to ma być

Dodano 15 marca 2021 Do Aktualności, Publikacje, Wyróżnione

Manager z ludzką twarzą, czyli o komunikacji wewnętrznej w czasach pandemii

Ostatni rok wymusił spore zmiany w strategicznym podejściu do komunikacji wewnętrznej w firmach. Coraz powszechniejsza – przynajmniej w niektórych branżach – praca zdalna, obawy o bezpieczeństwo swoje i bliskich w związku z pandemią czy brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, stanowią zupełnie nowe wyzwania. 

Jednocześnie wciąż aktualne pozostają stare problemy, które w nowych okolicznościach tyko nabrały znaczenia. Jak komunikować się pracownikami, którzy z racji wykonywanych zadań, nie mają dostępu do narzędzi online? Jak niuansować przekazy, nie wzbudzając poczucia nierównego dostępu do informacji? W jaki sposób niwelować napięcia pomiędzy pracownikami różnych działów, np. na linii produkcja  biuro czy oddział centrala? 

W naszych nieustannych poszukiwaniach wiedzy i inspiracji, wybraliśmy się na marcową konferencję Internal Communications Meeting 2021, zorganizowaną przez IC Mobile i Avatarland, aby zderzyć nasze spostrzeżenia z opiniami innych praktyków komunikacji wewnętrznej. 

 

Ludzka twarz szefa 

Podczas zaplanowanych wystąpień można było posłuchać o praktycznych doświadczeniach specjalistów od komunikacji wewnątrz organizacji. Przeważały tu narzędziowe case studies i przykłady stosowanych w firmach strategii dostosowania się do nowych, pandemicznych warunków. Wśród najbardziej interesujących spostrzeżeń wskazać można te związane z mocniejszym zaangażowaniem czołowych menedżerów firm w codzienną komunikację z pracownikami. Prelegenci wskazywali na pewne ocieplenie ich wizerunku, jakie nastąpiło za sprawą przeniesienia komunikacji na platformy cyfrowe. Z jednej strony dało to możliwość nawiązania kontaktu z szefami pracownikom, którzy na co dzień nie miewali ku temu okazji, z drugiej natomiast, samym menedżerom pozwoliło zaprezentować się w bardziej ludzkim wydaniu. W końcu prezes przekazujący np. życzenia świąteczne z własnego salonu może wydawać się bardziej dostępnym. W wystąpieniach nie zabrakło też – na szczęście – opinii, że w komunikacji firm jeszcze bardziej niż dotąd liczą się szczerość, otwartość i autentyzm. 

 

Czego zabrakło? 

Zdecydowanie spojrzenia poza perspektywę szklanych biurowców w centrach wielkich miast, z których komunikujemy się z grupą specjalistów pracujących wyłącznie zdalnieMożna było bowiem odnieść wrażenie, że komunikacja wewnętrzna dotyczy wyłącznie tych organizacji, które z racji charakteru prowadzonego biznesu, są w stanie skierować cały personel na home office. 

Ciekawe wyzwania komunikacyjne pojawiają się przecież również tam, gdzie mniejsza czy większa część pracowników, pomimo pandemii, nie jest w stanie wykonać swoich zadań na odległość. Lockdown czy nie, setki tysięcy pracowników handlu, przemysłu, firm produkcyjnych, logistycznych czy kurierskich codziennie stawiają się w miejscach pracy, pomimo zagrożenia zakażeniem. 

Z naszej praktyki wynika, że w tego typu przedsiębiorstwach skuteczna komunikacja wewnętrzna staje się szczególnym wyzwaniem. Poza standardowymi kwestiami takimi, jak spadek motywacji, zmęczenie przedłużającymi się obostrzeniami czy trudności w łączeniu pracy zdalnej z opieką nad dziećmi, dochodzą kolejne – poczucie niesprawiedliwego traktowania, zagrożenia czy niedocenienia ze strony pracodawcy. Jak bowiem utrzymać zaangażowanie pracownika magazynu, który pomimo zagrożenia zakażeniem musi codziennie stawić się na zakładzie, podczas gdy jego koleżanki i koledzy z biura pracują bezpiecznie w domach? Jak zapewnić załogę zakładu produkcyjnego, że wszyscy gramy do jednej bramki, skoro w pierwszych tygodniach pandemii nie byliśmy w stanie zapewnić jej podstawowych środków ochrony? Wreszcie, jak mówić do pracowników, by z pozycji szklanego wieżowca nie zabrzmiał wyłącznie ton protekcjonalny lub dyrektywny? 

naszych doświadczeniach w tej materii opowiemy w kolejnych materiałach poświęconych komunikacji wewnętrznej na stronach EB.pl. 

***

Autor tekstu: Daniel Woubishet, agencja MJCC

Internal Communication Manager w MJCC. Pierwsze szlify zdobywał jako dziennikarz miesięczników branżowych, w czasach gdy jeszcze wychodziły w druku. Od 15 lat w public relations. Specjalizuje się w różnych obszarach komunikacji korporacyjnej, w tym komunikacji wewnętrznej czy kryzysowej. Doświadczenie zdobywał w największych agencjach PR w Polsce, współtworząc kampanie komunikacyjne wiodących w swoich sektorach firm i instytucji. Komunikację postrzega, jako jedną z istotnych funkcji biznesu, nie zapominając o jej międzyludzkim wymiarze.

Tagi : , , ,