Showroom_2

Dodano 7 grudnia 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Okazje do wspólnego świętowania w firmie

Za nami Mikołajki, a wielkimi krokami zbliża się Wigilia – najczęściej celebrowane w firmach święta. Jednak w ciągu roku w każdej organizacji jest zdecydowanie więcej okazji do wspólnego świętowania i zdecydowanie warto skupić się również na nich. Dlaczego? Wspólne celebrowanie mniejszych lub większych okazji ma pozytywny wpływ zarówno dla psychiki każdego z pracowników, jak i dla funkcjonowania firmy. Te dodatkowe okazje, których celem jest pogłębianie poczucia przynależności do danej grupy, pozwalają choć na krótki czas oderwać się od codziennej rutyny. Pewne święta lub sposób celebracji spełniają dodatkowe funkcje, np. celebrowanie sukcesów zawodowych powoduje, że pracownicy czują się docenieni i odczuwają większą satysfakcję z pracy; natomiast świętowanie poprzez pomaganie wpływa nie tylko na lepsze samopoczucie i integrację wolontariuszy, ale – przede wszystkim – ma pozytywny wpływ na społeczność, której niosą pomoc. To wszystko powoduje, że pracownicy są wówczas szczęśliwsi, bardziej zżyci ze sobą i firmą, a przez to lepiej oceniają pracodawcę i wykazują mniejszą skłonność do zmiany pracy. Wspólne rytuały i świętowanie pełnią w organizacjach ważną rolę kulturotwórczą i wpływają na pozytywny wizerunek pracodawcy także na zewnątrz.

Poniżej – w ramach inspiracji – znajdziesz kilkanaście okazji do wspólnego świętowania oraz dobre praktyki firm z różnych obszarów.

Tradycyjne dni świąteczne

Nasz kalendarz obfituje w sporo tradycyjnych świąt silnie zakorzenionych w polskiej kulturze i kojarzących się z czasem spędzanym wspólnie, dlatego warto wykorzystać te okazje także do celebracji w gronie firmowym.

Świętowanie firmowych Mikołajek najczęściej przybiera formę wręczania prezentów pracownikom lub organizacji spotkania mikołajkowego dla pracowników lub ich dzieci, ale może być także świetną okazją do wcielenia w życie firmowych haseł i wartości. Dobrym przykładem jest firma MaxiTeam, której pracownicy zrobili prezent mikołajkowy zwierzakom ze schroniska. Wspólna zbiórka produktów, sprzątanie boksów i spacer ze zwierzętami wpłynęły także pozytywnie na integrację wolontariuszy.

MAXI ZOO

 

Obchody Świąt Bożego Narodzenia przybierają w firmach najróżniejsze formy – od spotkania opłatkowego w trakcie pracy, przez wspólną kolację, po huczne christmas party. W wielu firmach pracownicy łączą przyjemne z pożytecznym i pomagają w tym czasie potrzebującym. W STABAG, obok wspólnych warsztatów czy przygotowywania ozdób świątecznych, pracownicy pieką ciasta na firmowy kiermasz, z którego dochód przekazują na wsparcie podopiecznych domu dziecka, a także przygotowują paczki dla potrzebujących rodzin.

art2
Karnawał to idealny czas na wspólną zabawę także w gronie firmowym. Wiedzą o tym doskonale pracownicy Sii Polska. Od ponad 10 lat na początku każdego roku spotykają się na balach karnawałowych, które są świetną okazją, aby w mniej formalnej atmosferze spotkać się ze współpracownikami i klientami, a także poznać bliskich, którzy im towarzyszą. Co roku jest inny temat przewodni balu – w tym roku motywem głównym był horror night, a w ubiegłym – szalone lata 60. Większość uczestników bawi się w przebraniach, co dodaje tym balom wyjątkowego charakteru.

 

art3

Walentynki w pracy? Czemu nie! To doskonała okazja, aby docenić współpracowników i podziękować sobie za wspólną pracę, o czym nie zawsze na co dzień pamiętamy.

W Capgemini Polska uruchomiono walentynkową pocztę firmową, dzięki której pracownicy mogli przekazywać specjalne „walentynki” swoim kolegom i koleżankom z pracy, ale także tym, z którymi kochają pracować także poza firmą. Cieszymy się, że taka kartka trafiła także do naszego biura 😊

Capgemini

Tłusty Czwartek to kolejna idealna okazja do wspólnego świętowania. Tego dnia w wielu firmach pracownicy znajdują na stołach pączki lub inne słodkości. Warto jednak zadbać, aby ich konsumpcja nie odbywała się w zaciszu biurka, ale była okazją do spędzenia czasu wspólnie. Można też podejść do obchodów tego święta inaczej, jak np. KGHM. Pracownicy tej firmy kupują pączki, z których dochód przekazany jest na wsparcie leczenia i rehabilitację dzieci ich kolegów z pracy.

art5
Dzień Kobiet i Dzień Mężczyzn

O ile Dzień Kobiet jest obchodzony w firmach stosunkowo często, to Dzień Mężczyzn jest zazwyczaj pomijany. Niektóre firmy świętują wypadający we wrześniu Dzień Chłopaka, ale nie jest to powszechna praktyka.

A można przecież połączyć świętowanie Dnia Kobiet i Dnia Mężczyzn – szczególnie, że dzielą je jedynie 2 dni. Tak też czyni Aviva, która celebruje obie te okazje wspólnie, co roku w innej formie. W tym roku skupiono się na aspekcie zdrowotnym i zorganizowano dla pracowników wykłady i warsztaty, na których poruszone zostały tematy profilaktyki nowotworowej. Nie zabrakło też zdrowych prezentów.

Aviva

Wielkanoc nie jest celebrowana w firmach tak często, jak Święta Bożego Narodzenia, a tam, gdzie się ją obchodzi, przyjmuje najczęściej formę spotkania z wielkanocnym poczęstunkiem (tzw. „jajeczka”). Ale nie wszędzie jest tak samo! Power-Tech zorganizował dzień otwarty dla dzieci pracowników, który obfitował w różne atrakcje dla małych i dużych, m.in. wspólne warsztaty wielkanocne, eksperymenty i zwiedzanie hali produkcyjnej – a z doświadczenia wiem, że to ostatnie zawsze robi wrażenie na najmłodszych (zresztą nie tylko na nich 😊).

Power-Tech_wielkanoc

Dzień Dziecka w wielu firmach to prezenty lub różne atrakcje dla dzieci pracowników, ale jak pokazało PGG może to być także okazja do wspólnego świętowania w pracowniczo-rodzinnym gronie. Wszyscy pracownicy tej firmy i ich dzieci zostali zaproszeni do Legendii – Śląskiego Wesołego Miasteczka – na całodzienną zabawę. Zorganizowano także animacje, konkursy, warsztaty, m.in. z udzielania pierwszej pomocy, a także poczęstunek. Było dużo śmiechu i radości, a pracownicy mogli się poczuć znowu jak dzieci.


Pozostałe święta i nietypowe okazje do celebracji

Poza tradycyjnymi świętami jest wiele innych okazji do celebrowania w firmowym gronie. Począwszy od urodzin pracowników, przez święta branżowe, po okazje celebrowane w innych krajach, ale mało popularne w Polsce. Poniżej zaledwie kilka z nich, ale warto zajrzeć do kalendarza świąt nietypowych i wybrać coś odpowiedniego dla swojej firmy.

Dzień Programisty obchodzony jest najczęściej w firmach technologicznych. Można go uczcić pizzą albo rozgrywkami, jak zrobiła to INEA. Poza Counter Strike i FIFA emocji tego dnia dostarczył pracownikom INEA BIT QUIZ.

art8

Dzień języka francuskiego w firmie Eko-Okna, posiadającej działy sprzedaży na rynki francuskojęzyczne, był okazją do podziękowania pracownikom za ich pracę i wspólnego świętowania przy francuskich specjałach. Relacja w mediach społecznościowych została dodatkowo wykorzystana do przypomnienia o rekrutacji do tego działu.

Eko-Okna

Wartości są istotne dla każdej firmy, dlatego Dzień Wartości warto wykorzystać do przybliżenia ich pracownikom w nieco innej niż zazwyczaj formie. Dobry przykład daje Wolters Kluwer, który o swoich wartościach przypomina słodko i muzycznie. W świętowaniu nie przeszkodziła nawet izolacja. Drużynowy konkurs online ze specjalną playlistą uwzględniającą piosenki, które przekazują wartości firmy (np. „Nothing’s gonna stop us now” czy “You are not alone”) na pewno pozostanie długo w pamięci uczestników. A przy okazji wszyscy dobrze zapamiętają, jakie wartości wpisane są w DNA firmy.

art10

 

Światowy Dzień Różnorodności Kulturowej warto wykorzystać, aby przybliżyć kulturę krajów, z którymi współpracujemy, czy z których pochodzą nasi pracownicy. W BNP Paribas Securities Services Polska obchodzi się go, degustując regionalne przysmaki i słuchając opowieści kolegów o miejscach ich pochodzenia. Przy takich prelegentach można liczyć na ciekawostki, których nie sposób znaleźć w żadnym przewodniku!

BNP

Appreciation Day jest w Polsce rzadko obchodzonym świętem, a przecież to jedna z piękniejszych okazji do firmowej celebracji. Idealnym przykładem jest tu McDonald’s Polska, który tego dnia dziękuje swoim pracownikom za zaangażowanie i wspólne sukcesy. Świętują zarówno pracownicy biura, jak i wszystkich restauracji. W tym roku pracownicy otrzymali m.in. podziękowania od dyrektora czy słodkie upominki, a dodatkowo zorganizowany został dla nich konkurs zdjęciowy, do którego otrzymali spersonalizowane gadżety. Dodatkowo trafił do nich specjalnie wydany na tę okazję magazyn „Wieści z crew-roomu”, w którym mogli przeczytać m.in. pochwały od zadowolonych gości restauracji oraz wiele wzruszających historii o tym, jak wizyta w McDonald’s poprawiła komuś dzień, a nawet uratowała życie. Podziękowania dla pracowników pojawiły się także w kluczowych mediach, co pozwoliło dotrzeć również do nieobecnych w tym dniu osób, a także wpłynęło bardzo pozytywnie na wizerunek McDonald’s jako pracodawcy. Więcej na temat tej kampanii przeczytasz tutaj https://employerbranding.pl/appreciation-day-docenianie-pracownikow-jest-fajne/

art12

Urodziny. To jedna z kilku okazji, których forma świętowania zaskoczyła mnie, gdy dołączyłam do MJCC. Okazało się, że to nie solenizant przynosi coś na osłodę do firmy, ale to on otrzymuje tort, który jest zespołowo konsumowany po lunchu. Oczywiście są też życzenia (także od wdzwaniających się współpracowników z drugiej siedziby) i jedyne w swoim rodzaju wykonanie Sto Lat! 😊


Okazje firmowe

W życiu każdej firmy istnieje wiele różnych okazji do celebracji – wszelkie rocznice i sukcesy, ale także np. pożegnania odchodzących lub przechodzących na emeryturę pracowników czy zamian biura.

Rocznice powstania firmy są idealną okazją do wspólnego świętowania. Obchodzące w ubiegłym roku 20-lecie firmy Pepco w Polsce łączyło celebrację rocznicy z konferencją sprzedaży „Together for more”. W wydarzeniu wzięło udział 2200 osób: pracownicy centrali, zespoły sprzedaży i kierownicy sklepów z 11 krajów. W części biznesowej znalazło się miejsce m.in. na wręczenie nagród dla CZEMPIONÓW PEPCO 2019, prezentację oferty produktów na sezon świąteczny oraz specjalne podziękowania dla 10 „Pepcozaurów” – osób, które tworzą firmę od początku jej powstania (oprócz nagród od zarządu, każdy z nich mógł obejrzeć krótki materiał filmowy o sobie). Wieczorne świętowanie upłynęło na zabawie przy hitach Alvaro Soler i muzyce zespołu Adama Sztaby oraz na rozmowach i zdjęciach w strefie chilloutu, w której można było zobaczyć zdjęcia z 20 lat działalności Pepco, a także w showroomie, na którego ścianach ułożono produkty Pepco według grup kolorystycznych (niektóre z nich zostały specjalnie powiększone).

art 14 art14v

Launch nowego produktu to także świetna okazja do integracji. Wie i korzysta z tego m.in. Coca-Cola HBC. W ubiegłym roku firma zorganizowała dla pracowników event z okazji wprowadzenia nowego smaku Kinley’a. Był bar, w którym przygotowywano specjalne drinki na bazie tego napoju (oczywiście bezalkoholowe😉), przekąski, dekoracyjna ścianka do zdjęć i konkursy wiedzy o marce. Dzięki takim działaniom pracownicy nie tylko się integrują i dobrze bawią, ale poznają również produkty i stają się ambasadorami marek.

art 15  art 16 v

Rekordy sprzedaży czy produkcyjne to również powody do radości i podziękowania pracownikom za ich pracę i zaangażowanie. W British American Tobacco Polska w ubiegłym roku świętowano na słodko rekordową produkcję w fabryce w Augustowie.

BAT

Wyprowadzka z dotychczasowego biura nie musi się ograniczać do spakowania swoich rzeczy. W ubiegłym roku pracownicy Coca-Cola HBC ze swoim dotychczasowym biurem żegnali się piknikiem i grillem na terenie firmy. Nie zabrakło biurowych wspomnień i ostatnich zdjęć przy biurkach, wyprzedaży sprzętów oraz zbierania różnych pamiątkowych rzeczy do firmowego archiwum. Celebrowano także pierwszy wspólny dzień w nowym biurze – było oficjalne otwarcie z tortem i innymi łakociami oraz czas na zwiedzanie.

art18 art19

Codzienne świętowanie sukcesów to coś, o czym zdecydowanie warto pamiętać! FM Logistic wykorzystuje do tego specjalną przestrzeń w intranecie: „We did it! – Inspiracje i najlepsze praktyki”. Jej centralne miejsce zajmuje wirtualna ściana „Kudos”, na której pracownicy, pisząc posty, nie tylko doceniają się wzajemnie, ale także inspirują, poprzez dzielenie się najlepszymi praktykami i twórczymi pomysłami. Start nowej inicjatywy, zakończenie projektu, rozwiązanie problemu, zdobycie nagrody… tymi wszystkimi radościami warto się dzielić i przeżywać je wspólnie.

art20

Wspólne świętowanie jest ważnym elementem integrującym zespoły, dlatego warto o nim pamiętać. Nie zawsze celebracja musi przyjmować formę hucznego eventu. Może być również kameralnym spotkaniem lub odbywać się online, co jest szczególnie istotne obecnie, kiedy wiele osób pracuje z domów. Umacnianie więzi w gronie współpracowników, budowanie zaangażowania i poczucia docenienia nabierają obecnie szczególnego znaczenia.

***
Autor tekstu: Patrycja Kozub, agencja MJCC

Senior Employer Branding Specialist. Jako jedna z nielicznych w Polsce, specjalizuje się w działaniach employerbrandingowych skierowanych do pracowników produkcyjnych. W MJCC budowała marki pracodawców (począwszy od projektowania badań, przez wypracowanie EVP, po realizację strategii), takich firm jak: Coca-Cola HBC, Novartis, Corning czy Eko-Okna. Kampanie, które tworzyła, zdobywały nagrody w konkursach branżowych, m.in. Employer Branding Excellence Awards. Od ponad 10 lat związana z branżą HR i komunikacją marketingową. W Studiu Wiedzy pracowała jako project manager portalu HRNews i SalesNews. Później jako EB Specialist w Brand&People realizowała działania dla klientów z sektora bankowości i produkcji. Inicjatorka i organizatorka konferencji i szkoleń z obszaru HR i EB. Zwolenniczka strategicznego podejścia do budowania marki pracodawcy. Prywatnie lubi czytać książki historyczne i grać w gry planszowe, interesuje się ekonomią behawioralną.

Tagi : , , ,