apartment-1899964_1920

Dodano 15 października 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

Cyfrowi nomadzi naszych czasów

Są jednocześnie w pracy i w podróży. Mogą wykonywać swoje obowiązki z każdego miejsca na świecie i do tej pory nic nie stało na przeszkodzie, aby jednego tygodnia pracowali na przykład w Azji, a kolejnego w Europie. Cyfrowi nomadzi przemierzają cały świat, pracując online wszędzie tam, gdzie mogą znaleźć dobre połączenie internetowe. To styl życia, który obiera coraz więcej osób – szczególnie z branż kreatywnych. Pandemia COVID-19 uświadomiła jednak zarówno pracownikom, jak i pracodawcom, że może być to trend, któremu coraz mniej będzie stało na przeszkodzie. Bo przecież ostatnie dwa kwartały udowodniły, że praca zdalna jest możliwa w przeróżnych branżach.

Dotychczasowy benefit stał się koniecznością

Od kilku miesięcy firmy na całym świecie mierzą się z nową rzeczywistością, w której praca zdalna stała się koniecznością, a nie – jak do niedawna – benefitem pracowniczym. Koronawirus w krótkim czasie wprowadził naszą rzeczywistość w zupełnie inny wymiar. Zmieniły się nie tylko relacje społeczne, ale również sposób, w jaki zaczęliśmy pracować. Pandemia przyspieszyła wzrost znaczenia pracy zdalnej, a pracodawcy przekonali się, że – przy odpowiednim wsparciu – pracownicy są w stanie wykonywać swoje obowiązki również na odległość. Szybko uświadomiliśmy sobie, że praca to przecież wykonywana czynność, a nie biuro, do którego chodzimy. Z raportu „Praca w dobie koronawirusa. Nowa normalność zawodowa”, przygotowanego przez Pracuj.pl, wynika, że aż 7 na 10 respondentów jest przekonanych, że pracodawcy w niedalekiej przyszłości będą inwestować w narzędzia wspierające pracę zdalną.

Ty też możesz stać się cyfrowym nomadą

W dobie, gdy szkoły czy uczelnie w ekspresowym tempie zostały zastąpione przez komputery i tablety, okazało się, że technologia upowszechniła się na szeroką skalę. I nie zanosi się na to, aby szybko nas opuściła. Skoro wśród grup, które jak dotąd nie kojarzyły się z codziennym wykorzystaniem technologii (oprócz rozrywki), okazało się to łatwiejsze niż dotychczas sądziliśmy, dlaczego miałoby być inaczej w przypadku pracowników wykonujących pracę umysłową? Wielu branżom z sukcesem udało się przenieść pracę w 100% do online’u, by zastosować się do zaleceń dotyczących utrzymywania dystansu społecznego. Co w takim razie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości wykonywać tę samą pracę z zupełnie innego miejsca na ziemi? Dzisiejszy home office może stać się niebawem tropical office. Skoro tak szybko udało nam się globalnie zmienić myślenie na temat sposobu wykonywania pracy, być może niebawem cyfrowi nomadzi nie będą dla nas grupą społeczną, na widok której jedynie z zazdrością wzdychamy, przeglądając media społecznościowe.

Nowe możliwości na wyciągnięcie ręki

Otwarcie pracodawców na nową rzeczywistość sprawia, że zostanie – chociaż na chwilę – cyfrowym nomadą, nie musi być jedynie odległym marzeniem. Bo przecież udając się do miejsca na tej samej szerokości geograficznej, nadal tak samo możemy wykonywać swoją codzienną pracę. W obecnej sytuacji warto jednak na bieżąco śledzić sytuację kraju, do którego planujemy wyruszyć. W tym celu najrozsądniejsze jest korzystanie z oficjalnych stron rządowych oraz informacji podawanych przez ambasady. Póki co bezpieczniej jest jednak skupić się na wyborze krajów europejskich, ponieważ sytuacja na świecie jest dość dynamiczna.

W czasach, gdy nasza codzienność zmieniła się o 180 stopni, warto pomyśleć o tym, jak stworzyć sobie nową przestrzeń pracy tak, aby nic nas nie ograniczało. A przy odrobinie chęci i wyjściu poza schematy może się okazać, że uda nam się również spełnić marzenia. Skoro już w kwietniu br. 9 na 10 badanych wspomnianego raportu Pracuj.pl chciało pracować przynajmniej częściowo zdalnie również po zniesieniu wszystkich ograniczeń, rynek pracy pewnie szybko nie wróci do starej rzeczywistości.

Aktualna sytuacja związana z rynkiem pracy jest równie dynamiczna jak opisany wyżej trend. Jeśli chcielibyście zgłębić ten temat i poznać cyfrowych nomadów, którzy już kilka lat temu postanowili pracować z dala od biura, zajrzyjcie do raportu, który w wielu kwestiach jest ciągle aktualny: RaportOWspolczesnychNomadach

Karina Malec
Social Media & Content Marketing Senior Consultant w MJCC Employer Branding. Posiada ponad 8-letnie doświadczenie w tworzeniu treści i w zarządzaniu wizerunkiem klientów w sieci. W MJCC odpowiada za kanały pracodawców w mediach społecznościowych – specjalizuje się w działaniach w obszarze Facebooka i LinkedIna. Tytuł magistra zdobyła na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Pierwsze kroki w marketingu stawiała, działając głównie na rzecz kultury – w Studiu Teatru, Muzyki i Tańca oraz jako szefowa biura prasowego w zespole MediaTory. Na swoim koncie ma wiele branżowych nagród (m.in. Złote Spinacze, Sabre EMEA, Siła Przyciągania), które zdobyła za realizację projektów dla takich klientów jak Capgemini, McDonald’s, Samsung R&D czy Coca-Cola HBC.

Tagi : , ,