konfa

Dodano 8 października 2015 Do Aktualności

Centra Usług wciąż w formie

Sektor usług biznesowych od wielu lat jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się w polskiej gospodarce. Polskie miasta konsekwentnie, z każdym rokiem umacniają swoją pozycję w rankingach Tholons (Kraków 9., Warszawa 30., Wrocław 62. miejsce; według rankingu 2015). Specjaliści przewidują, że z końcem 2015 roku liczba osób zatrudnionych w Centrach w Polsce przekroczy 170 tysięcy. Dzięki temu śmiało można wysnuć wniosek, iż Polska jest prawdziwym „tygrysem gospodarczym Europy” w tej branży. Szacuje się, że aż 40% miejsc pracy w centrach w Europie Środkowo-wschodniej zlokalizowanych jest w Polsce. Przez ostatnie 5 lat branża rozwinęła się tak dynamicznie, że już z końcem ubiegłego roku liczba osób zatrudnionych w centrach przewyższyła wiele fundamentalnych sektorów polskiej gospodarki jak np. górnictwo, które obecnie zatrudnia mniej niż 120 000 osób. W sytuacji, kiedy w ciągu dwóch lat zatrudnienie w sektorze zwiększa się o połowę, wydawać by się mogło, że odpowiednich kandydatów do pracy nie brakuje. Jak wygląda sytuacja z pracodawcami?

Z końcem 2014 roku istniało w Polsce 470 centrów usług z kapitałem zagranicznym. Obecnie jest ich ponad 500. Gdyby wziąć pod uwagę również te centra z polskim kapitałem, to jest ich blisko 660. Średnio zatrudniają one 273 osoby. Co ciekawe, aż 28 z nich zatrudnia powyżej 1000 osób. Według danych ABSL aż 90% osób pracujących w centrach zatrudnionych jest na umowę o pracę na pełen etat. Płace w tego typu przedsiębiorstwach zaczynają się średnio od kwoty 2500 zł brutto na stanowisku juniorskim, do nawet 40 000 zł brutto na stanowisku dyrektora centrum. Wśród centrów z kapitałem zagranicznym dominują w głównej mierze inwestorzy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Niemiec i Francji. Tak ogromna liczba zatrudnionych oraz procesów obsługiwanych w centrach stawia przed managerami nieskończoną liczbę wyzwań. Odpowiednie zarządzanie czasem, konkurencyjność, zarządzanie różnorodnością, wszelkie zmiany organizacyjne wymagają optymalizacji tych procesów. Między innymi te tematy będą przedmiotem dyskusji i warsztatów podczas II edycji Konferencji HR w Centrach Usług Biznesowych i IT. Uczestnicy będą starali się znaleźć rozwiązania na problemy, z którymi borykają się na co dzień w pracy.

Centra usług ulokowane są w 23 miastach w całej Polsce, wśród których prym wiodą Kraków, Warszawa i Wrocław, czyli te lokalizacje, które od kilku lat uwzględniane są w światowych rankingach Tholons. Nie bez powodu Kraków zajmuje 9. pozycję na świecie na tej liście outsourcingowych destynacji. W tym momencie ponad 100 centrów stacjonuje w  stolicy Małopolski, w których średnie zatrudnienie wynosi 384 osoby. Sektor SSC/BPO/ITO jest w Krakowie tak rozpowszechniony, że na Uniwersytecie Ekonomicznym otworzono specjalny kierunek: „Zarządzanie centrami usług biznesowych”. Dlatego to właśnie tutaj zdecydowano się zorganizować Ogólnopolskie Forum dla Managerów i Kluczowych specjalistów z Centrów Usług Biznesowych i ITKonferencja HR w Centrach Usług Biznesowych i IT odbędzie się 15 i 16 października w krakowskim hotelu Holiday Inn.

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Rejestracja oraz więcej informacji na stronie www.HRwcentrach.pl.

Tagi : ,

Dodaj komentarz