shutterstock_124546942 (Kopiowanie)

Dodano 21 listopada 2016 Do Aktualności, Wyróżnione

Dekalog Rekrutera, czyli 10 przykazań każdego specjalisty ds. HR

Czego oczekują kandydaci w procesie rekrutacji? Co zrobić, aby przyciągnąć wartościowych kandydatów? Zespół eRecruiter przygotował Dekalog Rekrutera, w którym znajdziecie dziesięć najważniejszych wniosków z trzeciej edycji badania „Candidate Experience” zrealizowanego w ramach Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Sprawdźcie, na co w szczególności zwrócić uwagę w procesach rekrutacyjnych, żeby wygrać walkę o talenty.

Przykazanie #1
Dbaj o relacje z każdym kandydatem
Aż 55 proc. kandydatów podzieliło się z rodziną lub znajomymi z branży negatywną opinią na temat procesu rekrutacyjnego, w którym brali udział. To zapewne skutek coraz większej świadomości aplikujących oraz dobrych wskaźników makroekonomicznych. Kandydaci uważniej przyglądają się potencjalnym pracodawcom i oczekują wysokich standardów prowadzenia rekrutacji. Kiedy muszą dokonać wyboru między dwoma firmami o podobnym profilu działania, doświadczenia wyniesione z procesu rekrutacji mogą okazać się decydujące.

Przykazanie #2
Pamiętaj o regularnym kontakcie
Na jakim etapie znajduje się moja aplikacja? Jak będzie przebiegał proces rekrutacji? Takich informacji oczekują kandydaci. Niestety tylko 40 proc. pracodawców przekazuje je na bieżąco. Utrzymywanie kontaktu ze wszystkimi osobami może wydawać się czasochłonne, ale można temu zaradzić. Jak? Dzięki rozwiązaniom takim jak np. eRecruiter, każda osoba aplikująca do firmy może liczyć na wiadomość z podziękowaniami za udział w rekrutacji i informacją na temat kolejnych kroków rekrutacji. Takie informacje zwrotne stanowią dużą wartość dodaną dla kandydatów, którzy czują, że dostają od firmy komplet niezbędnych informacji.

Przykazanie #3
Informuj kandydata o powodach odrzucenia
Aż 42 proc. starających się o pracę nigdy nie dostało informacji o powodach niezatrudnienia po zakończeniu procesu rekrutacyjnego. To zdecydowanie za mało! Podanie przyczyn podjętej decyzji pozwala kandydatowi na jej zrozumienie i daje możliwość poprawy wskazanych elementów CV w przyszłości. Wpływa to również pozytywnie na wizerunek pracodawcy.

Przykazanie #4
Pamiętaj, że nieprzyjazna rekrutacja to straty dla biznesu

Czy dział HR ma realny wpływ na wynik biznesowy swojej firmy? Owszem – aż 58 proc. kandydatów deklaruje zmianę nastawienia do produktów danej marki w przypadku negatywnych doświadczeń w procesie rekrutacji. W coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu niewiele firm może sobie na to pozwolić. Dlatego tak istotne jest, by odpowiednio zadbać o każdą osobę, którą poświęciła czas na wysłanie swojego życiorysu.

Przykazanie #5
Angażuj zarząd w tworzenie strategii candidate experience

Tylko 25 proc. pracodawców angażuje zarząd w tworzenie strategii candidate experience. To oznacza, że w aż 3 na 4 firmach to domena głównie działu HR. W dalszej perspektywie rodzi to zagrożenie, że różne osoby w firmie będą odmiennie rozumiały strategię podejścia do kandydata, a w takiej sytuacji łatwiej o potknięcie i szkody dla wizerunku firmy.

Przykazanie #6
Angażuj przyszłych przełożonych w rekrutację

Przyszły pracownik chce wiedzieć, kto będzie jego szefem właściwie od początku procesu rekrutacyjnego. Aż 87 proc. kandydatów wyraża bowiem chęć spotkania z kadrą kierowniczą już podczas pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej. Działy HR, pracując nad podnoszeniem jakości prowadzonych procesów rekrutacyjnych, powinny umiejętnie angażować przedstawicieli biznesu, dając tym samym podstawy do stworzenia efektywnej współpracy z nowo zatrudnionymi.

Przykazanie #7
Pamiętaj, że nawet jedna zła opinia wpływa na reputację firmy

Nawet kilkadziesiąt pozytywnych opinii może nie mieć znaczenia, jeśli pojawi się jedna negatywna. Może ona przynieść poważne konsekwencje, także w obszarze rekrutacji. Aż 45 proc. kandydatów, którzy wynieśli negatywne wrażenia z rekrutacji, odradzi aplikowanie do danej firmy innej osobie. Tym samym przedsiębiorstwo może stracić nie tylko klienta, ale również potencjalnego pracownika. Dlatego tak ważne jest, by proces rekrutacji przebiegał w przyjemnej atmosferze, a sami kandydaci zostali należycie potraktowani.

Przykazanie #8
Podtrzymuj relacje z niezatrudnionymi kandydatami

Połowa pracodawców podtrzymuje kontakt z kandydatami, którzy nie zostali zatrudnieni. A co z drugą połową? To bardzo ważne zadanie, zwłaszcza w kontekście coraz większej liczby ofert pracy i jednocześnie mniejszej liczby kandydatów na polskim rynku pracy. Dlatego tak istotne jest, by w jednym miejscu gromadzić dane osób, które były na spotkaniu, ale w danym momencie nie dostały pracy.

Przykazanie #9
Nie przeciągaj procesu

Tydzień, dwa, miesiąc, a czasami nawet dłużej. Kandydaci są cierpliwi, ale do czasu. 73 proc. z nich twierdzi, że przeciąganie procesu i odwlekanie ostatecznej decyzji o zatrudnieniu, wywołują w nich negatywne wrażenia z rekrutacji. Jeżeli zatem możemy trzymać się harmonogramu – powinniśmy to robić. Natomiast gdy nie jest to możliwe, trzeba kandydatów o tym poinformować i przeprosić za zmiany. Warto też na bieżąco śledzić i testować rozwiązania technologiczne dla rekruterów, które nie tylko ich wspierają w codziennej pracy, ale też wpływają na efektywność i czas procesu rekrutacyjnego.

Przykazanie #10
Podaj w ogłoszeniu informację o wynagrodzeniu

Aż 43 proc. kandydatów oczekuje podania informacji o wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu o pracy. To dobra wskazówka dla tych pracodawców, którzy chcą jeszcze lepiej wychodzić naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych pracowników. Ta istotna kwestia w procesie rekrutacji może zwiększyć ilość nadsyłanych aplikacji, gdyż kandydaci wiedząc za ile będą pracować, chętniej aplikują. Ułatwia to również późniejsze omawianie warunków.

Źródło: eRecruiter

Tagi : , , ,