office-620817_1920

Dodano 24 Sierpień 2018 Do Aktualności

Relacja z pierwszej konferencji z cyklu Human Centered Places

Rynek pracy podlega obecnie radykalnym zmianom. Trwająca czwarta rewolucja przemysłowa, której efektem są m.in. zastępowanie miejsc pracy przez roboty i algorytmy, spadek tempa wzrostu produktywności oraz coraz większe znaczenie pracy zdalnej, to procesy coraz bardziej wpływające na pracowników i pracodawców. Jak zmienią one najbliższą przyszłość środowisk pracy? Próbę odpowiedzi na to pytanie podjęli zgromadzeni z wielu branż specjaliści, którzy 20 czerwca w warszawskiej siedzibie Colliers International spotkali się na pierwszej konferencji z cyklu Human Centered Places.

Eksperci w dużej mierze skupili się na szeroko pojętym rynku pracy i nieruchomości oraz na człowieku (jego roli jako pracodawcy i pracownika), który zmuszony jest przyzwyczaić się do nowej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Choć nie każdy jest w stanie nadążyć za szybkim tempem zmian, to właśnie nowe technologie w przyszłości umożliwią nam poprawę jakości życia oraz pracy. Jak podkreślał Antony Slumbers, założyciel Estates Today i propagator rozwoju i zastosowania technologii na rynku nieruchomości: – Stajemy się bardziej technologiczni, ale myśl humanistyczna i filozoficzna jest nadal mocno obecna w dzisiejszym świecie.

Pracownik w centrum zainteresowań
Miejsce człowieka, jako głównego obiektu zainteresowań, wielokrotnie się zmieniało, tak jak na znanej ze szkolnych lat sinusoidzie Juliana Krzyżanowskiego.
– Obecnie po raz kolejny znajdujemy się w epoce, w której człowiek jest najważniejszy. To wymusza na pracodawcach skierowanie jeszcze większej uwagi na człowieka, co oznacza uświadomienie sobie prawdziwych potrzeb pracowników i odpowiedź na nie – mówił podczas wprowadzenia Łukasz Komuda, ekspert rynku pracy.
Jak tego dokonać podpowiadał Maciej Noga, współzałożyciel Pracuj.pl, który przywołał wyniki globalnych badań ukazujące, że jedynie 13 % pracowników jest zaangażowanych i zadowolonych ze swojej pracy. Ludzie w pracy nie są szczęśliwi, wykonują zajęcia, które nie wywołują w nich większych emocji.
– Źle diagnozujemy i mylimy to, co jest naprawdę ważne. Benefity takie jak darmowe posiłki czy karnet na siłownię nie zrekompensują człowiekowi potrzeby traktowania go z szacunkiem i myślenia o jego potrzebach. Z pracowników powinno się wydobywać to, co najlepsze: zapewnić im ciągły rozwój w szybko zmieniającej się rzeczywistości, uczyć jak najlepiej wykorzystywać swoje talenty, ale także zagwarantować feedback i wsparcie ze strony przełożonych. Planujmy procesy tak, aby odpowiadały na potrzeby pracowników.
Antony Slumbers zwrócił uwagę na mówienie do pracowników „ich językiem”, biorąc pod uwagę zmiany pokoleniowe i technologiczne. Koniecznością staje się korzystanie z rekrutacji za pomocą mediów społecznościowych, wśród których wychowywało się nowe pokolenie. – W tak zdigitalizowanym świecie żyją dzisiejsi pracownicy i nie da się dotrzeć do nich w inny sposób.

Technologie budzą w społeczeństwach wiele obaw o utratę miejsc pracy, co na przykładzie Japonii objaśnił Michał Krauze, Head of New Business and Innovation w T-Mobile. Sylwia Pędzińska, senior partner i dyrektor Workplace Innovation w Colliers International, zaprezentowała zawody, które dotychczas uznawane za absolutnie ludzką domenę, są najbardziej podatne na automatyzację. Zaskakującym przykładem jest tu praca lekarzy, do tej pory uważana za niezastąpioną, a którą już po części udało się zautomatyzować pod kątem diagnozowania chorób.

Czy robotom uda się zastąpić pracowników?
W drugiej części konferencji odbyła się interesująca dyskusja moderowana przez Łukasza Grassa, redaktora naczelnego Business Insider Polska. Wraz z obecnymi rozmówcami, którymi byli: Daniel Arak – współzałożyciel i członek zarządu ITMAGINATION, Rafał Gutkowski – dyrektor Solutions Department w Ricoh, Beata Gładysz – Business Partner i współzałożycielka Headway Warsaw oraz Marta Machus-Burek – senior partner i dyrektor działu powierzchni handlowych w Colliers International, poruszono temat m.in. automatyzacji procesów w firmach oraz obecności sztucznej inteligencji w pracy.
– Choć z pewnością postęp technologiczny wiąże się z wieloma zagrożeniami, musimy być na niego otwarci, gdyż niesie także wiele korzyści. Przypomnijmy sobie próby wprowadzenia kas samoobsługowych 15 lat temu, które zakończyły się porażką. Dziś takie rozwiązania stają się codziennością. Kluczowa jest więc gotowość na wejście pewnych innowacji, wówczas przemiany nie będą aż tak bolesne – podkreślała Marta Machus-Burek z Colliers International.
Antony Slumbers przekonywał, że roboty, mimo świetnej wydajności, w jednej rzeczy nigdy nie prześcigną człowieka – kreatywności.
– Cieszmy się, że część naszej pracy zdjęły i zdejmą nam z barków roboty. Przecież to wspaniałe. My możemy zająć się ważniejszymi zadaniami – podsumował Antony Slumbers.

Kolejne edycje
Monika Rajska-Wolińska, Partner Zarządzający Colliers International w Polsce, zapowiada już kolejne edycje Human Centered Places:
– Podczas pierwszej konferencji najwięcej uwagi poświęciliśmy człowiekowi, jego roli i potrzebom w obliczu postępującego rozwoju technologicznego. Temat digitalizacji i automatyzacji w kontekście rynku pracy jest ważny, aczkolwiek istnieje jeszcze wiele wątków, które będziemy chcieli poruszyć przy okazji kolejnych edycji Human Centered Places.

Tagi : ,