fotografierende-333oj7zFsdg-unsplash

Dodano 27 maja 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Employer branding – czas na weryfikację

Izolacja powoli dobiega końca. Odmrażane są kolejne gałęzie gospodarki, ponownie otwieramy firmy, żegnamy się z home office’ami. Wszędzie wprowadzane są zmiany, nowe procedury, zasady bezpieczeństwa i wszyscy podświadomie już wiemy – nie wrócimy do normalności sprzed pandemii. Przynajmniej na razie. W takiej sytuacji nie pozostaje nam nic innego, jak dostosować się do sytuacji, przestawić myślenie i zaakceptować to, co nowe. Im szybciej to zrobimy, tym lepiej dla nas i dla naszych biznesów, bo czeka nas dużo pracy.

Strategiczne decyzje (o których pisaliśmy TUTAJ) powinny zostać już podjęte i jasno zakomunikowane działom HR i komunikacji. W jakiej kondycji jest firma? Czy planowane są zwolnienia? Czy rekrutacje są wstrzymane? A może wręcz przeciwnie – wszystko (prawie) po staremu?

Niezależnie od odpowiedzi, weryfikacji na pewno należy poddać strategię działań employer brandingowych i ich budżet. Dlaczego? Dlatego, że nadchodzi sezon targowo-konferencyjny, który nie będzie wyglądał tak jak zazwyczaj, a założenia, plany i harmonogramy stworzone na początku roku nie mają przełożenia na obecną sytuację.

Być może, biorąc pod uwagę okrojone budżety, zmniejszone rekrutacje i ograniczone działania, będzie to dobry czas na analizę dotychczasowych poczynań firmy. Czy działania były dopasowane do grupy docelowej? Czy było ich za mało, za dużo? Czy były dobrze przemyślane? Efektywne? Czy tylko efektowne? Taki krótki rachunek sumienia ułatwi ci przygotowanie nowego planu działań na ostatni kwartał tego roku.

PLANUJ OSTROŻNIE

Nie licz, że na jesień wszystko wróci do normy. Zapomnij o targach, o konferencjach, nie licz na rozmowy bezpośrednie w kuluarach. Niezależnie od tego, czy obostrzenia dotyczące organizacji imprez masowych zostaną przez rząd zniesione, czy nie, ostrożne podejście to tego typu inicjatyw jest bardziej niż wskazane. Być może nawet należy je wykreślić z eventowego kalendarza na ten sezon, biorąc pod uwagę, jak wiele jest tutaj niewiadomych. Trudno powiedzieć, czy imprezy w ogóle się odbędą, na jaką skalę będą przewidziane, czy nie zostaną odwołane w ostatnim momencie, albo czy twoje pozwolenie na udział nie zostanie wycofane w trosce o bezpieczeństwo pracowników.

To samo niestety dotyczy wykładów na uczelniach, które okazjonalnie prowadzą pracownicy twojej firmy, czy warsztatów prowadzonych we współpracy z kołami naukowymi i organizacjami studenckimi, dni otwartych, meet-up’ów. Angażowanie się teraz w eventy offline obarczone jest dużym ryzykiem, a nie mamy nawet pewności, czy studenci rozpoczną rok akademicki w standardowej formie!

A JEDNOCZEŚNIE DZIAŁAJ ODWAŻNIE

Przenieś swoje działania do internetu. Owszem, tak jak pisałam wcześniej, wymaga to zmiany planów, weryfikacji strategii i modyfikacji budżetu, ale w obecnej sytuacji jest to konieczne. Na pewno część działań twojej firmy była już prowadzona w ten sposób – reklamy, publikacje w portalach branżowych, działania w mediach społecznościowych itp. Tym razem chodzi o to, żeby zdecydowanie rozszerzyć te praktyki, próbując zrekompensować brak inicjatyw offline, i znaleźć alternatywę (o kilku zasadach działań digitalowych przeczytasz też TUTAJ).

Znajomość grupy docelowej ułatwi zadanie. Wyselekcjonuj miejsca w sieci, które odwiedzają potencjalni kandydaci – czy to specjaliści IT, studenci finansów, czy może kosmetologii. Pomyśl, jak do nich trafić i co ich interesuje, szczególnie w tym momencie. W działaniach employer brandingowych merytoryka zawsze jest potężnym atutem. Obecnie możesz wybierać z nieskończonej ilości formatów: artykuły, wywiady, case study, wypowiedzi ekspertów. Zaangażuj specjalistów ze swojej firmy, na pewno chętnie pomogą przygotować ciekawą serię tekstów. Do tego dedykowane, przyciągające wzrok grafiki i voila! Internet staje się jeszcze większą kopalnią treści, niż kilka miesięcy temu, więc trzeba zadbać o swoją widoczność, dzieląc się wiedzą i pokazując kompetencje.

Co zamiast warsztatu? Zorganizuj webinar. Nie masz w tym doświadczenia? Nie szkodzi, ale koniecznie przeczytaj artykuł Pauliny dedykowany temu narzędziu TUTAJ. Działania online prowadzone na taką skalę to nowość dla nas wszystkich. Miej więc otwartą głowę i podejmuj odważne decyzje.

Wykorzystaj swoje kontakty – z kołami naukowymi, biurami karier, zaprzyjaźnionymi wykładowcami. Może wspólnie utworzycie inicjatywę na szerszą skalę, a może umówicie się na serię wykładów (oczywiście online) dla najbardziej interesującej cię grupy studentów z kilku uczelni. Wypróbuj udział w targach pracy online – to eventy, które kiedyś już starały się zdobyć serca pracodawców. Wtedy przegrały z wydarzeniami offline, teraz jednak nie mamy takiego wyboru. Na pewno w obecnej sytuacji ich organizacja będzie coraz lepsza – warto przetestować.

Zaktualizuj profil pracodawcy na portalach społecznościowych, a przede wszystkim swoją własną stronę czy zakładkę karierową. Umieść tam firmowe materiały, które dotychczas w formie ulotek i informatorów były wykorzystywane na wszystkich eventach. Pozwól filmom wyświetlanym na targowych i konferencyjnych ekranach zaistnieć na profilu firmy na Facebooku czy LinkedIn.

Kampanię outdoorową zastąp tą w social mediach albo portalach branżowych. Jeżeli dobrze ją stargetujesz, będzie miała dużo lepsze wyniki niż billboard na ulicy, którą przechadza się cały przekrój społeczeństwa (a w tym momencie prawie nikt).

Podsumowując, nie czekaj na powrót do rzeczywistości, którą znamy. Testuj nowe narzędzia i kanały komunikacji z kandydatami, wykorzystuj nieużywane dotychczas miejsca do reklamy rekrutacyjnej i wizerunkowej, modyfikuj natychmiast, jeśli coś nie działa (to ogromna zaleta internetu). Podejmuj decyzje z myślą o przyszłości – kreatywnie, otwarcie i odważnie.

***

Autor: Olga Włódarczyk, MJCC