IMG_5316

Dodano 19 listopada 2019 Do Aktualności, Wyróżnione

Bring fun to life – czyli jak AmRest tworzy radosne miejsce pracy

Niedawno byliśmy na konferencji UNLEASH w Paryżu, która coraz częściej przyciąga naszych rodaków nie tylko w charakterze uczestników, ale także prelegentów. O ambicji tworzenia „A fun place to learn, lead and love” podczas swojej prezentacji opowiedziała Katarzyna Zadrożna z firmy AmRest, z którą udało nam się porozmawiać.

EB.PL: Wyróżnikiem kampanii AmRest jest jej motyw przewodni, czyli… radość. Skąd pomysł na podkreślenie właśnie tego tematu?

Katarzyna Zadrożna: Faktycznie, mówimy dużo o radości. Może dlatego, że AmRest został założony przez Amerykanina, a oni zawsze mają dużo energii (śmiech). Naszą misją jest wnoszenie większej radości w życie (ang. Bring fun to life) – radość znajduje się w DNA AmRest. Nie dziwi więc, że tworzenie radosnego miejsca pracy jest naszym priorytetem. Staramy się przyciągać do organizacji osoby, które mają w sobie dużo pozytywnej energii – dopasowanie do kultury organizacyjnej to kluczowy czynnik przy podejmowaniu decyzji rekrutacyjnych. Podejmując decyzję o awansie, również zwracamy na to uwagę – czy pracownik w codziennych decyzjach i działaniach kieruje się naszymi Naczelnymi Wartościami i jak jego energia wpływa na innych pracowników i partnerów biznesowych. Gdy przy tworzeniu strategii budowania wizerunku pracodawcy zapytaliśmy pracowników, jak oceniają AmRest jako pracodawcę i przeanalizowaliśmy badania opinii, okazało się, że słowo radość było odmieniane przez wszystkie przypadki! Stąd wzięła się nasza obietnica jako pracodawcy.

Jaka jest twoja definicja funu?
Jak pokazują nasze badania – każdy ma swoją definicję. Próbowaliśmy stworzyć jakieś jedno, uniwersalne wyjaśnienie, ale okazało się to bardzo pojemnym pojęciem. Dla niektórych to możliwości rozwoju, dla innych szybka ścieżka kariery, jeszcze dla innych atmosfera w pracy i poczucie wpływu na kształt organizacji. Nasi pracownicy chcą czuć się ważni i doceniani, jeszcze inni cieszą się z możliwości pomocy innym. Dlatego chcemy, aby AmRest był miejscem, w którym radość ma wiele twarzy – nasze najmocniejsze strony to rozwój, wpływ na organizację i bardzo pozytywna atmosfera. Moja definicja funu jest ściśle związana z wolnością. Mam dużą swobodę w działaniu i posiadam realny wpływ na funkcjonowanie organizacji.

Łatwo jest sprawdzić dopasowanie do tej kultury organizacji? Jak weryfikujecie, czy potencjalny kandydat do was pasuje?
Sprawdzamy, czy kandydaci naprawdę rozumieją nasze Naczelne Wartości. Czy tak jak my wierzą, że wszystko jest możliwe. Pozytywną energię widać już podczas rozmowy i nie chodzi tylko o usposobienie – dla nas ważne jest, jak kandydat radzi sobie z problemami i jak stawia czoła wyzwaniom. Jeśli chodzi o wyższe poziomy w naszej organizacji, to wszyscy nasi kandydaci przechodzą przez review board – to komisja rekrutacyjna złożona z trzech osób, które zadają pytania nie tylko dotyczące kompetencji czy doświadczenia, ale także naszej kultury organizacyjnej. Sprawdzamy, jak kandydat zachowałby się w różnych sytuacjach – czy postąpiłby zgodnie z naszymi wartościami.

Zdarzyło wam się kiedyś zatrudnić kogoś, kto początkowo wydawał się dopasowany do kultury organizacyjnej, jednak z czasem okazywał się nie do końca pasować?
Oczywiście, zdarzają się takie sytuacje.

Jak sobie z nimi radzicie?

Przede wszystkim – rozmawiamy. Tworzymy plan naprawczy, wskazujemy, które obszary powinny ulec zmianie. Jeśli jednak te próby nie przynoszą pożądanych rezultatów lub sam pracownik stwierdza, że nie do końca odnajduje się w naszej kulturze, wtedy oczywiście się rozstajemy.

Jakie są inne wartości AmRest, poza funem?
Radość to coś, co jest w naszym DNA, ale naszych naczelnych wartości jest w sumie osiem, m.in.: zyskowność, feedback, zobowiązanie wobec ludzi, doskonałość operacyjna. Nasze przekonanie, że wszystko jest możliwe, dużo o nas mówi – mamy odwagę stawiać sobie bardzo ambitne cele i nie odpuszczamy, póki ich nie osiągniemy.

Sporo mówimy o radości w AmRest, ale zastanawia mnie, czy postrzeganie i realizacja tej wartości różni się w poszczególnych brandach?
Opracowaliśmy własną metodologię do mierzenia radości w pracy. Dodatkowo, od dwóch lat prowadzimy również zewnętrzne badania dotyczące radości. Wewnętrznie zależy nam na tym, aby zrozumieć naszych pracowników oraz ich potrzeby, a także ocenić, jaki jest poziom radości w AmRest. Z kolei zewnętrzne badania pozwalają nam sprawdzić, na ile temat szczęścia w pracy jest istotny dla pracowników w różnych krajach. Widzimy różnice w postrzeganiu funu wśród różnych pokoleń, a także międzykulturowe. To, co zaskoczyło nas w tegorocznych badaniach prowadzonych wspólnie z HRM Institute oraz Universum, to bardzo pozytywne wyniki dla Chin. To właśnie tam zanotowaliśmy najwyższy poziom szczęścia w pracy i najbardziej radosne skojarzenia z nią. Aby odpowiednio zinterpretować te wyniki, należy rozumieć specyfikę kulturową w Chinach – mieszkańcy Państwa Środka niechętnie dzielą się konstruktywną czy negatywną informacją. Wewnętrznie widzimy też różnice między poszczególnymi markami czy rynkami, które mamy w portfolio, ale nie są one bardzo znaczne.

Polska była pierwszym krajem, w którym przeprowadzaliście te badania?
Tak, pierwsze badania zewnętrzne Fun at Work przeprowadzone były w Polsce w 2018 roku. Natomiast w tym roku badanie nabrało międzynarodowego charakteru i do udziału w nim zaprosiliśmy pracowników z 12 krajów Europy i Chin. Jeśli chodzi o wewnętrzne badanie, to przeprowadziliśmy je w tym roku po raz pierwszy i było skierowane do blisko 40 000 pracowników.

No właśnie, sami stworzyliście przecież Fun Index. Możesz powiedzieć o nim coś więcej?
Przez kilka lat współpracowaliśmy z zewnętrzną firmą , która pomagała nam mierzyć zaangażowanie pracowników głównie w Europie Centralnej. Przed 2016 rokiem mieliśmy podział na dywizje, każda z nich miała własną strukturę i przywództwo, nie robiliśmy więc niczego na poziomie globalnym. Dopiero po 2016 roku podjęliśmy decyzję o centralizacji i podjęciu działań employerbrandingowych dla marki AmRest. Chcieliśmy lepiej zrozumieć naszych pracowników, ich opinie, poczucie szczęścia w organizacji oraz stan kultury organizacyjnej. Jednak żadna metodologia istniejąca na rynku nie potrafiła nam pomóc, dlatego podjęliśmy decyzję o stworzeniu czegoś własnego. Tak powstał Fun Index. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że większość naszych pracowników to młodzi ludzi, których uwagę trudno skupić. Chcieliśmy zatem stworzyć krótki, intuicyjny kwestionariusz, który kompleksowo odpowie na nasze pytania. Wyniki są dla nas zaskakująco dobre! Ale nie spoczywamy na laurach, bo są obszary, nad którymi musimy jeszcze popracować.

Jakie działania podejmujecie w biurach, a jakie w restauracjach, aby realizować swoje założenia?
Niektóre z naszych działań kierowane są zarówno do pracowników biur, jak i restauracji. Np. te związane z rozwojem  – mamy rozbudowany system szkoleń wewnętrznych, e-learningi, własny uniwersytet i college. Zachęcamy pracowników do tworzenia indywidualnych planów rozwoju. Badania opinii obejmują wszystkich pracowników. Organizujemy konkursy, w których każdy może zgłaszać swoje pomysły na nowe produkty, rozwiązania czy na pomaganie. Mamy silną kulturę doceniania i wiele programów, które pozwalają nam nagradzać pracowników za postawy zgodne z naszą kulturą organizacyjną, wybitne osiągnięcia czy przełomowe pomysły. Staramy się też dopasowywać nasze działania do specyfiki lokalnych rynków i marek.

Pracownicy biura i restauracji maja takie same możliwości rozwoju?
Oczywiście, że tak! Możemy zmieniać obszary naszego rozwoju – możliwe jest przejście z restauracji do biura, z biura do restauracji. Mamy dużo takich przykładów. Jeśli chodzi o wewnętrzne promocje, to nasz wskaźnik wynosi ponad 80%. Zawsze wewnętrznie publikujemy listę poszukiwanych pracowników – najpierw rekrutujemy spośród już zatrudnionych osób. Dajemy również możliwość wyjazdu zagranicznego.

 

EmployerBranding.pl jest patronem medialnym UNLEASH. Jeśli interesuje cię przyszłość pracy i chcesz być na bieżąco z nowościami z obszaru HR Tech, nie może cię zabraknąć na przyszłorocznych edycjach UNLEASH, które odbędą się w:

Londynie – 24-25 marca 2020,

Las Vegas – 12-13 maja 2020,

Paryżu – 20-21 października 2020.

Więcej informacji na stronie organizatora: www.unleashgroup.io.

Tagi : , ,