social-media-3136964_1280

Dodano 19 marca 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

EB w świecie bez targów pracy

Zmiana wiosennego (oby tylko wiosennego!) trybu rekrutacji jest nieunikniona. Wiemy już, że większość targów pracy się nie odbędzie a te, które były, nie dostarczą odpowiedniej liczby kandydatów. Pisaliśmy o tym tutaj.

Chociaż w związku z pandemią koronawirusa wielu pracodawców musiało wprowadzić reorganizację pracy działów HR, niektórzy nawet zmniejszyli liczbę rekrutacji, to jednak pozyskiwanie nowych kandydatów wciąż jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firm. Studenci także was, pracodawców, potrzebują! Zawieszenie zajęć na uczelniach nie oznacza przerwy od nauki – mnóstwo studentów realizuje zajęcia online i wciąż szuka możliwości rozwoju zawodowego. Nie  do wszystkich udało się dotrzeć z powodu ograniczonej liczby targów, ale istnieją inne sposoby na podjęciu dialogu z potencjalnymi stażystami. Gdzie zatem spotkać się ze studentami? Porozmawiaj z nimi… w sieci!

Dostęp do internetu ma na pewno każdy student – USOS (platforma do zarządzania tokiem studiów), wymiana doświadczeń na Facebooku, chęć poszerzania wiedzy to podstawowe motywacje do spotkań w świecie wirtualnym. To też świetna okazja do dialogu między pracodawcą i kandydatem! Chociaż o konieczności obecności marki w internecie powiedziano już wiele, to warto pamiętać o kliku podstawowych kwestiach związanych z Twoimi działaniami online:

WYBÓR PLATFORMY
Facebook i LinkedIn – to dwie platformy, na których obecna jest już prawie każda organizacja. Ale to nie koniec możliwości! Coraz więcej firm pojawia się na Instagramie, Youtubie, a nawet ostatnio… na TikToku. Do lamusa za to odszedł uwielbiany kiedyś Snapchat, a Twitter w Polsce wciąż nie cieszy się zbyt dużą popularnością w kontekście rekrutacji. Opcji jest jednak kilka – zastanów się, gdzie najwięcej Twoich potencjalnych kandydatów spędza czas, i zakładaj konto!

POMYSŁ
Wyróżnij się. W czasie, kiedy większość działań skupi się na digitalu, warto zrobić coś, co zwróci uwagę odbiorców, by stać się jeszcze bardziej atrakcyjnym (a przynajmniej odróżnialnym!) w gąszczu ofert. Nie zaszkodzi chwytliwe hasło, jakiś jeden motyw spajający wszystkie posty, przewrotny humor (o ile branża na to pozwala), ciekawa identyfikacja wizualna i przede wszystkim…

…TREŚĆ
Oprócz postów „specjalnych”, które wymieniam niżej, nie zapomnij o standardowych postach: opowiedz o swojej firmie, pokaż jej życie od środka, pochwal się projektami. Przedstaw swoich pracowników i zachęć, by opowiedzieli o swojej ścieżce rozwoju w firmie. Opisz działania CSR-owe i benefity pracownicze. Oddaj głos stażystom – niech sami opowiedzą swoim młodszym kolegom o tym, jak wygląda praca w Twojej firmie.

A biorąc pod uwagę  obecną epidemię, co będzie ważne dla potencjalnego kandydata? O czym chce przeczytać na Twoim wallu?

  1. Cykl postów tematycznych: Jak firma radzi sobie z obecną sytuacją. Pokaż, że zarządzanie kryzysowe nie jest Ci obce i dbasz o dobro Twojego zespołu.
  2. Jakie środki ostrożności wdrożono, jeśli niemożliwa jest praca zdalna.
  3. Jak wygląda kwestia rekrutacji w czasach, kiedy unikamy spotkań – to najważniejszy punkt! Rekrutacje trwają nadal, ale nie każdy o tym wie – opowiedz o ich zasadach, przebiegu i wolnych stanowiskach.

TWOJA RESPONSYWNOŚĆ

Przeniesienie się do świata online daje obecnie nawet większe możliwości dialogu z potencjalnym kandydatami niż wcześniej! Przygotuj się zatem, że ruch w Twoich kanałach może być nasilony – odpowiadaj na każdą wiadomość, reaguj na każdy komentarz. Możesz też zachęcić kandydatów, aby pisali wiadomości! Dobrym pomysłem jest wyznaczenie „dyżurów” przy firmowym Facebooku. Poinformuj odbiorców, w jakich godzinach i kiedy będą z nimi rozmawiać konkretni pracownicy. Jeśli to możliwe, angażuj pracowników wszystkich działów! Jednego dnia na pytania niech odpowiada specjalista IT, drugiego dnia pracownik HR, a kolejnego – może student odbywający staż? Ważne, żeby przedstawić wszystkie działy i możliwości rozwoju w nich.

INCJATYWA

Wyjdź studentom naprzeciw! W postach zachęcaj do zadawania pytań, publikuj ankiety i interesuj się opinią kandydatów. Potencjalnych grup odbiorców szukaj także na Facebookowych stronach uczelni i kół naukowych – zaproponuj im transmisje live z Twoimi pracownikami. Wykłady tematyczne, dyskusje, wywiady, a może wirtualne lekcje? Możliwości jest tyle, ile potrzeb – czyli naprawdę sporo!

REKLAMA

A jeśli kandydaci nie trafią na Twoje strony sami, zawsze możesz dotrzeć do nich za pomocą reklam. Czas zainwestować w Facebook Ads! O zaletach płatnej promocji nie ma się co rozpisywać – internet pełen jest poradników, case studies i agencji oferujących swoje usługi z zakresu reklamy. Nie wahaj się z niej skorzystać! Dzięki inwestycji w posty sponsorowane dotrzesz dokładnie do tej grupy osób, do której chcesz – bez wychodzenia z domu! Wąsko targetowane reklamy wiążą się z kosztami finansowymi, ale nieporównywalnie niższymi niż obecność na targach pracy… Już za kwotę równą cenie publikacji jednego ogłoszenia na dużym portalu rekrutacyjnym możesz uzyskać zasięg przekraczający Twoje potrzeby rekrutacyjne. Warto rozważyć tę opcję.

KONSEKWENCJA

Regularność to klucz do sukcesu. Jeśli Twoja firma prowadziła już komunikację w swoich kanałach społecznościowych, na czas kryzysu z niej nie rezygnuj. Wręcz przeciwnie, zintensyfikuj swoje działania – będzie to miało pozytywne skutki nie tylko teraz, ale długofalowo.

VIDEO

Zastanawiasz się, dlaczego nie wspominam o formacie video? Przecież to obecnie najpopularniejszy format na Facebooku czy Instagramie… Masz rację. To doskonały sposób, by stworzyć namiastkę realnych spotkań – połączenie ruchomej wizji i fonii. Mając możliwość prowadzenia transmisji live, możesz zorganizować własne szkolenie lub nawet targi! Ale… istnieją lepsze platformy od Facebooka. Jakie? Z kolejnych wpisów dowiesz się krok po kroku: jak zrobić profesjonalny webinar i jak wykorzystać media społecznościowe do jego promocji.

***

Paulina Fijał, PR&CONTENT MARKETING EXECUTIVE, MJCC
Do świata contentu uciekła tuż przed obroną pracy inżynierskiej, kiedy zrozumiała, że w literach odnajduje się lepiej niż w cyfrach. Zaangażowana w projekty komunikacyjne dla branży retail, FMCG oraz z sektora BPO/SSC. Pasjonatka nowych mediów i kreatywnych form przekazu.
Ukończyła wiele kursów i szkoleń z obszaru SoMe, autorka ponad setki artykułów i ponad tysiąca postów na kanałach społecznościowych klientów. Zaangażowana w działanie Plebiscytu MediaTory i organizacji Toastmasters International, laureatka takich nagród jak POCMA czy Siła Przyciągania.  Jej misją jest dotrzeć do każdego odbiorcy, znaleźć z nim wspólny język i sprawić, że zostanie z marką na zawsze.

 

Tagi : , , , ,