rozmowa rekrutacyjna

Dodano 4 Sierpień 2016 Do Aktualności, Badania i raporty, Wyróżnione

Czas popracować nad procesem rekrutacyjnym

Z badania, w którym udział wzięło 1700 użytkowników serwisu InterviewMe wynika, że procesy rekrutacyjne w firmach nie spełniają oczekiwań młodych. Na czym najbardziej zależy kandydatom w kontakcie z potencjalnymi pracodawcami?

Z badań wynika, że dla 72% kandydatów najważniejszym źródłem informacji o firmie jest ogłoszenie o pracę, zaś aż 65%  badanych poszukuje informacji o firmie na oficjalnych stronach internetowych pracodawcy, warto więc dopracować stronę firmową oraz uzupełnić ofertę pracy o informacje poszukiwane przez kandydatów. Na czwartym miejscu wśród wskazań znalazły się opinie znajomych, wyprzedzając oficjalne profile pracodawców w mediach społecznościowych.

2/3 badanych przegląda również nieoficjalne kanały – fora internetowe, zewnętrzne serwisy z opiniami i artykuły dostępne w sieci. Pracodawcy powinni zatem monitorować popularne zapytania związane z ich firmą: np. “FIRMA rekrutacja”, “opinie o pracy FIRMA”. Warto docierać do kandydatów dzięki frazom, które kandydaci wyszukują w Google, aby potencjalni pracownicy mogli łatwo znaleźć wiarygodne źródło poszukiwanych informacji, zamiast trafiać na portale z mało wiarygodnymi opiniami.

Zdecydowana większość kandydatów sygnalizuje, że w ofertach pracy brakuje im informacji o wynagrodzeniu (86%) oraz informacji o dalszych krokach w rekrutacji (62%). Kandydaci chcą widzieć w ogłoszeniu także informacje o możliwościach rozwoju kompetencji, formie współpracy i benefitach.

Dobrym pomysłem jest dodanie do ogłoszeń informacji o przewidywanym czasie rekrutacji i jej kolejnych etapach. Poinformowanie kandydatów o przebiegu procesu zatrudnienia pomoże zbudować wiarygodność firmy. Jeśli w ogłoszeniu firma podkreśli, jakie umiejętności rozwinie w pracy kandydat, ogłoszenie będzie skutecznie zachęcać do aplikowania.

W opinii badanych rekruterzy podczas rozmowy powinni odpowiadać na pytania o zakres obowiązków na proponowanym stanowisku (65%). Kandydaci wskazują, że brakuje im też informacji o możliwościach awansu (48%) i atmosferze panującej w zespole (38%).

Aby poprawnie opisać zakres obowiązków, rekruter musi rozumieć stanowisko, na które zatrudnia. HR może poszukiwać najlepszych pracowników tylko dzięki ścisłej współpracy z odpowiednim działem firmy.

Jeśli organizacja nie może określić wynagrodzenia w ogłoszeniu, informacja o widełkach powinna być przekazana przez rekrutera na pierwszej rozmowie. To zaoszczędzi czas kandydatów oraz samej firmy. Dodanie informacji o awansie na rozmowie pomoże zainteresować przede wszystkim ambitnych pracowników.

Powyższe informacje można zawrzeć również na stronach internetowych opisujących karierę w firmie. Dodatkowe serwisy wspierające oficjalną komunikację pozwalają zbudować wiarygodność. Łatwy dostęp do wszystkich informacji dla kandydatów ułatwi podjęcie decyzji o rozpoczęciu współpracy z pracodawcą.

Po pomyślnie przeprowadzonej rekrutacji, na decyzję o przyjęciu oferty przez kandydata największy wpływ ma wynagrodzenie (86%), możliwości rozwoju w firmie (69%) oraz atmosfera (58% badanych). Duże znaczenie odgrywają też: lokalizacja (54%), kultura organizacji (44%) oraz opinie o pracodawcy w sieci (27%).

Wszystkie przedstawione powyżej informacje powinny być łatwo dostępne dla kandydatów. Firmy, które nie oferują wysokich wynagrodzeń mogą konkurować z innymi pracodawcami dzięki umożliwieniu rozwoju kompetencji, atmosferze czy kulturze organizacji. Pomocne mogą być filmy employer brandingowe lub galerie zdjęć, które uzupełnią informacje rekrutacyjne. Firmy muszą zwrócić uwagę, aby informacje w sieci były spójne z tymi przekazywanymi przez rekruterów. To buduje zaufanie kandydatów do oferty pracodawcy.

Dla 53% kandydatów wizerunek pracodawcy w sieci jest ważny lub kluczowy w podjęciu decyzji o zatrudnieniu. Decydująca jest w tym przypadku spójna strategia obecności online, która wspiera jasne zasady rekrutacyjne przekazywane przez rekruterów.

Najważniejszym elementem, na który firmy powinny zwrócić uwagę, jest skuteczna komunikacja z kandydatami. Dzięki niej, firmy przyciągną najlepszych kandydatów i znacznie ograniczą koszty związane z rekrutacją.

Tagi : , , , ,