selfie-4521579_1920

Dodano 15 lipca 2020 Do Aktualności, Wyróżnione

BUDOWANIE MARKI PRACODAWCY WŚRÓD UCZNIÓW [cz. 2]

W poprzednim artykule zostały przedstawione podstawowe zagadnienia związane z planowaniem działań EB skierowanych do uczniów w szkołach i przygotowaniem komunikacji w typowych dla młodzieży kanałach online. Warto jednak pamiętać, że to nie jedyne metody dotarcia do tej grupy. W tej części omówione zostaną tematy związane m.in. z planowaniem dni otwartych w firmie, angażowaniem w działania współpracowników oraz parterów zewnętrznych.

 POKAŻ UCZNIOM SWOJĄ FIRMĘ
Idealną okazją do zaprezentowania, jak w rzeczywistości wygląda środowisko pracy, jak funkcjonuje firma, a także do nawiązania bezpośredniego kontaktu z młodzieżą i zachęcenia do przyszłej współpracy jest organizacja dni otwartych w firmie. Przykładowo, podczas cyklu dni otwartych organizowanego przez Eko-Okna młodzież z kilkunastu szkół ma okazję zapoznać się m.in. z procesem produkcji okien, organizacją poszczególnych działów zakładu (w tym stanowisk administracyjno-biurowych) oraz możliwościami rozwoju zawodowego, jakie oferuje firma. Zwiedzający otrzymują również poczęstunek, a szkoły – upominki.

Podczas planowania dnia otwartego warto zwrócić uwagę nie tylko na merytoryczną warstwę wycieczki po zakładzie lub firmie i przekazanie informacji o jej działalności czy możliwościach kariery, ale także na atrakcyjne i angażujące elementy. Można tu np. wykorzystać formułę grywalizacji, podchodów z zagadkami, przygotować dodatkowe quizy i zadania dla uczestników. Przykładem atrakcyjnie przygotowanego spotkania jest IBM Open Day, który stanowi połączenie tradycyjnych prezentacji na temat firmy z praktycznymi zadaniami w formie „escape room”. Uczniowie mają za zadanie uruchomić system operacyjny Linux, rozwiązując rozmaite zagadki, wykorzystując do tego własną wiedzę, a także szukając odpowiedzi w systemie oraz wskazówek ukrytych w pomieszczeniu, w którym odbywają się zajęcia.

Dni otwarte warto organizować nie tylko dla uczniów, lecz także dla dzieci pracowników lub nawet całych rodzin. Odpowiednio zorganizowane spotkanie pozwala pracodawcy nie tylko zyskać w oczach najmłodszych, ale i u samych zatrudnionych może zbudować poczucie dumy i przynależności. Firmą, która ciekawie zorganizowała taki dzień jest m.in. DB Schenker. Podczas spotkania dzieci i młodzież miały szansę dowiedzieć się, czym na co dzień zajmują się ich rodzice oraz poznać tajniki branży logistycznej. Firma przygotowała m.in. grę „Poznaj biuro swoich rodziców”, warsztaty tematyczne i konkursy.

ZAANGAŻUJ (I WSPIERAJ) PRACOWNIKÓW

W wielu szkołach czy nawet przedszkolach rodzice mają możliwość zaprezentowania swojego zawodu – to kolejna okazja, aby budować markę pracodawcy. Warto zachęcać pracowników do udziału w takich inicjatywach i wspierać ich w przygotowaniu, oferując materiały edukacyjno-informacyjne, które mogą pokazać dzieciom. Mogą to być krótkie prezentacje ze zdjęciami i ciekawostkami dotyczącymi firmy, umożliwienie wypożyczenia jakichś ciekawych narzędzi, sprzętu czy przygotowanie drobnych upominków dla dzieci. Możesz też przygotować krótką animację, video lub broszurę, którą będzie można wykorzystać także w innych działaniach employerbrandingowych. Przykładowo firma Corning przygotowała książeczkę „Ania w świecie światłowodów”, która prostym językiem przybliża dzieciom zagadnienia związane z technologią, rozwojem narzędzi komunikacji oraz pracą w fabryce w Strykowie. Książeczka została rozdana m.in. pracownikom firmy dla dzieci z ich rodzin w ramach prezentu mikołajkowego i cieszyła się ogromną popularnością. Angażuj swoich pracowników w generowanie pomysłów, tworzenie treści do mediów społecznościowych czy przygotowywanie i prowadzenie warsztatów podczas dni otwartych i spotkań w szkołach. Szczególnie młodsze osoby oraz posiadające dzieci mogą się tu świetnie odnaleźć.

ZNAJDŹ PARTNERÓW

Wiele z działań przedstawionych w obu artykułach dotyczących działań skierowanych do uczniów będziesz w stanie zrobić wewnętrznymi siłami, angażując pracowników firmy. Do części jednak przyda się wiedza i doświadczenie agencji employerbrandingowej, a przy innych warto zaprosić do współpracy np. odpowiednią fundację lub organizację wspierającą daną branżę.

Dobrym przykładem jest współpraca firmy Amazon z fundacją Cyfrowy Dialog, które w czasie trwającej epidemii COVID-19  uruchomiły darmowe zajęcia edukacyjne online dla dzieci i młodzieży STEM Kindloteka, umożliwiając zdobywanie wiedzy i rozwijanie kompetencji przyszłości w atrakcyjny sposób, bez wychodzenia z domu.

Myśląc o odbiorcach działań wizerunkowych pracodawcy nie trzeba – a wręcz nie należy – skupiać się wyłącznie na potencjalnych kandydatach i osobach ściśle odpowiadających bieżącym potrzebom rekrutacyjnym firmy. Patrząc długoterminowo warto już młodsze pokolenia edukować i informować, aby zaszczepiać w nich świadomość marki pracodawcy. Chcesz mieć zaangażowanych pracowników? Buduj swój wizerunek pracodawcy już wśród najmłodszych, dbaj o dobre postrzeganie branży i poszczególnych stanowisk. Informuj rodziców,  wspieraj dzieci i młodzież w wyborze ścieżki zawodowej, angażuj ich w swoje działania. Wbrew pozorom na efekty nie trzeba będzie tak długo czekać, bo i obecni pracownicy firmy docenią społecznie odpowiedzialne podejście firmy. Powodzenia!

***

Patrycja Kozub, Employer Branding Senior Consultant

Od ponad 10 lat związana z HR i marketingiem, a przez całą karierę zawodową – z obsługą klienta i pracą z ludźmi.

Inicjatorka i organizatorka licznych konferencji i szkoleń HR-owych i EB-owych, podczas których doszła do wniosku, że to, w czym chce się realizować, to employer branding. Od ponad 4 lat pracuje po stronie agencyjnej, z czego w MJCC od 2 lat.

Dzięki wcześniejszym doświadczeniom idealnie łączy kompetencje związane z zarządzaniem projektami i umiejętnością słuchania ludzi. Uwielbia rozmawiać (z klientami, pracownikami i kandydatami) i przekładać zdobytą wiedzę na konkretne rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby biznesowe organizacji i pozwalają firmom stać się lepszymi miejscami pracy.

Jako jedna z nielicznych konsultantów EB w Polsce specjalizuje się w projektach strategicznych i komunikacyjnych dla branży produkcyjnej i pracowników „blue collars”. Pracowała m.in. dla takich firm jak Eko-Okna, Corning, Coca-Cola, Novartis czy Pepco.

Prywatnie – fanka gier planszowych, DIY i książek historycznych, a ostatnio również ekonomii behawioralnej.

Tagi : , , ,