person-holding-white-ceramic-mug-beside-macbook-pro-3787300

Dodano 11 maja 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Jak stworzyć dobry layout ogłoszenia

Bez wątpienia żyjemy w czasach, w których internet stał się główną bazą ofert zatrudnienia. Przeszukiwanie gazet z ogłoszeniami o pracę czy też osobiste stawianie się w firmie w celu wręczenia swojego CV – owszem, może się zdarza, ale już zdecydowanie rzadziej. Obecnie większość osób, które chcą zmienić coś w swojej zawodowej karierze lub po prostu ją zacząć, od razu wstukuje w klawiaturę nazwę interesującego ich stanowiska. Tak łatwa forma poszukiwania miejsca zatrudnienia jest idealna dla kandydatów – w bardzo krótkim czasie mogą znaleźć ogłoszenie z wielu firm, a aplikację wystarczy wysłać jednym kliknięciem.

Duży wybór ofert pracy dostępnych od ręki i wzajemna konkurencja firm o uwagę kandydatów powodują, że dużo większego znaczenia nabiera to, co jest w ogłoszeniu zawarte, oraz JAK to jest opisane. Ogłoszenia o pracy wrzucane do sieci powinny więc przyciągnąć uwagę kandydatów nie tylko samą treścią, lecz także jej graficznym opracowaniem, zgodnym z identyfikacją wizualną danej firmy. Dlatego warto pomyśleć o tym, aby podjąć współpracę z grafikiem komputerowym i w efekcie dać kandydatowi ofertę, która prezentuje wszystkie informacje w możliwie jasny, a równocześnie przyjemny dla oka sposób.

Naszym najważniejszym celem jest, aby od razu po otwarciu ogłoszenia dana osoba była zachęcona do zapoznania się ze szczegółami. Pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie, nie tylko w poznawaniu nowych ludzi, ale tak naprawdę w każdej sferze życia. Oczywiście, firmy z doskonałą i rozpoznawalną marką pracodawcy czasami niewiele muszą robić, by pozyskać nowych pracowników – w skrajnych przypadkach wystarczy po prostu ich nazwa i informacja o otwartej rekrutacji. Jednak zawsze warto mieć na uwadze, aby ogłoszenie z ofertą pracy było bardziej zachęcające wizualnie, ponieważ jest to jeden z pierwszych elementów, które budują doświadczenie kandydata (Candidate Experience), i z czasem przekładają się właśnie na rozpoznawalność marki. Niedbale wrzucone informacje, bez żadnego dopełnienia grafiką i z chaotycznym formatowaniem tekstu, nigdy nie zrobią dobrego wrażenia i mogą wręcz odrzucić.

Przygotowując ogłoszenie paradoksalnie warto odejść od zasady „im więcej informacji, tym lepiej”. Nadmierne eksponowanie wymagań, które nie są kluczowe do wykonywania pracy na tym stanowisku, spowoduje, że część kandydatów zrezygnuje z aplikowania, uznając, że ich nie spełniają. O ile w ogóle przeczytają ogłoszenie, bo mało kogo zachęci ogromna ilość tekstu pisanego ciągiem. Dodatkowo zazwyczaj działa to tak, że im więcej tekstu, tym mniejszy rozmiar liter, co również może skutecznie zdemotywować do zapoznawania się z nim. Dlatego w przygotowywanym tekście najważniejsze jest, aby skupić się na skondensowaniu treści i wybraniu naprawdę najważniejszych elementów.  Oczywiście nie chodzi tutaj o to, żeby napisać tylko o benefitach dla pracowników, a resztę informacji kompletnie pominąć, ale o to, aby nie przeładować ogłoszenia informacjami, które spokojnie można uzupełnić np. już podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Co zatem warto uwzględnić w pliku tekstowym dla grafika, aby przygotowane na tej podstawie ogłoszenie było przejrzyste, czytelne oraz przyciągało uwagę potencjalnych kandydatów?

Na początku dobrze napisać kilka słów o tym, czym firma się zajmuje. Ale dosłownie: kilka słów! Częstym błędem osób odpowiadających za teksty w ogłoszeniach jest szerokie informowanie o działalności, co zupełnie nie jest potrzebne, a powoduje tylko nagromadzenie treści. Dlatego w tej części ważny jest możliwie zwięzły opis. Grafik może taką krótką informację dodatkowo wyeksponować poprzez główną grafikę zamieszczoną u góry ogłoszenia, co będzie stanowiło spójny wstęp do dalszych informacji.

W dalszej treści ogłoszenia zazwyczaj znajdują się informacje o zadaniach, które będą postawione przyszłym pracownikom na danym stanowisku, a także o oczekiwaniach wobec kandydatów. Istotne jest, aby te informacje były w pliku tekstowym sformułowane w możliwie krótkich punktach – tak, by osoba odpowiedzialna za grafikę mogła je pokazać w jak najbardziej przejrzysty sposób.

Ostatnią sekcją, na którą każdy zainteresowany zwraca uwagę, jest opis oferty i benefitów. Jest to ważny element każdego ogłoszenia, ponieważ to tutaj przedstawiamy, jak dbamy o pracowników i co możemy im zaoferować. Tutaj również warto każdy z elementów określić możliwie krótko, wręcz hasłowo. Dlaczego? Otóż, oferta i benefity są tym elementem, który można przedstawić graficznie inaczej, niż poprzednie informacje. np. poprzez wykorzystanie ikonek. A największym grzechem w projektowaniu ogłoszenia o pracę byłoby uzupełnianie ikon długim i szczegółowym opisem, co za nimi stoi – to po prostu nie może wyglądać dobrze. Dlatego na tym etapie dobrze jest postawić na konkrety i czytelne skróty myślowe, jak „umowa o pracę”, czy „karta sportowa”, a szczegółowe informacje z tym związane zostawić na osobistą rozmowę z kandydatem.

Oczywiście, oprócz wszystkich informacji opisanych powyżej, pracodawcy mogą chcieć uwzględnić w ogłoszeniu coś więcej – i da się to zrobić! Warto jednak mieć na uwadze fakt, że w projektach graficznych mniejsza ilość, za to bardziej czytelnego tekstu, zawsze sprawdzi się lepiej. Dlatego też, jeśli umieszczamy ogłoszenie na portalu, gdzie są ich setki, warto się wyróżnić spośród innych ciekawym i estetycznym designem, który w bardzo lekkiej formie jasno przedstawi wszystko to, co jest najważniejsze w podjęciu decyzji o wysłaniu zgłoszenia.

 

Autor: Karolina Kocot, MJCC

Tagi : , ,