rekrutacja

Dodano 20 października 2016 Do Aktualności, Wyróżnione

Chcesz wygrać „wojnę o talent”? Sprawdź, na czym polega Rekrutacja Nowej Generacji

Prawda ukryta w liczbach

Sytuacja na polskim rynku rekrutacyjnym wygląda następująco: 35% zatrudnionych osób rozważa zmianę pracy, natomiast 62,7% kandydatów postrzega szukanie pracy jako trudne lub bardzo trudne. Jednocześnie 48% procesów rekrutacyjnych trwa dłużej niż planowano. Ile z nich kończy się sukcesem? Nie wiadomo. Sytuacja na rynku światowym nie prezentuje się wcale lepiej. Co więcej, wyniki badań przeprowadzonych na ponad 5000 pracownikach wskazują, że jedynie 19% zatrudnionych osób podczas pierwszych 18 miesięcy pracy odnosi sukces oraz spełnia oczekiwania związane z realizacją określonych zadań i osiąganiem określonych wyników.

Co oznaczają te liczby i jaką zapowiadają przyszłość?

Patrząc na powyższe liczby, z całą pewnością można stwierdzić, że opisana w latach 90. XX wieku „wojna o talent” wciąż trwa. Pracodawcy już są – lub za chwilę będą – w poważnych tarapatach; szczególnie jeśli pozostaną przy tradycyjnych metodach działania w zakresie rekrutacji i selekcji. Osoby znajdujące się na rynku pracy – w większości właśnie te, określane mianem talentów – coraz odważniej będą myśleć o zmianach. Jednocześnie, dbając o swój komfort, zaczną unikać pracodawców, których procesy rekrutacyjne są postrzegane jako nieciekawe, niejasne lub zbyt skomplikowane. W konsekwencji procesy rekrutacyjne zostaną jeszcze bardziej wydłużone i coraz częściej będą kończyć się wyborem tzw. mniejszego zła. W dalszej perspektywie wiąże się to z ryzykiem obniżonej produktywności i malejących zysków, a nawet strachem o przetrwanie firmy na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Co zrobić, żeby powyższa wizja przyszłości nie stała się udziałem Twojej firmy?

Z pewnością firmy mogą podejmować szereg działań mających na celu wygranie „wojny o talent” i zabezpieczenie się przed spadkiem produktywności oraz zysków. Jedno z takich rozwiązań proponuje firma 313C, która w dniach 25-26.10.2016, jako jedyny reprezentant Polski, pojawi się na HR Tech World Congress w Paryżu. Sukcesywnie wdrażana Rekrutacja Nowej Generacji zaprojektowana przez 313C opiera się na dwóch głównych filarach, którym postanowiliśmy się bliżej przyjrzeć.

  1. Dzięki zapewnieniu niecodziennego doświadczenia w procesie rekrutacji (Candidate Experience), budowany jest pozytywny wizerunek pracodawcy w oczach wszystkich kandydatów – zarówno tych, którzy otrzymują ofertę zatrudnienia, jak i tych, którzy zostają odrzuceni. Candidate Experience w Rekrutacji Nowej Generacji budowany jest dzięki kilku elementom, z których kluczowym jest wykorzystanie gier online, opartych na Kompetencyjnych Testach Sytuacyjnych. Gry stanowiące serię dylematów typowych dla danej firmy i danego stanowiska są wprowadzone do procesu rekrutacji już na samym początku. Dzięki wykorzystaniu tego narzędzia liczba wartościowych aplikacji zwiększa się nawet do 100%. Co więcej, gry pozwalają kandydatowi dokładnie zwizualizować stanowisko pracy, na które aplikuje (Realistic Job Preview). Dzięki temu, w chwili akceptowania oferty podejmuje on świadomą decyzję, zmniejszając ryzyko rozczarowania pracą i przedwczesnego odejścia.
    Wspomniane Kompetencyjne Testy Sytuacyjne, które rozwiązywane są przez kandydatów w ramach gry, dostarczają pracodawcy ważnych informacji na jego temat. W oparciu o nie podejmowane są decyzje selekcyjne na wstępnych etapach procesu rekrutacji. Wszystkie te czynniki sprawiają, że zadowoleni z innowacyjnego procesu rekrutacji kandydaci zapamiętują firmę na dłużej i polecają ją jako godną uwagi. To z kolei może mieć istotne znaczenie dla zyskania przewagi nad konkurencją.
  2. Kluczowym składnikiem Rekrutacji Nowej Generacji jest także uwzględnienie w procesie weryfikacji zgodności wartości osobistych kandydata z wartościami firmy. Dlaczego? Organizacje to ludzie. Ludzie to zachowania. Natomiast zachowania to wartości, rozumiane jako najbardziej słuszny tryb postępowania w danej sytuacji. Owe zachowania są niezwykle ważne, gdy ludzie stają w obliczu niedookreślonych, otwartych dylematów lub sytuacji, w których nie ma zdefiniowanej procedury postępowania. Patrząc z tej perspektywy na ludzi i ich zachowania, można stwierdzić, że organizacje są zbiorem wartości. W większości przypadków są one określane przez założycieli lub kadrę zarządzającą najwyższego szczebla i – jak wskazują badania naukowe oraz doświadczenie ­– w celu obniżenia rotacji firmy powinny zatrudniać ludzi, których osobiste wartości są spójne z wartościami firmy. Ich zbieżność zwiększa bowiem szansę długofalowej współpracy oraz zaangażowanie zatrudnionych pracowników, jednocześnie zmniejszając ich zamiar odejścia. Wartości, podobnie jak kompetencje i predyspozycje, weryfikowane są w Rekrutacji Nowej Generacji już na wstępnych etapach procesu, m.in. poprzez wspomniane gry online.

Czy Rekrutacja Nowej Generacji to sprawdzone rozwiązanie biznesowe?

Firma 313C przeprowadziła 2,5-letni projekt, w ramach którego Rekrutacja Nowej Generacji została skutecznie wdrożona w konkurencyjnym środowisku biznesowym. Wszystkie elementy procesu podparte zostały wynikami badań oraz doświadczeniem rekrutacyjnym. Więcej na temat innowacyjnego sposobu, który umożliwia pokojowe wygranie „wojny o talent”, dowiemy się już wkrótce, podczas wystąpienia firmy na HR Tech World Congress w Paryżu.

Tagi : , ,