategii MJCC i praktyk employer brandingu, z doświadczeniem z zakresu projektowania doświadczeń, planowania strategicznego i zarządzania projektami. Zawodowo od ponad 15 lat związana z marketingiem i komunikacją, od 13 lat współpracuje z branżą HR. Specjalizuje się w analizie strategicznej i projektowaniu działań wizerunkowych skierowanych do rynku pracy – realizowała projekty dla firm z sektora usług wspólnych, FMCG, odzieżowej, branży telekomunikacyjnej, konsultingu, finansowej oraz usług medycznych.

Tagi : , ,