Renata Prys McDonalds

Dodano 19 lutego 2018 Do Aktualności, Wyróżnione

Każdy z pracowników McDonald’s odpowiada za doświadczenia gościa

Z Renatą Prys, Dyrektor HR McDonald’s, rozmawiamy o wyzwaniach, jakie niesie konieczność przemodelowania kultury organizacyjnej.

 

Po raz kolejny jako McDonald’s znaleźliście się w gronie Top Employers. Co decyduje o tym, że regularnie zdobywacie to wyróżnienie?

Myślę, że kluczem do sukcesu jest to, że staramy się ciągle doskonalić miejsce pracy, jakim jesteśmy. Kiedy pod koniec 2016 dołączyłam do firmy, stanęłam przed wyzwaniem budowania „Lepszego McDonald’s” („Better McDonald’s” to nasz globalny cel w zakresie ewolucji kultury). Koncentrujemy się na trzech filarach: chcemy, by goście byli w centrum zainteresowania; wierzymy, że razem, w zespole jesteśmy silniejsi; wreszcie jesteśmy zdecydowani, by przewodzić, być liderami.

Wcześniej tak nie było?

To, co nas zaskoczyło, to skala zmian! Chociaż początkowo, patrząc na te filary, mieliśmy poczucie, że niewiele się zmieni – bo przecież pracowaliśmy zespołowo, stawialiśmy na liderów i dbaliśmy o gości. Kiedy jednak zaczęliśmy dokładnie interpretować poszczególne obszary, okazało się, że to dla organizacji znacząca zmiana. Przez wiele lat obecności w Polsce wypracowaliśmy doskonałość operacyjną, ale świat się bardzo zmienił i musieliśmy znaleźć sposoby, aby na te zmiany odpowiedzieć – stajemy się bardziej elastyczni, stawiamy na mocne strony naszych pracowników, rozwijamy liderów w kierunku myślenia strategicznego, aby potrafili wyprzedzać zmiany, ale też dawać więcej odpowiedzialności swoim zespołom.

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Jak zabraliście się za wprowadzanie tej zmiany?

Zaczęliśmy od warsztatów, w czasie których najwyższa kadra menedżerska pracowała nad tym, jak tłumaczyć tę zmianę swoim zespołom. Zmiana nie byłaby jednak widoczna, gdybyśmy tylko mówili o trzech filarach kulturowych. We współpracy z coachami zewnętrznymi uczyliśmy się, jak budować nową kulturę w poszczególnych obszarach naszego biznesu – ja np. zastanawiałam się, co ta zmiana oznacza dla mojego zespołu HR. Później pracowaliśmy na poziomie poszczególnych zespołów, a także restauracji – w każdej z nich odbyły się specjalne warsztaty prowadzone przez kierowników.

Macie strukturę franczyzową – jak tę kulturę budujecie w organizacjach prowadzonych przez licencjobiorców?

Nasi licencjobiorcy też są przedsiębiorcami i widzą, jak zmienia się rynek pracy i oczekiwania gości. Nie bylibyśmy w stanie wdrażać nowej kultury bez ich poparcia. Dlatego dyskutowaliśmy o tym, co budzi największe kontrowersje. Często ważne elementy nowej kultury już funkcjonowaly w organizacjach licencyjnych, bo były po prostu racjonalną odpowiedzią na wyzwania biznesowe. Aby wesprzeć naszych franczyzobiorców, przygotowaliśmy kilka narzędzi komunikacyjnych pozwalających promować najlepsze praktyki. Najważniejsze było chyba jednak to, że zmiana kultury nie była po prostu projektem HR-u, ale sprawą nas wszystkich, procesem, który może nam pomóc konkurować na rynku.

Jak te zmiany przekładają się na codzienną pracę ludzi w McDonald’s?

W dużym skrócie staramy się przejść od modelu, w którym nasi pracownicy po prostu serwują burgery – a jako organizacja pracujemy się na tym, żeby to robić doskonale – do modelu, w którym każdy z naszych pracowników odpowiada za całościowe doświadczenie gościa w restauracji. Skupiamy się na gościnności. Upraszczamy procedury, bo przez lata obrośliśmy w różne projekty, a teraz chcemy działać sprawniej. Dajemy więcej odpowiedzialności poszczególnym pracownikom. Dużo inwestujemy też w rozwój na wszystkich poziomach. Nie tylko mamy nowe programy szkoleniowe, stawiamy na zarządzanie talentami i budowanie miękkich umiejętności. Zupełnie zmieniamy np. sposób udzielania informacji zwrotnych, odchodzimy od celów i ocen ustalanych raz w roku, chcemy mieć dużo okazji do dzielenia się informacjami na temat naszej pracy, żeby móc z tego realnie i na bieżąco korzystać. Jestem przekonana, że dzięki temu będziemy „lepszym McDonald’s” nie tylko dla naszych gości, ale także – a może przede wszystkim – dla naszych pracowników.

TopEmployers

Tagi : , , ,