woman-working-in-home-office-4240505

Dodano 20 maja 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Offboarding – co zrobić, aby ułatwić rozstanie z pracownikami

Dzisiaj i w kolejnych miesiącach wiele firm zmierzy się z koniecznością redukcji zatrudnienia. Zwalnianie pracowników nigdy nie należało do łatwych zadań. Tym bardziej teraz, kiedy ta sytuacja dotyczy dużej liczby organizacji i wszyscy mają świadomość, że w wielu przypadkach będzie ciężko znaleźć nową pracę.

Zawsze trzeba pamiętać, że pomimo okoliczności w jakich to się odbywa (czyt.: Covid-19), skali czy kondycji firmy, pracodawcę poznaje się także po tym, jak rozstaje się z pracownikiem. Dlatego równolegle do ustalania listy osób, którym zostanie wręczone wypowiedzenie, zastanów się w jaki sposób przeprowadzić offboarding, aby obu stronom ułatwić przejście przez ten proces.

  1. Kto i w jaki sposób?

Rząd przygotowuje zmiany w tarczy antykryzysowej, które dadzą pracodawcy możliwość wypowiedzenia umowy nawet za pośrednictwem maila. Oczywistą sprawą jest, że formalności muszą być dopełnione, ale zanim klikniesz „wyślij”, spotkaj się wirtualnie z pracownikiem i przekaż mu tę wiadomość osobiście. Kto miałby odbyć takie spotkanie? Najlepszy będzie duet składający się z bezpośredniego przełożonego (jego rola w tym procesie będzie najważniejsza) oraz przedstawiciela HR (ta osoba z kolei zadba o poprawność procesu i odpowie na wszelkie pytania formalne).

  1. Przygotuj pracowników, którzy będą prowadzili rozmowy

Rozmowa o zwolnieniach jest stresująca zarówno dla zwalnianego, jak i dla zwalniającego. Dlatego upewnij się, że twoi menadżerowie – jakkolwiek by to nie brzmiało – potrafią zwalniać pracowników. Szczególnie ważne jest to w przypadku osób, dla których będą to pierwsze takie rozmowy. Dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie menadżerów – np. wcześniejsza rozmowa z bardziej doświadczonym przełożonym czy wsparcie ze strony HR.

  1. Traktuj odchodzących pracowników z szacunkiem i empatią

Do każdego pracownika należy podchodzić indywidualnie. Po rozmowie daj też sobie chwilę na refleksję o tym, jak ona przebiegła. Weź pod uwagę to, co wiesz o prywatnej sytuacji danej osoby i zastanów się, jakie wsparcie może być jej potrzebne. Emocje, które mogą towarzyszyć pracownikowi to żal, szok, niepokój. Zwolnienie z pracy potrafi też bardzo obniżyć poczucie własnej wartości. Być może część ze zwalnianych osób wymaga konsultacji psychologicznej? Zapewnij im taką możliwość.

  1. Stwórz checklistę

Przygotuj offboardingową listę zadań, dzięki której dobrze przygotujesz się do każdej rozmowy. Czy na pewno masz wszystkie dokumenty? Kto musi się dowiedzieć o zwolnieniu pracownika? Co pracownik musi zdać i do kiedy? Opracuj też odpowiedzi na różne pytania związane z wymiarem urlopu, informacją do kiedy pracownik może korzystać z prywatnej opieki medycznej lub co z jego premią roczną. Ważne jest, żeby w trakcie rozmowy nie było żadnych wątpliwości dotyczących kwestii formalnych. A jeśli jakieś pytania pojawią się później, zadbaj o to, aby pracownik otrzymał informacje jak najszybciej. Udostępnij kontakt do osoby, która odpowie na wszelkie niejasności.

  1. Program outplacementowy

Outplacement (zwany też zwolnieniem monitorowanym) to zorganizowany przez firmę program dla zwalnianych pracowników, który pomaga im odnaleźć się na rynku pracy i zdobyć nową posadę lub założyć własną działalność gospodarczą. Powszechnie znane kompleksowe programy outplacementowe (realizowane przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne) do najtańszych nie należą. Może zatem przygotować program skrojony na miarę możliwości twojej firmy? Opracuj odpowiednią komunikację oraz poradnik dla pracowników, w jaki sposób mogą teraz zadbać o siebie i swój zawodowy los. Być może niektórzy z nich będą musieli (albo wręcz będą chcieli) się przebranżowić, ale nie do końca wiedzą w którą stronę? Zaproponuj im indywidualną sesję z coachem kariery.

  1. Wesprzyj pracowników

To, że firmy zwalniają dzisiaj pracowników, nie jest żadną tajemnicą oraz powodem do wstydu. Dlatego jeśli rozstajesz się z wartościowym pracownikiem, wesprzyj go w szukaniu nowego pracodawcy. Menadżer zespołu czy rekruter na pewno mają znajomych w innych firmach – może któryś z nich szuka właśnie takiej osoby? Co możesz jeszcze zrobić? Wykorzystaj profil na LinkedIn i napisz opinię swojemu byłemu pracownikowi lub opublikuj post, polecając go w swojej sieci. Zapewnij go także o tym, że jeśli będzie potrzebował rekomendacji, to może podawać kontakt do ciebie przyszłemu szefowi.

  1. Bądź w kontakcie z resztą zespołu

Pamiętaj o członkach zespołu, którzy zostają w firmie. Zorganizuj wideokonferencję także z nimi (lub przynajmniej wyślij maila), aby poinformować o zmianach, które nastąpią. Odpowiedz na wypowiedziane i niewypowiedziane pytania – kto został zwolniony, kto przejmie obowiązki zwolnionych osób, do kiedy te osoby z wami zostają itd. Mówienie wprost to najlepszy sposób na kontrolowanie narracji, która powstaje w takich sytuacjach.

Zwalnianie pracowników to najcięższe decyzje, które wiele przedsiębiorstw musi teraz podejmować. Jednak każdą firmę stać na to, aby pożegnać się z pracownikami z klasą. Pamiętaj, że ma to także wpływ na te osoby, które w organizacji zostają. Konsekwencje tego, w jaki sposób teraz zwalniasz pracowników, twoja firma odczuje, gdy pandemia przeminie.

***

Aneta Tur, EB MANAGER, MJCC

Budowaniem silnej marki pracodawcy zajmuje się od 2008 – wtedy właśnie objęła pierwsze stanowisko związane z employer brandingiem i z sukcesem wspierała działania m.in. Nestlé i ING Banku Śląskiego.  Przez ponad dekadę obserwowała dynamiczny rozwój rynku EB, a udział w kilkuset targach pracy, wydarzeniach i konferencjach sprawiła, że jest jednym z najbardziej doświadczonych EB managerów.
Jej działania dla takich marek jak BNP Paribas, Citi, Bosch IT czy Wyborowa Pernod Ricard były często nagradzane, m.in. w konkursie EB Excellence Awards i EB Stars, a o jej umiejętnościach pozytywnie wypowiadają się także uczestnicy jej szkoleń z zakresu employer brandingu.
Skrupulatność, doświadczenie i wiedza – to właśnie te cechy sprawiają, że w MJCC od lat jest niezastąpionym menadżerem odpowiadającym za projektowanie, konsulting i koordynację kampanii promocyjnych.

Tagi : , , , ,