photography-1850469_1920

Dodano 30 Wrzesień 2020 Do Aktualności, Publikacje

Co wziąć pod uwagę, planując sesję zdjęciową?

Pracownicy  najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o tym, jakim pracodawcą jest dana firma. Nic dziwnego, że coraz więcej kampanii employerbrandingowych opiera się właśnie na prawdziwych historiach osób zatrudnionych w danym miejscu. Bez względu na to, kto jest twoją grupą docelową i z jakich narzędzi korzystaszniezbędne są dobrej jakości fotografieW końcu to od nich będzie zależeć finalny wygląd wszystkich materiałów. 

Co w takim razie wziąć pod uwagę, planując sesję zdjęciową? 

Odwiedź dział prawny
Zanim pracownicy staną przed obiektywem, muszą koniecznie podpisać zgodę na wykorzystanie wizerunku. W dokumencie powinien znaleźć się cel, zakreoraz dopuszczalny czas użycia zdjęć. Sesja jest często sporą inwestycją, dlatego warto zabezpieczyć się na ewentualne odejście bohatera z firmy w trakcie trwania kampanii. Pomoże w tym rozszerzenie zgody, np. do roku czy dwóch od momentu zakończenia współpracy. Nie ma uniwersalnego wzoru takiej umowy, dlatego warto skonsultować ją z prawnikiem. Wielu pracodawców przewiduje też wynagrodzenie dla osób występujących w kampanii. 

Blog firmowy czy wielkie billboardy?
W zależności od tego, jakie działania planujesz, pamiętaj, że zdjęcia muszą mieć odpowiednią rozdzielczość, a co za tym idzie – fotograf musi dysponować określonym aparatem i oświetleniem. Przed umówieniem sesji, ustal specyfikację grafik, których potrzebujesz (jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, możesz podpytać dostawców, z których usług często korzystasz)Fotografia, która będzie świetnie wyglądać na blogu, raczej nie sprawdzi się np. na reklamie tramwajowej czy citylighcie, ponieważ te nośniki wymaga odmiennych parametrów technicznych. Zastanów się też, czy lepiej pasują ci kadry pionoweczy poziome. 

Kogo zaprosić do kampanii?
Postaw na różnorodność. Jeśli prowadzisz działania zarówno dla specjalistów, jak i studentów, koniecznie poszukaj osób, którym np. niedawno przedłużono staż. Chcesz dotrzeć do dojrzałych kandydatów? Zachęcisz ich, pokazując pracowników w tym samym wieku. Podpytaj kierowników zespołu o ludzi z ciekawymi historiami, pasjami, takich, którzy wyróżniają się zaangażowaniem i – przede wszystkim – autentycznie lubią swoją pracę! Jeśli organizacja jest duża, możesz też pomyśleć o konkursie wewnętrznym, w którym poprosisz pracowników, aby napisali np. co daje im najwięcej satysfakcji w pracy i dlaczego to właśnie oni powinni zostać ambasadorami marki. 

Wybór kadrów
Sprawdź, czy brandbook (przewodnik marki twojej firmy) określa wytyczne dotyczące przedstawiania ludzi na materiałach promocyjnych. Zdjęcia portretowe, na których widać tylko daną osobę są znacznie prostsze w wykonaniu. Natomiast jeśli planujesz zdjęcia pracowników przy pracy, warto się upewnić, czy wszystko, co widać w kadrze, odpowiada wymaganiom działów: jakości, BHP i bezpieczeństwa firmowych danych. Dotyczy to szczególnie sesji w fabrykach (temat na oddzielny artykuł), gdzie znajdują się specjalistyczne maszyny, lecz także firm o zaawansowanym know-how lub pracujących na danych, które objęte są tajemnicą (to może dotyczyć np. pracowników IT w instytucjach finansowych). Warto wcześniej potwierdzić, czy wszystkie urządzenia i miejsca mogą być fotografowane. Sprawdź też kalendarz wydarzeń w firmie tak, aby sesja nie kolidowała z czymś ważnym. 

Przygotuj pracowników
Przede wszystkim zatrudnij makijażystkę, która zadba o matową skórę wszystkich modeli (tak, panów też malujemy przed zdjęciami), co pozwoli uniknąć niechcianych odbłyskówJeśli bohaterowie pozują w strojach pracowniczych, zamów je z wyprzedzeniem, dla każdego w odpowiednim rozmiarze. W innym przypadku fotografowie zalecają stonowany ubiór, bez silnych kontrastów i drobnych wzorów, np. kontrastowych kratek, które na zdjęciu „sprzęgają”. Warto zadbać też zapasowy strój i po prostu zobaczyć, który lepiej prezentuje się w kadrze. 

Zadbaj o dobry klimat
Dla wielu osób, zwłaszcza takich, które po raz pierwszy biorą udział w sesji zdjęciowej, będzie to stresujące wydarzenie. Zrób wszystko, aby zapewnić jak najbardziej swobodną atmosferę i naturalność. Tu dużą rolę odgrywa też fotograf (patrz: punkt niżej). Jeśli warunki pozwalają, warto pomyśleć o cateringu i muzyce, która ułatwi pozowanie. To dobry moment na to, żeby porozmawiać z pracownikami i nagrać wywiady. To ma być dla nich przygoda, którą będą wspominać, a nie stresujący projekt. Dobrym pomysłem jest też zrobienie zdjęć tzw. backstage (nawet telefonem!), którymi będzie można pochwalić się w social mediach. Koniecznie wyślij je później do ambasadorów i podziękuj im za udział w sesji. 

Fotograf
Ile kosztuje sesja zdjęciowa? O1000 złotych do kilkuset tysięcy (mam nadzieję, że pomogłam). I naprawdę nie da się tutaj podać uniwersalnej ceny, bo składa się na nią wszystko, co powyżej, a także założenia scenariusza sesji, scenografia lub ewentualne rekwizyty, organizacja mobilnego studia i retusz zdjęć. 

Pamiętaj, żeby – oprócz sprawdzenia portfolio fotografów – zapytać o sprzęt, z jakiego korzystają i ustal kwestię ewentualnych obróbek oraz termin oddania zdjęć. Poproś też o przykładowe realizacje podobnych sesji – jeśli np. organizujesz zdjęcia w fabryce, zapytaj, czy wybrany fotograf ma doświadczenie na tym polu. A na koniec koniecznie pamiętaj, że fotograf będzie pracować z ludźmi i to od niego zależy, jak będą się czuli, pozując. Wielki artysta z własną wizją sprawdzi się może z profesjonalnymi modelami, ale ty potrzebujesz kogoś, kto złapie kontakt z pracownikami i sprawi, że będą się czuć przy nim swobodnie. Szukasz więc przede wszystkim miłego, komunikatywnego i otwartego na ludzi człowieka.

***
Autor: Izabela Rzepka, MJCC
PR Senior Consultant w MJCC. Posiada 6-letnie doświadczenie w obszarze komunikacji korporacyjnej oraz tworzeniu marketingu treści. Realizuje projekty contentowe dla klientów agencji oraz odpowiada za kontakt z mediami i promowanie działań CSR. Kampanie, przy których pracowała były docenione przez EMEA SABRE Awards, Złote Spinacze czy Power of Content Marketing Awards. Jej teksty wyróżniono też w konkursie „Pióra Roku”. Absolwentka polonistyki, dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doświadczenie zdobywała w agencjach interaktywnych i zespole MediaTorów – Studenckich Nagród Dziennikarskich.

Tagi : , , ,