MA46752_download

Dodano 13 maja 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Działania HR-owe Nationale-Nederlanden w czasie pandemii

O działaniach HR-owych, jakie podjęło Nationale-Nederlanden w związku z pandemią, rozmawiamy z Martą Pokutycką-Mądralą, Dyrektorem Komunikacji Korporacyjnej i Rzecznikiem Prasowym w Nationale-Nederlanden.

Mija kolejny miesiąc izolacji. Pandemia wpływa negatywnie niemal na każdą branżę, a jakie wyzwania postawiła przed firmą ubezpieczeniową?
Nationale-Nederlanden to firma, która zatrudnia ponad trzy tysiące osób. Od początku kluczowe było dla nas przede wszystkim zapewnienie im bezpieczeństwa. Stanęliśmy przed niemałym wyzwaniem przeorganizowania właściwie całej naszej działalności. Jesteśmy firmą relacyjną, oznacza to zobowiązanie na dobre i złe czasy – jesteśmy potrzebni także naszym klientom, dlatego firma nie mogła przestać funkcjonować. Rolą działu HR było przygotowanie pracowników i managerów do utrzymania jak największej efektywności. Włączyliśmy naszych pracowników w tworzenie rozwiązań na rzecz pandemii, konsultowaliśmy z nimi wszystkie nasze decyzje. Na początku podzieliliśmy ich na dwa zespoły, które pojawiały się w biurze naprzemiennie, a pracę w naszych oddziałach w całej Polsce ograniczyliśmy do kilku dyżurów tygodniowo. Powołaliśmy zespół kryzysowy i opracowaliśmy scenariusze oraz rozwiązania wspierające ewentualny, bezpieczny powrót do pracy. Wraz z rozwojem sytuacji pandemicznej, wprowadzaliśmy nowe rozwiązania. Praca zdalna, która do tej pory była głównie przywilejem, teraz stała się codziennością. Zmieniliśmy część procedur i zrobiliśmy wszystko, żeby jak najlepiej przygotować zespół do pracy zdalnej.

Jak wspieracie swoich pracowników?
Tak naprawdę wszyscy dopiero uczymy się funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że będzie to trudne zadanie. Nagraliśmy serię podcastów, która miała za zadnie oswoić pracowników NN z sytuacją, a także płynnie przejść do zdalnego systemu pracy. Dzięki cyklowi szkoleń online wyposażyliśmy nasze zespoły w kompetencje niezbędne do wykonywania zadań w nowej sytuacji. Dla naszej sieci sprzedaży przygotowaliśmy wsparcie finansowe.

Planując działania, wzięliśmy pod uwagę nie tylko pojedynczych pracowników, ale także całe zespoły. Dlatego do udziału w pierwszym podcaście zaprosiliśmy eksperta ds. cyfrowego miejsca pracy, eksperta ds. pracy zdalnej oraz eksperta ds. produktywności. Rozmawialiśmy na temat budowania relacji w zespole rozproszonym oraz wypracowania wspólnych rytuałów w formie zdalnej.

Praca zdalna wiąże się także z wyzwaniami… technicznymi. Elastyczność w obecnej sytuacji jest ważna, ale jak poradzić sobie np. kiedy mamy problem ze sprzętem, a ciężko zwrócić się o pomoc do działu IT?
O tym też pomyśleliśmy! Stworzyliśmy cykl materiałów – m.in. poradnik do pracy zdalnej. Mówimy w nim o tym, jak zorganizować przestrzeń podczas home office czy przygotować się do spotkań online. Z racji tego, że naszym głównym narzędziem jest teraz MS Teams, wysłaliśmy do pracowników krótki przewodnik po tej aplikacji – na kilku stronach wyjaśniliśmy techniczne zawiłości i opisaliśmy praktyczne porady. Pracownicy NN mogą też liczyć na zdalną pomoc specjalistów IT, którzy są dla nich dostępni przez 12 godzin dziennie – zarówno przez aplikację MS Teams, jak i pod specjalnym numerem telefonu i na Skype.

Czy w związku z pandemią wstrzymaliście wszystkie procesy rekrutacyjne?
Nie wszystkie, ale niestety, musieliśmy je mocno ograniczyć. Aktualnie przenieśliśmy rekrutacje do sieci – z kandydatami spotykamy się wyłącznie online. Ważny jest dla nas komfort kandydatów, dlatego każdy z nich otrzymuje od nas wiadomość mailową z dokładnymi wskazówkami, opisem procesu i… przede wszystkim z zapewnieniem, że mogą liczyć na wyrozumiałość z naszej strony – nie dziwi nas przebiegający w tle pies czy dziecko na kolanach kandydata. Jesteśmy otwarci na zmianę terminu i doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że kandydaci rozmawiają ze swoich domów.

Nie przestaliśmy także szkolić! Dla naszych pracowników i managerów mamy szeroką ofertę szkoleń online, z których mogą cały czas korzystać.

Ta otwartość i transparentność to coś, co charakteryzuje Was także w komunikacji z obecnymi pracownikami…
To prawda. Stawiamy na szczerość – traktujemy naszych pracowników jak partnerów, zgodnie z naszym hasłem: „O tym, co ważne, mówimy wprost”. Od początku jesteśmy szczerzy i informujemy, jak wygląda sytuacja firmy w dobie pandemii, jakie kroki planujemy podjąć i co może się zmienić. My także nie wiemy wszystkiego i nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć – przyznajemy się do tego, jesteśmy transparentni. Zdanie naszych pracowników jest dla nas bardzo ważne, dlatego mamy z nimi stały kontakt. Zarząd regularnie spotyka się z team managerami, którzy kaskadowo przekazują informację do managerów. Ci ostatni mają częste rozmowy z pracownikami. Wszystkie informacje poprzez komunikatory wewnętrzne, mamy wirtualny Town Hall, Telewizję „NiecodzieNNik”, a niektóre informacje publikujemy na naszej stronie karierowej na Facebooku. Zależy nam na transparentności i poczuciu bezpieczeństwa. Staramy się na bieżąco udzielać informacji i szukać odpowiedzi na bieżące wyzwania.

A tych pewnie pojawiło się sporo?
Położyliśmy nacisk na kwestie komfortu psychicznego naszych pracowników, dlatego zorganizowaliśmy webcasty i webinary wokół tematu profilaktyki zdrowia, dobrostanu psychicznego i wsparcia. Rozmawialiśmy o zmianach, emocjach i tym, jak sobie z nimi radzić. Dyżury pełni psycholog, do którego mogą zwrócić się wszyscy pracownicy Nationale-Nederlenden. Nie zapomnieliśmy także o podziękowaniach, bo pamiętajmy, że zdalne zespoły też można, a nawet należy doceniać! Dlatego przygotowaliśmy pakiet… animowanych GIF-ów, za pomocą których możemy okazać nasze wsparcie i uznanie. Obydwie inicjatywy spotkały się z bardzo pozytywnymi reakcjami.

Zdajemy sobie też sprawę, że dla niektórych osób problematyczne może się okazać wyznaczanie granic pracy (wcześniej taką rolę pełniło po prostu wyjście z biura), przez co trudniej utrzymać work-life balance i złapać oddech. W odpowiedzi na to wyzwanie zdecydowaliśmy się nagrać serię… przerywNNików. To krótkie materiały video, wysyłane do naszych pracowników wewnętrznie (część ukaże się także na naszym profilu), które mają zachęcać do oderwania się od ekranu komputera i podjęcia różnych aktywności – ćwiczenia rozciągające, fitness, a nawet… joga oczu!

To ciekawa inicjatywa – pracownicy do ćwiczeń mogą zaprosić także swoich bliskich.

I pojawia nam się kolejna kwestia powracająca w wiadomościach od naszych pracowników, czyli łączenie obowiązków zawodowych z opieką nad dziećmi. Postanowiliśmy więc wspierać rodziców w organizacji zajęć dla najmłodszych. Uruchomiliśmy zajęcia online – animacje i gimnastykę dla dzieci.

Obecna sytuacja skłoniła nas także do głębszych przemyśleń i przewartościowania życia. Jesteśmy świadkami nieodwracalnych zmian zachodzących w społeczeństwie.

Postanowiliście się tym zmianom przyjrzeć.
Tak i zleciliśmy przeprowadzenie badania. W pierwszej połowie marca br. zapytaliśmy rodziny, jak sobie radzą, jak zmienił się ich tryb funkcjonowania i jak zintensyfikowało się wykorzystanie nowych technologii w ich codziennym życiu. Otrzymaliśmy bardzo ciekawe wyniki, które zawarliśmy w obszernym raporcie „Rodzina przyszłości”.

Wasze działania mają wymiar nie tylko wewnętrzny, ale także szerzej – społeczny.
Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu są nieodłączną częścią naszego biznesu. Nasi pracownicy angażują się w liczne wolontariaty, a organizowane przez nas inicjatywy zostały wyróżnione w raporcie: „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Jesteśmy także partnerem programu „Solidarni z bohaterami czasu epidemii”, realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce. Celem przedsięwzięcia jest wspieranie społeczności lokalnych. Połączyliśmy także siły z AXA Polska, Unum oraz Generali i przekazaliśmy 300 tys. złotych na zakup sprzętu, który umożliwia diagnozę zaburzeń układu oddechowego dla Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie.

Jesteście gotowi na powrót?
Nikt nie wie, jaka będzie postpandemiczna rzeczywistość, dlatego dołączyliśmy do programu „Restart”, który realizowany będzie w trzech etapach: REthink. REshape. REset.). Dyskutujemy o specyfice zjawisk kryzysowych oraz narzędziach przewidywania i radzenia sobie z dynamicznymi zmianami. Do tych rozmów zapraszamy także pracowników – przy ich udziale chcemy stworzyć najlepszy scenariusz powrotu do rzeczywistości, w której każdy się odnajdzie.

 

Tagi : ,