jose-aguilar-RvsOCypMSpM-unsplash

Dodano 28 kwietnia 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Działania HR-owe McDonald’s w dobie pandemii [wywiad]

O działaniach HR-owych w dobie pandemii opowiadają nam Anna Kiełczewska, Poland Talent Leader i Tomasz Polewczyński, Employer Reputation and Engagement Consultant z McDonald’s Polska.

Pandemia znacząco ograniczyła działanie branży gastronomicznej. Jak duże było to wyzwanie HR-owe dla takich firm jak McDonald’s?

TP: Kwestie bezpieczeństwa, a później ograniczenie działalności gastronomicznej przez regulatora, spowodowały, że nasz biznes musiał dostosować się do nowej rzeczywistości. Działamy w ograniczonym zakresie, wyniki są oczywiście dalekie od tych, z którymi mieliśmy do czynienia przed pandemią. To rodziło wiele pytań: od tych o to, jak zapewnić bezpieczne warunki pracy, przez te dotyczące stabilności zatrudnienia, aż po to, jak poradzić sobie z podtrzymaniem atmosfery i zaangażowania zespołów restauracji. W biurze z kolei dość szybko wprowadziliśmy rekomendację pracy zdalnej, a to także rodzi nowe wyzwania: jak zorganizować pracę, jak zarządzać zdalnym zespołem, jak się komunikować i rozliczać z zadań. Wcześniej nie mieliśmy z tym do czynienia w takiej skali.

AK: W dodatku sytuacja naturalnie budzi wiele niepokoju. Wzrósł poziom stresu, a w wielu miejscach w organizacji – paradoksalnie – także tempo pracy jest wyższe. Ludzie muszą sobie poradzić z emocjami: własnymi i osób, z którymi stykają się w pracy. Musieliśmy tym wszystkim zarządzić i zapewnić, że nasi współpracownicy mają narzędzia, które pozwalają im nie tylko przetrwać w tych trudnych warunkach, ale i sprawnie funkcjonować.

Co zrobiliście?

TP: Zaczęliśmy od zmapowania potrzeb różnych grup. Inne pytania i problemy mają aktualnie pracownicy restauracji, inne – biuro, kierownicy restauracji czy licencjobiorcy; pomyśleliśmy też o kandydatach. Już na starcie przygotowaliśmy dla nich wszystkich specjalne FAQ, które pozwoliły nam zebrać najczęstsze wątpliwości w jednym miejscu. Dotyczyły nie tylko bieżącej sytuacji, zmienianych procedur czy środków ostrożności, ale i prawa pracy, warunków zatrudnienia. Do teraz na bieżąco je aktualizujemy. Otwarcie zakomunikowaliśmy, jak wygląda sytuacja, podsumowaliśmy wprowadzane zmiany. Daliśmy też możliwość zadawania pytań i zgłaszania wątpliwości. Powstały specjalne zespoły, które zajmują się odpowiadaniem na nie i wyjaśnianiem ewentualnych wątpliwości.

AK: Poza specjalnymi sekcjami w intranecie, wysyłamy też regularną komunikację od zarządu, staramy się pokazać sens wprowadzanych zmian i docenić ludzi, którzy z nami pracują. To zwykle listy, ale z okazji świąt prezes nagrał wideo, w którym starał się „porozmawiać” z zespołem – jak sam żartował, był przy tym scenarzystą, reżyserem i aktorem w jednym. Materiał nagrał komórką, we własnym biurze. W takich czasach liczy się naturalność i szybkość działania.

Wspomnieliście też o kierownikach, którzy muszą odnaleźć się w nowej sytuacji. Przygotowaliście dla nich jakieś szkolenia, daliście dodatkową wiedzę?

AK: Jasne! Prawie od razu przejrzeliśmy już gotowe materiały szkoleniowe i wybraliśmy z nich te, które mogą się przydać w trakcie pandemii. To były np. moduły dotyczące prowadzenia trudnych rozmów czy zarządzania zespołem w kryzysie. Zorganizowaliśmy też dodatkowe webinary, a także zdalne spotkania z zarządem, żeby wyjaśnić wszystkie wątpliwości i pozwolić zrozumieć, jak zmienia się strategia. Widzimy też potrzeby pracowników i managerów biurowych. Dla nich napisaliśmy serię e-booków: zaczęliśmy od zasad efektywnej pracy zdalnej i zarządzania zdalnym zespołem, ale mówimy także o zdrowiu psychicznym.

No właśnie! To ważny obszar. Dbacie o niego jakoś szczególnie?

AK: Pracownicy restauracji mają dostęp do help line, na którą mogą zadzwonić zawsze wtedy, gdy czują, że potrzebują wsparcia, porady czy jakichś wyjaśnień. Dodatkową linię wsparcia psychologicznego udostępniliśmy wszystkim tym, którzy zarządzają zespołami: kierownikom czy konsultantom. Mamy świadomość, że siła i natężenie emocji, z którymi się teraz stykają, to nie jest coś, na co mogli się przygotować. Promujemy też w firmie dodatkowe inicjatywy, np. fundacji czy uczelni, w ramach których można skorzystać ze wsparcia w obszarze zdrowia psychicznego, pokazujemy pracownikom, że w razie kryzysu warto udać się po profesjonalną pomoc.

TP: Kluczem w tej sytuacji jest sprawna i otwarta komunikacja z zespołem. Najgorsze w czasie niepewności są pytania bez odpowiedzi i plotki. Tego udało się nam uniknąć.

Skąd wiedzieliście, jakie obawy mają wasi ludzie?

TP: Część była łatwa do przewidzenia – to były pytania o środki ochrony osobistej, bezpieczeństwo w kontakcie z gośćmi. Później pojawiły się też pytania o zatrudnienie. Byliśmy na bieżąco z decyzjami biznesowymi i analizowaliśmy, jak mogą one wpływać na atmosferę, niepokoje. Jako marka od zawsze działamy w oparciu o kompleksową strategię; mamy badania, spotykamy się z kierownikami i pracownikami restauracji, więc dość dobrze wiemy, jakie mają potrzeby. Dzięki takiemu podejściu, mimo, że ostatni okres nie był łatwy i wymagał od nas pewnej elastyczności, całkiem sprawnie udało się zarządzić procesami.

AK: Pomagają też pytania zgłaszane przez Strefę, czyli nasz intranet. Widzimy, jak się zmieniają w miarę upływu czasu i dopasowujemy do tego naszą komunikację.

Tomku, wspomniałeś o strategii. Działacie w tej chwili zewnętrznie?

TP: Wstrzymaliśmy większość działań zatrudnieniowych, skupiając się na zapewnieniu bezpieczeństwa aktualnym pracownikom i na komunikacji wewnętrznej. To oczywiście nie oznacza, że zapomnieliśmy o działaniach zewnętrznych – już teraz pracujemy nad dostosowaniem planów na 2020 r. do możliwych scenariuszy. Z części działań na pewno zrezygnujemy, część przenosimy do innych kanałów i dopasowujemy do sytuacji, z finalnymi decyzjami czekamy w wielu przypadkach aż sytuacja się nieco unormuje. Na stronie karierowej umieściliśmy specjalnie przygotowane informacje, które wyjaśniają sytuację kandydatów, którzy są w trakcie naszego procesu rekrutacji lub właśnie chcieli złożyć aplikację.

AK: Warto tu także wspomnieć o tym, że pracownicy bardzo zaangażowali się w pomoc innym. Bierzemy udział w akcji #WzywamyPosiłki – w wybranych restauracjach przygotowujemy specjalne McZestawy Mocy, które trafiają do placówek medycznych. Od 17 marca do 19 kwietnia wraz z 44 franczyzobiorcami i 78 restauracjami licencyjnymi i korporacyjnymi dostarczyliśmy w sumie 34 975 McZestawów Mocy do blisko 50 placówek medycznych w całej Polsce. Na większości zestawów znajdowały się własnoręcznie napisane podziękowania i słowa wsparcia od naszych pracowników. Zdjęcia z akcji można zobaczyć na naszym blogu i Instagramie.

Tagi : ,