kelly-sikkema-WIYtZU3PxsI-unsplash

Dodano 18 marca 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Jak chronić pracowników (i wizerunek firmy) w czasach pandemii

Od pierwszego przypadku zakażenia koronawirusem w Polsce minęły zaledwie dwa tygodnie, a wydaje się jakby była to cała wieczność. W tym krótkim czasie zawieszone zostały zajęcia w szkołach i na uczelniach (częściowo zastąpione nauczaniem zdalnym), restauracje realizują tylko zamówienia z dostawą, tymczasowo zamknięto kluby fitness i siłownie. Odwołano loty krajowe i międzynarodowe, a każda osoba wracająca do Polski musi poddać się kwarantannie. Zgromadzenia ograniczone zostały do 50 osób, liczne konferencje, imprezy masowe (w tym targi pracy i konferencje branżowe) oraz kulturalne – odwołano. Pod znakiem zapytania stoi organizacja wielu międzynarodowych wydarzeń sportowych (już wiadomo, że EURO 2020 zostało przemianowane na EURO 2021).

Bez wątpienia sytuacja ta mocno weryfikuje determinację i dojrzałość liderów HR, na których obecnie spoczywa jeszcze większa odpowiedzialność za pracowników. Branża turystyczna, hotele i przewoźnicy odczuwają to w ekstremalny sposób, mierząc się z masą klientów odwołujących lub zmieniających swoje podróże i rezerwacje, podobnie służba zdrowia i sektor publiczny przygotowują się na wyjątkowo długą i trudną wiosnę. Wszystkie firmy nie tylko zmagają się z ograniczeniami administracyjnymi, lecz także z obawami i silnymi emocjami ze strony pracowników, chaosem organizacyjnym i koniecznością przeformułowania przynajmniej swojego bieżącego sposobu działania, a być może całych modeli biznesowych.

Cóż, nikt nie mówił, że praca w HR jest dla słabych duchem…

W czasach niepewności i lęku błyskawicznie rodzą się plotki, a stąd do kryzysu wizerunkowego pracodawcy już naprawdę krótka droga. Pracodawcy są zobowiązani moralnie i prawnie do zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy dla wszystkich pracowników ­– to zawsze powinno być priorytetem. Obowiązki wynikające z Kodeksu Pracy są absolutnym minimum, ale czas pomyśleć dalej i przyjąć długoterminową perspektywę. Dlatego przede wszystkim nie wolno zwlekać z komunikacją! Lepiej szybko wysłać informację do wszystkich pracowników, że w trosce o nich firma pracuje nad konkretnymi rozwiązaniami, niż milczeć aż te rozwiązania będą gotowe do wdrożenia.

Jeżeli zatem w Waszej firmie wciąż debatujecie, jakie działania podjąć aby chronić pracowników (i wizerunek pracodawcy), być może przyda się jako inspiracja poniższe zestawienie działań, które w związku z Covid-19 podjęli polscy pracodawcy w pierwszej połowie marca br.

  • W pierwszym okresie, oprócz wprowadzenia płynów do dezynfekcji rąk i zadbania o zapasy środków myjących, prowadzono też częstsze sprzątanie firmowych kuchni i łazienek oraz dodatkową dezynfekcji elementów używanych masowo: klamek od drzwi, przycisków w windach czy sprzętu biurowego. Pojawiły się też plakaty i ulotki pouczające, jak w nowej sytuacji dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy.
  • Wiele firm stawia też na wzmożoną edukację pracowników w zakresie higieny osobistej w odniesieniu do specyfiki pracy lub udostępniło możliwość konsultacji z ekspertami lub lekarzami. Przedstawiciele Głównego Inspektoratu Sanitarnego spotkali się m.in. z pracownikami PKP S.A. oraz innych spółek kolejowych, w tym przewoźników pasażerskich (firmie chodzi nie tylko o wewnętrzne procedury – pracownicy PKP mogą mieć styczność z wirusem, przebywając wśród pasażerów).
  • Tam, gdzie jest to możliwe, pracownicy wykonują swoje zadania zdalnie – spotkania wewnętrzne przeformułowano na tele- lub videokonferencje, niezbędne spotkania z klientami również są przenoszone do systemów online. Lotte Wedel nie przyjmuje gości z zewnątrz ani do fabryki, ani do biura, a kluczowi dla firmy pracownicy pracują wyłącznie zdalnie. Nationale-Nederlanden dodatkowo udostępniło swoim pracownikom wewnętrzne webinarium, aby przygotować ich do wartościowej pracy zdalnej i informować jak dbać o relacje w zespole rozproszonym oraz jak wypracować przydatne rytuały.
  • Wprowadzenie zdalnej rekrutacji (np. Devire, Antal czy Randstad) – rozmowy z kandydatami realizowane są za pośrednictwem systemów do videokonferencji. Jeśli spotkanie rekrutacyjne musi odbywać się twarzą w twarz, firmy stosują dodatkowe środki ostrożności: wszędzie dostępne są środki dezynfekujące, powitanie odbywa się bez uścisku dłoni, rekruterzy są instruowani o konieczności zachowania odpowiedniego dystansu (wszystkie te działania oczywiście wymagają poinformowania wcześniej kandydata, że spotkanie będzie mieć nietypowy przebieg).
  • Ograniczenie szkoleń wewnętrznych, spotkań firmowych oraz wyjazdów służbowych (np. Capgemini, Deloitte, Devire), ograniczenie osobom nieuprawnionym wstępu na teren biura (np. Olimp Labs). Naturalnie wszystkie osoby, które wracają z podróży zagranicznych, mają obowiązek pracy zdalnej oraz obligatoryjnej 14-dniowej kwarantanny.
  • Dodatkowe wsparcie dla pracujących rodziców: oprócz administracyjnie wprowadzonych dodatkowych 14 dni zasiłku opiekuńczego dla rodziców, firmy oferują dofinansowanie do opieki nad dzieckiem lub elastyczne godziny pracy zdalnej. Centrum Medyczne CMP dodatkowo przekazało tygodniowy plan aktywności dla dzieci wraz z niezbędnymi do jego wykonania materiałami.
  • Szczególnie trudne decyzje podejmowane są w branży produkcyjnej, gdzie przejście na pracę zdalną jest praktycznie niemożliwe. Właściciel Wedla, Grupa Lotte, podjął decyzję, że już jeden przypadek zakażenia koronawirusem wśród pracowników będzie oznaczać zamknięcie fabryki. W fabryce Fiata w Tychach wstrzymano produkcję na 11 dni m.in. ze względu na przeprowadzaną kompleksową dezynfekcję zakładu. Gliwicka fabryka samochodów Opla (należąca do Grupy PSA) na blisko dwa tygodnie zawiesza produkcję w związku z epidemią koronawirusa, a pracownicy otrzymają w tym czasie 100 proc. wynagrodzenia. To ważny aspekt: jeżeli zamknięcie firmy okazuje się koniecznością, należy bezwzględnie poinformować pracowników, jaka będzie polityka wynagrodzeń za ten czas.
  • W Jastrzębskiej Spółce Węglowej oraz w PKN Orlen w Płocku pracownikom wchodzącym na teren zakładu sprawdzana jest temperatura, w JSW przy wejściu do każdej kopalni ustawiono też namioty służb medycznych. W zakładach Volkswagena przy głównych wejściach oraz przed każdą z hal zamontowano dozowniki z płynem dezynfekującym. Dla pracowników, którzy muszą przebywać na terenie zakładu, pracodawcy mogą stosować alternatywne harmonogramy zmian, pozwalając na realizację zadań poza tradycyjnym czasem pracy. Rozłożenie czasu dojazdów i mniejsza liczbą osób w miejscu pracy w tym samym czasie może ograniczyć ryzyko zarażenia koronawirusem.
  • Rozwiązania stosowane w handlu mają dodatkowo chronić zdrowie pracowników w tym okresie: oprócz zaopatrzenia w rękawiczki oraz środki dezynfekujące, w sklepach sieci Żabka zawieszono przegrody oddzielające kasjerów od klientów, aby ograniczyć możliwość transferu wirusa. W Biedronce pracownicy powyżej 60 r.ż. (będący w grupie podwyższonego ryzyka w przypadku infekcji) mogą skorzystać ze zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, a pensje będą wypłacane w normalnym wymiarze. W sieci Netto nieobecność pracownika spowodowana chorobą i potwierdzona zwolnieniem lekarskim nie będzie wpływała na wysokość uznaniowej premii frekwencyjnej. Natomiast sieci Makro i Kaufland w marcu oferują swoim pracownikom do 1 tys. zł brutto dodatku, jeśli przez cały miesiąc pozostaną w pracy.

Warto pamiętać, że oprócz rozwiązań systemowych nie bez znaczenia są też proste gesty od pracodawców, jak chociażby opublikowanie w mediach podziękowań za zaangażowanie i wysiłek skierowanych do osób, które muszą pozostać na miejscu pracy.

W każdej sytuacji powinna być zapewniona otwarta, szczera i wyczerpująca komunikacja wewnętrzna, zarówno do osób pracujących zdalnie, jak i tych pozostających w biurach. Pracownicy muszą być poinformowani o tym, jakie kroki firma podejmuje w ich sprawie i z kim mogą się konsultować w razie wątpliwości, bo strach jest najgorszym doradcą, a niepewność natychmiast rodzi plotki i nieprzychylne komentarze w mediach społecznościowych.

***

Urszula Płosarek, Menedżer ds. Strategii, MJCC

Menedżer ds. Strategii, MJCC i praktyk employer brandingu, z doświadczeniem z zakresu projektowania doświadczeń, planowania strategicznego i zarządzania projektami. Zawodowo od ponad 15 lat związana z marketingiem i komunikacją, od 13 lat współpracuje z branżą HR. Specjalizuje się w analizie strategicznej i projektowaniu działań wizerunkowych skierowanych do rynku pracy – realizowała projekty dla firm z sektora usług wspólnych, FMCG, odzieżowej, branży telekomunikacyjnej, konsultingu, finansowej oraz usług medycznych.

MJCC

Tagi : ,