shutterstock_102820418_prev

Dodano 9 czerwca 2016 Do Aktualności, Wyróżnione

Forum HR Rzeczpospolitej: Jak rozwijać ludzi i budować Employer Branding?

Czerwcowe Forum HR Rzeczpospolitej poświęcone było rozwojowi pracowników oraz Employer Brandingowi. Podczas dwóch paneli poruszono tematy dotyczące m.in. podnoszenia kwalifikacji, wyzwań, jakie stoją przed pracodawcami i firmami rekrutacyjnymi oraz kwestie związane ze zmianami na rynku pracy. Zaproszeni do dyskusji eksperci przytoczyli wyniki aktualnych badań poświęconych pracownikom oraz odwoływali się do case studies własnych firm. Moderatorem paneli dyskusyjnych była red. Anita Błaszczak z „Rzeczpospolitej”.

Forum HR otworzył Michał Sułdrzyński – Zastępca Redaktora Naczelnego Dziennika „Rzeczpospolita”. Bezpośrednio po nim miało miejsce wystąpienie Małgorzaty Sarzalskiej, reprezentującej Patrona Honorowego – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, która poruszyła kwestie budowania marki poprzez pryzmat jakości pracy. Prezentację wprowadzającą do głównego tematu spotkania: „Jak rozwijać ludzi i budować Employer Branding?” wygłosił Artur Skiba – Prezes Zarządu firmy Antal, który zwrócił uwagę na zmiany zachodzące na rynku pracy w ostatnich latach oraz na ich przełożenie na zachowania pracowników. Podkreślił również, że pracodawcy coraz częściej starają się, aby kandydaci – nawet ci odrzuceni na etapie rekrutacji – mieli pozytywne skojarzenia z firmą.
Panel dyskusyjny: „Rozwój pracownika nie jedno ma imię”

W panelu wzięli udział:

Beata Michorowska – Starszy Specjalista w Departamencie Rozwoju Kapitału Ludzkiego PARP

Artur Skiba ­– Prezes Zarządu, Antal

Małgorzata Sidor-Rządkowska – Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu

Marek Jurkiewicz – Dyrektor Generalny, InfoPraca.pl

Piotr Palikowski – Prezes Zarządu, Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu

Robert Żelewski – Dyrektor Personalny, McCormick Polska S.A.

Obserwujący na co dzień rynek pracy prelegenci, powołując się na badania Work Service, zauważyli, że coraz częściej pracownicy chcący zmienić pracę, szukają perspektyw rozwoju czy awansu, a nie wyższych zarobków, jak jeszcze kilka lat temu. Widoczny jest również trend samokształcenia. Jak pokazuje Bilans Kapitału Ludzkiego, już 37% Polaków podnosi swoje kompetencje. Artur Skiba podkreślił jednak, aby pamiętać, że „ścieżka kariery to nie tylko rozwój do góry, ale też poszerzanie swoich kompetencji”. Chęć rozwoju wcale nie musi wiązać się z awansem pionowym, ponieważ nie każdy marzy o stanowisku dyrektorskim.

Prelegenci zwrócili również uwagę na fakt wciąż jeszcze słabego systemu organizacji szkoleń. Małgorzata Sidor-Rządkowska, która na co dzień związana jest z coachingiem, stwierdziła, że należy dać pracownikowi możliwość wyboru szkoleń, ponieważ dopiero wtedy będą one efektywne. Niestety, obecnie zazwyczaj to pracodawca narzuca szkolenia, gdyż obawia się, że w innym przypadku pracownik mógłby zdobywać dodatkową wiedzę, skonkretyzowaną pod pracę w innym miejscu. Widoczny jest też brak rzetelnej analizy potrzeb odnośnie szkoleń. Pracownik wracający ze świeżym spojrzeniem i nowymi rozwiązaniami, zazwyczaj nie może wprowadzić ich w życie. Inną kwestią jest fakt, że pracownicy niekiedy sami nie wykazują chęci wzięcia udziału w danym szkoleniu, ponieważ na rozmowie rekrutacyjnej zaprezentowali swoje wysokie doświadczenie w temacie, którego ono dotyczy. W związku z tym obawiają się, że zgłoszenie zapotrzebowania na rozwój kompetencji we wskazanej dziedzinie mogłoby zostać odebrane jako brak wskazanej wcześniej praktyki.

Na zakończenie panelu Robert Żelewski przypomniał o zasadzie Petera, mówiącej, że ludzie awansują tak długo, dopóki nie osiągną szczebla niekompetencji. Czasem pracodawca zauważa w pracowniku talent w kilku obszarach i dąży do tego, aby rozwijać go w każdym z nich. Jeśli osoba jest mało asertywna, poddaje się temu, w wyniku czego nie wie tak naprawdę, jaki jest kierunek jej rozwoju.

 

Panel dyskusyjny: „Employer Branding”

W panelu wzięli udział:

Małgorzata Sarzalska – Dyrektor w Departamencie Analiz Ekonomicznych i Prognoz, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Anna Łukawska – Employer Branding Ekspert, PwC

Marzena Winczo-Gasik, Szef Zespołu Audytu Kulturowego I Menadżer ds. Komunikacji, Great Place do Work

Bożena Stępień – Dyrektor Personalny, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris

Michał Szot – Członek Zarządu/Dyrektor Programowy, Studio Wiedzy

Anita Zbieg – CEO firmy LOME, współtwórca aplikacji Mapa Organizacji

Anna Piotrowska-Banasiak – Development Director, Antal

„Employer Branding powinien zaczynać się od szacunku do obecnych pracowników” – stwierdzenie Anny Piotrowskiej-Banasiak było dobrym wprowadzeniem do szerokiego tematu jakim jest Employer Branding. W trakcie rozmowy prelegenci doszli do wniosku, że obecnie pracodawcy mają często wyidealizowany obraz pracownika. Często w ogłoszeniach rekrutacyjnych nadużywane jest określenie „kreatywny” w stosunku do stanowisk, na których obowiązki są rutynowe, a praca nierzadko odtwórcza. Doprowadza to do tego, że rekrutacje nie zawsze są skuteczne, a rotacje pracowników o wiele większe niż kiedyś. Kompleksowe podejście do Employer Brandingu zostało polecone jako dobra praktyka, której niestety jeszcze wielu firmom brakuje.

Dużym wyzwaniem dla firm jest to, aby nie tylko dbać o odpowiedni wizerunek na zewnątrz, ale także wewnętrznie. W tym celu powstała Mapa Organizacji, czyli sieć współpracy, komunikacji i przepływu wiedzy, będąca nowym spojrzeniem na organizację pracy. Polecaną formą rozwoju i zapobieganiu powielania błędów, z którymi zetknęły się inne firmy, jest projekt FuckUp Nights. To spotkania o zasięgu światowym, podczas których przedsiębiorcy dzielą się błędami, które popełniali w swojej zawodowej karierze.

Konkluzją, którą można wynieść z Forum HR Rzeczpospolitej tym razem jest stwierdzenie, że coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, czym jest Employer Branding i wie, że należy go budować. Jednak to, w jaki sposób do tego podejść, jest już o wiele mniej oczywiste.

Tagi : , , ,