główna

Dodano 12 maja 2021 Do Aktualności, Badania i raporty, Wyróżnione

Chcemy być doceniani od razu i chcemy wiedzieć za co

Większość z nas chce mieć świadomość, że nasza praca ma znaczenie i jest w firmie zauważana oraz doceniana. Nic więc dziwnego, że 99% uczestników badania „Siła Doceniania” mówi, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. Sama pochwała jednak nie wystarczy – chcemy również wiedzieć, za co jesteśmy chwaleni i nagradzani, a także, co poszło nie tak. Z Raportu „Siła Doceniania” dowiecie się, co myślą pracownicy o docenianiu, feedbacku i radości w pracy. 

 

Raport jest częścią projektu #SiłaDoceniania, którego celem jest szerzenie wiedzy na temat znaczenia doceniania, feedbacku i radości w pracy wśród pracodawców, pracowników i kandydatów. Oprócz wyników badania, znajdziecie w nim dobre praktyki pracodawców zaproszonych do udziału w projekcie.

 

– Budowanie kultury informacji zwrotnej to suma wielu inicjatyw i ich konsekwentnego wprowadzania do organizacji. W PKO Banku Polskim stawiamy na dialog z pracownikami i zachęcanie ich do dzielenia się informacją zwrotną na bieżąco. Aby to ułatwić wprowadziliśmy proces #CzasNaFeedback. Pozytywne doświadczenia po jego uruchomieniu umacniają nas w przekonaniu, że warto popularyzować działania na rzecz feedbacku i doceniania przy wsparciu technologii. Cieszę się, że możemy być częścią projektu #SiłaDoceniania, który obrazuje jak ten aspekt postrzegają pracownicy, czyli każdy z nas – mówi Katarzyna Motelska, dyrektor Formacji Doświadczeń Pracownika w PKO Banku Polskim, który jest Partnerem projektu SIŁA DOCENIANIA.

 

– Kultura konstruktywnego i dwustronnego feedbacku jest bardzo potrzebna, a jednym z jej istotnych elementów jest docenianie. Chcemy brać aktywny udział w dyskusji na temat szerzenia wiedzy i budowania kultury feedback’u oraz znaczenia docenienia dla pracowników i pracodawców. Dlatego też w tym roku podzieliliśmy się tym, w jaki sposób w Philip Morris pielęgnujemy różne formy doceniania. Mamy nadzieję, że zarówno nasze praktyki, jak i innych firm, staną się dla przełożonych i pracowników inspiracją do tego, aby doceniać się częściej i w różnej formie – mówi Martyna Skalska, Specjalista Pozyskiwania Talentów i EB, Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o.

 

Docenianie jest ważne niemal dla każdego

Mogłoby się wydawać, że w czasie pandemii, kiedy w wielu branżach zagrożone są miejsca pracy, docenianie nie jest tematem, którym pracodawcy powinni się zajmować. Czy jednak na pewno? 99% osób biorących udział w badaniu mówi, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. Bez względu na płeć, wiek czy branżę, w której pracują. Również w przestrzeni publicznej widoczne są dowody wdzięczności kierowane przez pracodawców do pracowników, jak chociażby kampanie dziękujące pracownikom Biedronki i doceniające ich wysiłki.

– W 2020 roku mieliśmy wiele powodów do okazania wdzięczności i docenienia wysiłku kilkudziesięciu tysięcy osób, szczególnie tych pracujących w sklepach i magazynach naszej sieci. Ten czas w szczególny sposób potwierdził, jak wiele zależy od naszych pracowników, którzy w tych trudnych okolicznościach swoją ogromną determinacją i wiarą w sens wspierania Polaków pokazali, że potrafią uczynić niemożliwe możliwym – potwierdza Agnieszka Sokołowska, Dyrektorka ds. komunikacji wewnętrznej, EB i odpowiedzialności społecznej w Biedronce.

­– Budowanie zaangażowania, wplatanie elementów związanych z kulturą doceniania i tworzenie fajnego miejsca pracy zawsze były dla nas priorytetem – mówi Dominika Nawrocka, Brand Communication & CSR Manager w Capgemini Polska. Budując kulturę doceniania coraz częściej zauważamy, że słowo „dziękuję” wraca do nas od pracowników – to chyba najlepszy dowód na to, że employer branding działa!

 

Młodsi pracownicy czują się bardziej doceniani

Tylko 54% uczestników badania uważa, że są doceniani w pracy. Taki wynik powinien skłonić pracodawców do refleksji. Niedoceniany pracownik bez żalu zmieni pracę, gdy tylko będzie mieć ku temu okazję.

Ważnym sygnałem dla pracodawców powinno być również to, że u starszych pracowników poczucie doceniania spada – ma je 67% ankietowanych w wieku do 29 lat i już tylko 41% w wieku powyżej 50 lat.

docenienie

 

Każdego pracodawcę stać na docenianie

Wielu pracodawców uważa, że nie stać ich na docenianie pracowników. Czy na pewno? Uczestnicy badania wskazują, że tak samo cenią pozafinansowe i finansowe sposoby doceniania w pracy. Na pierwszym miejscu wśród form doceniania, jakich chcą pracownicy znalazły się: gratyfikacja finansowa oraz pozytywna informacja od przełożonego (po 61% wskazań), a na kolejnym miejscu wymieniane są podziękowania na forum firmy. Na takie docenianie stać każdego pracodawcę.

jak cie docenic

 

Nie zwlekaj z pochwałą

Żyjemy w czasach, w których proszeni jesteśmy o ocenę niemal natychmiast po skorzystaniu z usługi czy zakupie towaru. Podobnie szybko chcemy być doceniani w pracy. Większość badanych chciałaby być doceniana podczas podsumowania zadania lub projektu (60% wskazań) lub zaraz, gdy wykona jakąś pracę (57%). Tymczasem najwięcej ankietowanych słyszy pochwały raz w miesiącu lub raz na dwa miesiące.

W Orange docenianie jest jednym z kluczowych elementów kultury organizacyjnej. Chcemy, aby służyło nie tylko budowaniu motywacji, ale również by poprawiało nasze relacje i współpracę. Dużą wagę przywiązujemy do edukacji i promowania umiejętności doceniania. Pokazujemy jak ważne dla efektywności działania i klimatu w firmie jest uznanie dla pracy innych, jaka jest rola lidera w budowaniu motywacji zespołu oraz z jakich narzędzi może on korzystać, aby na różne sposoby nagradzać pracowników – podkreśla Renata Steckiewicz, Kierownik Wydziału Kultury Organizacyjnej i Projektów Specjalnych w Orange Polska.

 

Feedback to nieodłączny element doceniania

Ważnym elementem doceniania jest konstruktywna informacja zwrotna. Chcemy wiedzieć, za co jesteśmy chwaleni i nagradzani, a co poszło nie tak. Tymczasem regularny feedback otrzymuje tylko 42% badanych. Informacje zwrotne najczęściej otrzymują młodsi pracownicy – wskazuje tak ponad połowa pracowników w wieku do 29 lat i tylko jedna trzecia osób w wieku powyżej 50 lat.

Warto podkreślić, że również szefowie chcą otrzymywać informacje zwrotne od pracowników – 30% badanych wskazuje, że w ich firmach szefowie proszą podwładnych o feedback.

1

Jakie informacje zwrotne chcemy otrzymywać?

Uczestnikom badania najbardziej brakuje szczegółowej konstruktywnej informacji zwrotnej (45% wskazań) lub ogólnej konstruktywnej informacji zwrotnej (35%). Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni chcą pozytywnej informacji zwrotnej – chcą wiedzieć, co robią dobrze (14% wskazań vs 6%). Z kolei mężczyźni częściej chcą wiedzieć, nad czym mają pracować (14% wskazań vs 4%).

 

Chcemy mieć czas na radość w pracy

Radość w pracy to ważny temat dla 98% uczestników badania. Jednocześnie tylko jedna trzecia badanych uważa, że to ważny temat w ich firmie. Zapewnienie czasu i atmosfery radości w pracy może się opłacić. Aż 81% badanych uważa, że radość w pracy ma pozytywny wpływ na relacje międzyludzkie i pracę zespołową. Dodaje także energii do działania, obniża poziom stresu i wzmacnia motywację do pracy, w wyniku czego wzrasta efektywność pracowników. Warto zapewnić chwile radości w każdym dniu!

 

Radość w pracy to nie „piłkarzyki” i pokój relaksu

Badani najczęściej wskazują, że radość w pracy kojarzy im się z atmosferą, w której mogą czuć się swobodnie i nie boją się wyrażać swoich poglądów (aż 79% wskazań). Dla 30% ankietowanych radość w pracy to pozytywny feedback i docenianie ze strony pracowników i szefa. Wysokie pozycje zajmują również: pasja do tego co robię (28%), wspólne celebrowanie sukcesów (24%), frajda z realizacji zadań (22%) czy możliwość realizacji własnych pomysłów (20%). „Piłkarzyki” czy pokoje do relaksu kojarzą się z radością w pracy niewielu ankietowanym (odpowiednio 1% i 2%).

Pełny raport bezpłatnie można pobrać ze strony: siładoceniania.pl

***

Badanie „Siła Doceniania” zostało przeprowadzone przez HRM Institute II-IV.2021 roku, metodą CAWI. W badaniu wzięło udział 624 ankietowanych. Partner projektu: PKO Bank Polski. Uczestnicy projektu: Orange Polska, Jeronimo Martins (Biedronka), Capgemini Polska, Philip Morris International.

Tagi : , ,