FRYTY

Dodano 19 października 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Kultura doceniania w McDonald’s

W ubiegłym roku McDonald’s zorganizował pierwszy, ogólnopolski Appreciation Day – Dzień DocenianiaPo świetnym odbiorze inicjatywy przez pracowników firma wpisała ją w kalendarz corocznych działań wewnętrznychbo docenianie to ważny element DNA organizacji. Zobaczcie, jak krok po kroku wspierano kulturę doceniania w miejscu, które – poza biurem – ma 450 restauracji w całej Polsce i zatrudnia blisko 27.000 pracowników. 

Choć docenianie jest jednym z najważniejszych czynników wzmacniających zaangażowanie, zbudowanie opartej na nim kultury jest dużym wyzwaniem. Biznes pędzi, polska mentalność sprawy nie ułatwia. Łatwo zorganizować akcję, ale trudniej już o to, by docenianie stało się codzienną praktyką. McDonald’s zadziałało, bo podeszliśmy do tego obszaru kompleksowo: dbamy o edukację managerów, codzienne pochwały i nagrody, dostrzeganie i docenienie zachowania wpisującego się w nasze wartości. Kolejny raz organizujemy też Dzień Doceniania, bo to inicjatywa, która pozwala nam przyciągnąć uwagę pracowników i… świetnie się wspólnie bawić. 

Monika Szyperek, Employer Reputation and Engagement Consultant, McDonald’s Polska 

Obraz1

Sytuacja wyjściowa i cele projektu 

Docenianie plasuje się w czołówce czynników, które budują zaangażowanie pracowników. Również w badaniach, które McDonald’s prowadził, pracując nad strategią employer branding, wiele razy powtarzało się stwierdzenie, że dla pracowników ważniejsza jest pochwała od szefa niż… premia finansowa. Wnioski były proste: warto doceniać, bo przekłada się to na wiele czynników biznesowych, takich jak rotacja, zaangażowanie, a nawet wyniki finansowe restauracji. Efektem analiz była pierwsza edycja Dnia Doceniania. Jej odbiór wśród pracowników spowodował, że firma postanowiła rozwinąć go i sprawić, że dni doceniania będzie w McDonald’s 365 (a co cztery lata – nawet 366). 

Grupa docelowa 

Działania były skierowane do wszystkich pracowników: restauracji oraz biura McDonald’s – to właśnie oni mieli odczuć, że w firmie są docenianiże udziela się informacji zwrotnej i wspólnie świętuje sukcesy. 

Mamy bardzo różnorodnych pracowników: są wśród nich zarówno osoby bardzo młode, jak i dojrzałe; Polacy i obcokrajowcy; osoby różnych wyznań, z różnych regionów, z różnym wykształceniem i doświadczeniami. Nie jest łatwo przygotować projekt, który trafi do każdego z nich, a przy kulturze doceniania bardzo nam na tym zależało. 

Monika Szyperek 

Uwzględnienie tego zróżnicowania było sporym wyzwaniem przy projektowaniu działań związanych z kulturą doceniania. Różne musiały być kanały komunikacji, sposoby mówienia „dziękuję”, angażujące konkursy. Dodatkowo ważną grupą byli kierownicy restauracji, ponieważ na co dzień to oni mają największy wpływ na docenianie współpracowników. Firmie zależało przy tym, aby dobrze rozumieli zasadność budowania kultury wzajemnego doceniania, dzięki czemu stanie się ona czymś naturalnym i trwałym. 

Realizacja projektu  

Edukacja kierownikówKluczem do zbudowania kultury doceniania było przygotowanie kadry managerskiej. Firma opracowała materiały edukacyjne pokazujące dobre praktyki związane z docenianiem na różnych etapach „podróży pracownika”, elementy związane z docenianiem stały się również częścią szkoleń dla przyszłych managerów. Dzięki temu Dział People zyskał kilkuset dodatkowych współpracowników (kierowników restauracji), którzy na co dzień budują atmosferę pracy w restauracjach. 

Docenianie na co dzień: W realizacji projektu kluczowokazało się to, by docenianie odbywało się na co dzień. McDonald’s postawił nie tylko na wymiar emocjonalny, ale uwzględnił też nagrody finansowe. W restauracjach funkcjonują programy premiowe, kierownicy wykorzystują wiele codziennych okazji, aby jeszcze głośniej mówić o docenianiu, firma dała im także… 

Dodatkowe narzędziaAby ułatwić kierownikom mówienie „dziękuję”, stworzono dodatkowe narzędzia. Są to elementy proste w użyciu, np.: kartki „dziękuję za…”nawiązujące do wartości McDonald’sdyplomy rocznicowe czy kartki urodzinowe. To stworzyło dodatkowe okazje do świętowania, a jednocześnie ułatwiło znalezienie ważnych momentów, w których kierownicy i współpracownicy mogą wyrazić swoje uznanie dla innych osób. 

Celebrowanie sukcesówStałym elementem pracy w McDonald’s jest również wspólne celebrowanie sukcesów. Firma przyznaje nagrody indywidualne, które pozwalają docenić jednostkowy wkład w sukcesy biznesowe lub najlepsze projekty pracowników; są wśród nich także nagrody międzynarodowe: Golden Arch Awards – dla najlepszych licencjobiorców, President’s Awards – za najlepsze projekty biurowe, Ray Kroc Awards – dla 1% najlepszych kierowników na świecie. 

ray kroc_600x300 (1)

Appreciation Day: Na początku marca w restauracjach w całej Polsce oraz w biurze McDonald’s świętowane są sukcesy z poprzedniego roku. W czasie tegorocznego Dnia Doceniania do restauracji trafiły specjalne przesyłki zawierające m.in.: list od dyrektora zarządzającego, „Wieści z Crew Roomu” (gazeta z informacjami o osiągnięciach z poprzednich 12 miesięcy i podziękowaniami dla pracowników) oraz drobne upominki. Działała też poczta uznaniowa, gdzie za pomocą okazjonalnych karteczek pracownicy dziękowali sobie nawzajem. I jak zawsze pojawiła się okazja, aby wziąć udział w konkursie, którego efekty można było zobaczyć w mediach społecznościowych. 

wieści 1wieści 2

Nie zapomnieliśmy o docenianiu również w czasie pandemii. Dla naszej branży był to wymagający sprawdzian, zależało nam, żeby pracownicy wiedzieli, że ich praca i zaangażowanie jest szczególnie doceniane. Poza codzienną komunikacją, premiami i licznymi podziękowaniami za pracę w tym czasie, zorganizowaliśmy też kilka dodatkowych akcji. Dzięki współpracy z naszymi partnerami – operatorami usługi delivery – zmieniliśmy m.in. grafiki w ich systemach, dzięki czemu zamiast zdjęć naszych produktów zamawiający zobaczyli podziękowania dla pracowników. Wiemy, że zostało to zauważone! 

Monika Szyperek 

Mak plakaty-03Mak plakaty-04Mak plakaty-01

Wyniki 

Spadek rotacji pracowników i znaczący wzrost liczby aplikacji (o kilkadziesiąt punktów procentowych!) to tylko niektóre z wyników, które McDonald’s osiągnął dzięki swojej aktywności w obszarze EB. Projekt budowania kultury doceniania został też nagrodzony w tegorocznych konkursach: Employer Branding Excellence Awards (w kategorii Kampania Wewnętrzna) i HR Dream Team (w kategorii Kultura organizacyjna i zaangażowanie pracowników). 

konkurs foto 2konkurs foto 3konkurs foto 1

Kacper Pierzchalski 

Employer Branding Consultant. Doświadczony EB-owiec z ponad 5-letnim doświadczeniem w branży. W MJCC odpowiada za realizację działań wizerunkowo-rekrutacyjnych. Koordynował takie projekty, jak m.in.: RedefineYourLimits dla Coca-Cola HBC, The FutureBelongs to ThoseWhoMake IT dla Samsung R&D oraz Appreciation Day w McDonald’s Polska. Doświadczenie EB-owe zdobywał w firmie Accenture, gdzie współtworzył kampanie skierowane do pracowników i kandydatów (Incredible 6000, Job Dating) oraz zarządzał współpracą ze środowiskiem akademickim. Od 2014 do 2018 roku był związany z AIESEC Polska, gdzie odpowiadał za kontakty z kluczowymi klientami i organizację Dni Kariery. Prywatnie pasjonat koszykówki, podróży, fan Manchesteru United.

Tagi : , , ,