IMG_20190305_123817.148

Dodano 5 marca 2019 Do Aktualności, Wyróżnione

Sukcesy w rekrutacji? Podsumowanie konferencji Hiring Success

W dniach 26-27 lutego 2019 w San Francisco odbyła się amerykańska edycja konferencji Hiring Success, której organizatorem jest firma SmartRecruiters, dostawca kompleksowego rozwiązania do pozyskiwania kandydatów i zarządzania relacjami z nimi. Oto subiektywne podsumowanie najważniejszych tematów wydarzenia.

HR gotowy do rozmów na poziomie zarządów

W czasie wielu sesji przewijał się – gorący także w Polsce – dojrzałości biznesowej HR-u. Umiejętność identyfikacji prawdziwych celów biznesowych i ich przekładania na działania HR. Pozyskiwanie wsparcia zarządów dla inicjatyw w obszarze ludzkim i zdolność biznesowego uzasadniania potrzeby ich wprowadzania. Dobre metody pomiaru efektywności wdrożonych projektów, umożliwiające nie tylko raportowanie, ale też planowanie kolejnych działań. O tym wszystkim mówiono jako o głównym zadaniu stojącym przed HR-em w najbliższym czasie.

Główny wniosek? To, z czym zmagamy się w Polsce, jest wyzwaniem również globalnie. HR potrzebuje dalszej profesjonalizacji, musi nauczyć się operować liczbami i w swoich działaniach być nie tylko bliżej biznesu, ale też ten biznes aktywnie i strategicznie budować. Już wkrótce opublikujemy dodatkowy materiał dotyczący pomiaru rekrutacji – wywiad z Sarah Wilson, szefową HR w SmartRecruiters. Sarah opowiedziała nam o miarach, które wykorzystuje wewnętrznie do analizy aktywności rekrutacyjnych, a które chcą uczynić także benchmarkiem w pomiarze sukcesów działań zatrudnieniowych.

Rekruterzy coraz bardziej marketingowcami

Temat przemian w obszarze rekrutacji nie jest nowy. Od jakiegoś czasu sporo mówi się o konieczności zmiany spojrzenia na rolę rekruterów: coraz bardziej stają się oni sprzedawcami i marketerami. Wymaga się od nich nowych umiejętności, nowego podejścia do pozyskiwania kandydatów. Rozmawialiśmy o tym wcześniej, m.in. z Rebeccą Carr, Hiring Success SVP w SmartRecruiters, było to również ważną częścią wielu wystąpień w trakcie Hiring Success w San Francisco.

W gronie uczestników padały jednak ważne pytania: czy za zmianą spojrzenia na rekrutację idą realne działania firm. Czy zatrudniają w HR więcej specjalistów ds. tworzenia treści, ekspertów od kampanii e-mail, osób znających się na performance marketingu? Czy robimy wystarczająco dużo, by budować kompetencje marketingowe, czy szukamy sposobów, by wykorzystać synergię z innymi działami wewnątrz organizacji?

Główny wniosek? W tym obszarze pozostaje wiele do zrobienia. Nasi kandydaci to również potencjalni klienci firmy, co jest szczególnie istotne dla firm mających markę konsumencką, musimy więc lepiej zarządzać relacjami z nimi. Źródła, z których pozyskujemy aplikacje, nie zmieniły się szczególnie w trakcie ostatnich 10 lat, ale oczekiwania kandydatów uległy drastycznym zmianom. A HR musi na to odpowiedzieć tak, aby jego działania miały pozytywny wpływ na biznes.

Nacisk na różnorodność

Tematyce związanej z różnorodnością w zespołach poświęcono w San Francisco sporo miejsca. Co ważne, prelegenci wychodzili daleko poza najbardziej typowe wymiary: pozycję kobiet i mężczyzn, rasę czy włączanie do grona pracowników osób z niepełnosprawnościami. Wystąpienia dotykały również takich aspektów jak preferencje seksualne, wiek (co również globalnie okazuje się dużym wyzwaniem dla organizacji), narodowość czy wcześniejsze kłopoty z prawem.

Jednym z ważnych tematów było zwiększanie dostępności miejsc pracy, nie tylko tej związanej z ich przystosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Padały przykłady związane z dostosowaniem biur i procesów dla osób głuchych, niewidzących, pracowników z takimi zaburzeniami jak autyzm, ale i szerzej rozumianą otwartością kultur organizacyjnych, która ułatwia włączanie do zespołów różniących się od siebie pracowników.

Główny wniosek? To się opłaca! Zróżnicowane zespoły są bardziej efektywne i innowacyjne. Ich tworzenie to także konieczność ze względu na przemiany zachodzące na rynku pracy – niedobór pracowników i wzrost różnorodności to fakt i organizacje muszą sobie z tym radzić. Wygrają te, które jako pierwsze nauczą się zarządzać w tych nowych warunkach.

Tagi : , , ,