carlos-muza-hpjSkU2UYSU-unsplash

Dodano 8 lutego 2021 Do Aktualności, Badania i raporty, Wyróżnione

Barometr nastrojów pracowników: spada poczucie stabilności zatrudnienia i zaufanie do przełożonego

„Barometr nastrojów pracowników” to badanie przeprowadzone przez Gi Group, Grafton Recruitment, Wyser oraz TACK TMI. Wynagrodzenie, stabilność zatrudnienia, satysfakcja z pracy oraz zaufanie do przełożonego – to cztery parametry, o które pytano w drugim już „Barometrze nastrojów pracowników”. Wyniki pierwszego opublikowano we wrześniu 2020 r. Natomiast pod koniec 2020 r. sprawdzono, jakie są wyniki w poszczególnych aspektach i jak na nie wpływa, bądź nie, cały czas trwająca pandemia Covid-19.

Na pytania odpowiadali zarówno pracownicy, jak i pracodawcy (wskazując „co ich zdaniem uważają pracownicy”). Pytano m.in: Czy są zadowoleni z wynagrodzenia? Jak oceniają stabilność swojej pracy? Czy odczuwają satysfakcję z pracy? Jak oceniają swojego szefa oraz jak zdaniem podwładnych szef radzi sobie w sytuacjach kryzysowych? Wynik to jedna liczba – średnia wyciągnięta ze wszystkich odpowiedzi udzielonych w danym bloku tematycznym kwestionariusza, w skali od 1 do 10.

wynagrodzenie

Widać zmiany w niektórych aspektach badania, które można przypisać ogólnej sytuacji ekonomicznej na rynku pracy wywołanej przez pandemię COVID-19. I tak w kwestii wynagrodzenia barometr nastrojów wynosi: u pracowników 6,1 – w I edycji było to 6,6, uwidocznił się więc spadek zadowolenia. Zdaniem pracodawców zmiana jest niewielka i wynosi obecnie 6,1, a w I edycji było to 6,2.

– Spośród pracowników, którzy ocenili swoje wynagrodzenie na 6 lub niżej – trzy czwarte deklaruje, że szuka lepiej płatnej pracy. W pierwszej edycji było to aż 89% pytanych. Oznacza to, że pracownicy boją się zmiany pewnej pracy, nawet jeśli wynagrodzenie jest niskie. Mniej osób bierze pod uwagę zmianę pracodawcy – komentuje Joanna Wanatowicz, Business Director Grafton Recruitment.

stabilność zatrudnienia

Jeśli chodzi o stabilność zatrudnienia odnotowano duży spadek u pracowników i wzrost u pracodawców. Pracownicy oceniają swoją sytuację na 6,4, podczas gdy w I edycji dali aż 7,1. Pracodawcy natomiast przyznają średnio 7,3, przy czym w I edycji wskaźnik wynosił u nich równo 7.

– Takie wyniki to potwierdzenie tezy, że wraz z trwaniem pandemii COVID-19, pracownicy coraz bardziej obawiali i nadal obawiają się o pracę. Pracodawcy za to są coraz częściej przekonani, że ich działania zmniejszają obawy o pracą ich pracowników – mówi Magdalena Furs, Service & Delivery Director Gi Group.

satysfakcja z pracy

W bloku pytań o satysfakcję z pracy poziom barometru dla pracowników niewiele spadł – wynosi 5,9, gdy w I edycji sięgnął 6. Natomiast u pracodawców wynosi 6,2, gdy w I edycji było to 5,9. W tej sekcji zadano też nowe pytania dotyczące poczucia docenienia w pracy. Warto sprawdzić wyniki, by dowiedzieć się, czy pracownicy czują się doceniani i jak myślą o tym ich szefowie.

Pytając o zaufanie do przełożonego, zanotowano spadek nastrojów u pracowników – z 6,6 do 6,2 obecnie i niewielki wzrost ocen u pracodawców – z 6,6 do 6,7.

– To zastanawiające dane: wynika z nich, że pracodawcy zdecydowanie pozytywniej oceniają poziom zaufania pracowników do szefów i ocenę działań szefa w sytuacjach kryzysowych niż to deklarują sami pracownicy. Każdy z szefów powinien poświęcić chwilę uwagi na zastanowienie, skąd się biorą te różnice. W trudnej dla firmy sytuacji zarządzający skupiają się na działaniu – ratowaniu, stabilizowaniu czy rozwijaniu biznesu. Zdarza się, że zaniedbują wtedy komunikację z zespołem. To błąd! – podkreśla Paweł Prociak, Business Director Wyser.

„Barometr nastrojów pracowników” to cykliczne badanie, podczas którego Gi Group wraz z Grafton Recruitment, Wyser oraz TACK TMI będą obserwować samopoczucie pracowników.

Zachęcamy do lektury całego badania https://pl.gigroup.com/barometr-nastrojow-pracownikow-vol-2-gi-group-grafton-wyser/.

Tagi : , ,