douglas-bagg-M9ltKdZi1gE-unsplash

Dodano 30 marca 2021 Do Aktualności, Publikacje, Wyróżnione

Influencer marketing w EB – czy to ten czas?

Działania digitalowe to w dzisiejszym świecie podstawa! I – oczywiście – nie ma w tym zdaniu nic odkrywczego. Ostatnie miesiące jeszcze mocniej pokazały, że wiele działań marketingowych można z sukcesem przenieść do internetuJako wielka fanka niestandardowych działań w sieci, opowiem dziś o współpracy influencerami w employer brandingu. Choć w kampaniach marketingowych biorą oni udział często, to w naszym świecie wciąż nie tak łatwo ich spotkać. 
Dlaczego warto?
Influencer to swoisty łącznik między marką a klientem. Ponad 70% konsumentów chętniej skorzysta z produktu, który polecany jest przez kogoś „znajomego. Dlaczego więc tej tendencji nie wykorzystać w obszarze rekrutacji? Udając się na rozmowę kwalifikacyjną albo jeszcze zanim zdecydujemy się zaaplikowaćzawsze szukamy informacji na temat potencjalnego pracodawcy. Wpisywanie nazwy firmy w wyszukiwarkę, wertowanie opinii na gowork.pl albo rozmowy ze znajomymi czasem mogą zadecydować o aplikowaniu na dane stanowisko lub… powstrzymaniu się przed tym
A gdyby tak skorzystać z poleceń znajomych na szerszą skalę i zaangażować do współpracy kogoś, kogo znają wszyscy? Oto kilka pomysłów na wykorzystanie influencerów w rekrutacji.

1. Zaangażuj kogoś znanego i poproś, żeby opowiedział historię pracowników! 
We współpracy z influencerem ważna jest autentyczność. Nie możemy pozwolić sobie nawet na odrobinę fałszu czy nieszczerych intencji – nasi odbiorcy na pewno to zauważą. Nie ma sensu tworzyć historii, w której znany aktor czy popularna piosenkarka opowiadają o swojej przeszłości na jakimś stanowisku – życiorysy sławnych ludzi są powszechnie dostępne i łatwo dociec prawdy. Możesz jednak przygotować kampanię, w której influencer opowie o wizycie w Twojej firmie. Spotkał miłą ekspedientkę w sklepie? A może pomyślnie udało się rozwiązać problem z doradcą klienta na infolinii albo wyjątkowo uprzejmy bankier doradził najlepsze rozwiązanie? O tym właśnie może opowiedzieć współpracujący z nami influencer, a odbiorcy na pewno docenią moc storytellingu!
Przykładem tego działania (chociaż nie była to zaplanowana akcja), był post Filipa Chajzera o pracownicy firmy McDonald’s. Efekt? Kilkanaście tysięcy reakcji pod postem, kilkadziesiąt komentarzy i… same pozytywne skojarzenia!
https://www.facebook.com/ChajzerFilip/photos/a.245011945665354/939151026251439/?type=3&theater 

2. Wpuść youtubera do swojej firmy…
… i pozwól, żeby o niej opowiedział! Firma EY postanowiła pozwolić na „wjazd na chatę” popularnemu youtuberowi. Akcja przyniosła ponad 100 000 wyświetleń materiału i zainteresowanie potencjalnych kandydatów. 
https://www.youtube.com/watch?v=NsqJvqB7dzk

Na platformie YouTube postanowiła pokazać się również firma PZU. Kanał „Do Roboty” zaprezentował odcinek, w którym przybliża tajniki pracy agenta ubezpieczeniowego:
https://www.youtube.com/watch?v=5GbzOw9uXF4

Chwilę wcześniej, na podobny zabieg zdecydowała się firma Nationale-Nederlanden. W programie Rafała Gębury „7 metrów pod ziemią” przedstawiciel organizacji postanowił rozprawić się z najczęstszymi mitami, które odnoszą się do pracy agentów ubezpieczeniowych.
https://www.youtube.com/watch?v=JRt2qHwoHz8&t=90s

3. Zrób influencera ze swojego pracownika! 
Najlepszą wizytówką firmy jest zawsze jej pracownik. To on najlepiej zna kulturę Twojej organizacji, on poznał jej zalety oraz wady i to on będzie w swojej opowieści najbardziej autentyczny. Dlatego nie wahaj się przedstawić go całemu światu! Na prezentację sylwetek pracowników decyduje się wiele firm, na przykład Kaufland Polska:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6727557174198894592

A ciekawym przykładem opowieści o pracy w firmie może być film Karoliny Anny:
https://www.youtube.com/watch?v=omU3lSysC30 

Jak zorganizować taką współpracę?
Przede wszystkim… PRZYGOTOWAĆ. Potrzebny jest plan działania i kilka kluczowych kwestii, których nie możesz pominąć:

1. Sprawdź autentyczność!
Czasem liczby to nie wszystko. Duże zasięgi, wysokie liczby reakcji i komentarze łatwo wygenerować sztucznie. 1000 followersów na Instagramie to koszt zaledwie kilku złotych… Jak więc rozpoznać autentyczność fanów? W sieci istnieje wiele platform i zewnętrznych stron, które analizują zasięgi twórców. Warto też poszukać potencjalnych kandydatów na dedykowanych grupach na FB. Dobrym sposobem na znalezienie twórcy godnego zaufania jest sprawdzanie rankingów i wyników konkursów dla influencerów. Jednak najlepszą metodą jest po prostu ręczne sprawdzanie profiluWidzisz konto z dużą liczbą followersów, ale pod zdjęciami znikome reakcje? To powinno budzić podejrzenie. A może społeczność nie jest zaangażowana, a w komentarzach przeważają emoji i pojedyncze słowa? To też powinno Cię zastanowić. Dodatkowo – sprawdź wyrywkowo kilkaset kont spośród followersów twórcy. Jeśli większość z nich to puste profile albo zlokalizowane poza granicami Polski, jest spora szansa, że to kupione zasięgi. 

2. Przygotuj strategię! 
Dokładnie określ cel swoich działań, sposób mierzenia efektywności i – przede wszystkim – sposób działania. Niestety w przypadku influencer marketingu możliwość „wpadki” jest dużo większa. Czasem jeden nieprzemyślany wpis może rzutować na całą działalność firmy. Wystarczy zerknąć na grupę „Kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy”, aby przekonać się, jak łatwo pojawić się na językach osób z branży, niekoniecznie w sposób, o którym marzymy. Mieliśmy już twórców, którzy reklamowali kosmetyki na nagrobkach podczas wszystkich świętych, ambasadorów danego producenta elektroniki, którzy afiszowali się z telefonami zupełnie innej firmy, a w ostatnim czasie internet zalały kody promocyjne nawiązujące do… Strajku Kobiet (https://bezprawnik.pl/wyrok-aborcja-reklama-batona/). 

3. Słuchaj twórcy!
Chociaż może ten podpunkt nieco kłócić się z poprzednim, to pozwól infuencerowi na odrobinę swobody. To on zna najlepiej swoich odbiorców i to on wie, jak się z nimi komunikować, aby do nich dotrzeć. Wystudiowane formułki czy nawet najlepszy tekst przygotowany przez copywritera nie zastąpią szczerych słów wypowiedzianych przez twórcę, którego styl dobrze znają jego wierni fani. 

Świat EB otwiera się na wiele nowoczesnych form komunikacji, a w czasach, kiedy targi, spotkania „w realu” czy wydarzenia rekrutacyjne nie są możliwe, potrzebujemy rozwiązań digitalowych. W Polsce influencerzy w obszarze employer brandingu działają jeszcze dosyć ostrożnie, ale… kto wie, może to właśnie Ty będziesz tym odważnym pracodawcą, który dobrze wykorzysta aktualne trendy? 

 ***
Paulina Fijał, SOCIAL MEDIA CONSULTANT, MJCC
Do świata contentu uciekła tuż przed obroną pracy inżynierskiej, kiedy zrozumiała, że w literach odnajduje się lepiej niż w cyfrach. Zaangażowana w projekty komunikacyjne dla branży retail, FMCG oraz z sektora BPO/SSC. Pasjonatka nowych mediów i kreatywnych form przekazu. Ukończyła wiele kursów i szkoleń z obszaru SoMe, autorka ponad setki artykułów i ponad tysiąca postów na kanałach społecznościowych klientów. Zaangażowana w działanie Plebiscytu MediaTory i organizacji Toastmasters International, laureatka takich nagród jak POCMA czy Siła Przyciągania. Jej misją jest dotrzeć do każdego odbiorcy, znaleźć z nim wspólny język i sprawić, że zostanie z marką na zawsze.

Tagi : , , ,