laptop-in-the-office-1967479_1920

Dodano 3 Sierpień 2017 Do Badania i raporty, Wyróżnione

Polscy CEO rzadko obecni w social media

Tylko 5% prezesów największych polskich firm prowadzi komunikację na Twitterze, a 30% za pośrednictwem LinkedIna. Jak pokazuje badanie zrealizowane przez sieć ECCO International Communications Network, w Polsce reprezentowaną przez Grupę On Board Think Kong, na tle największych światowych rynków wypadamy w tym obszarze bardzo słabo, a gorsi od polskich CEO są tylko prezesi z Niemiec i Rosji.

Oznacza to, że polskie firmy słabo wykorzystują biznesowy potencjał mediów społecznościowych. Tymczasem, jak podkreślają autorzy raportu, prowadzenie relacji z profesjonalistami z branży, zwłaszcza z inwestorami, na Twitterze i LinkedInie w czasie rzeczywistym może pozytywnie wpłynąć na notowania i kondycję firmy, bowiem pozwala na stały kontakt z rynkiem i przekazywanie istotnych informacji, np. o realizacji strategii spółki. Social media to także doskonały kanał do prowadzenia działań employer branding. Marka liderów i publikowane przez nich treści eksperckie mogą promieniować na markę organizacji jako takiej. Społeczności, które powstają wokół CEO, i prowadzone w nich dyskusje często okazują się świetnym źródłem potencjalnych pracowników, pozwalają skutecznie przyciągać kandydatów zainteresowanych rozwojem w danej branży.

– Choć raport skupia się na przełożeniu aktywności CEO na biznes, wyniki można przełożyć również na employer branding. Ciągle niewielu polskich pracodawców prowadzi przemyślane działania na Twitterze czy – co nawet bardziej zaskakujące – LinkedInie. A szkoda, bo to idealne miejsce do prowadzenia komunikacji z potencjalnymi kandydatami i budowania pozytywnej zawodowej społeczności. Moje obserwacje potwierdzają też wyniki raportu: tylko nieliczni prezesi są aktywni w social media, jeszcze mniejsza grupa naprawdę się w nich komunikuje, a nie ogranicza się tylko do przeklejania informacji prasowych czy firmowych raportów. Notujemy jednak rosnące zainteresowanie szkoleniem pracowników w obszarze mediów społecznościowych pod kątem budowania marki pracodawcy. Jest więc szansa, że sytuacja będzie się zmieniała – komentuje wyniki raportu Anna Mikulska, Partner w agencji employerbrandingowej MJCC.

Rzeczywiście, na tle innych liderów, polscy CEO wypadli w raporcie słabo. Najbardziej aktywni CEO z Francji, Norwegii i Australii byli w mediach społecznościowych obecni w znacznie wyższym stopniu (odpowiednio 35%, 30% i 25% z nich ma aktywne konto na Twitterze, 70%, 65% i 65% prowadzi komunikację na LinkedIn). Na pierwszy rzut oka zaskakujące okazały się wyniki amerykańskich szefów (25% korzysta z Twittera, 35% z LinkedIna), należy jednak zauważyć, że mają oni najwięcej obserwujących. Przykładowo, CEO firmy Apple, Tima Cooka, śledzi ponad 5,5 mln osób; Stéphane’a Richarda z francuskiego Orange już „tylko” 37 tys. użytkowników Twittera.

– Social media są przestrzenią z ogromnym potencjałem do pokazania, jak zmienia się nasz biznes, jak przebiegają programy inwestycyjne. Digitalizacja komunikacji, a w jej ramach relacje prowadzone przez CEO firmy na Twitterze i LinkedInie, to doskonała szansa na inicjowanie angażujących interakcji z otoczeniem biznesowym firmy, klientami, liderami opinii, dziennikarzami czy inwestorami – przekonuje Norbert Ofmański, CEO Grupy On Board Think Kong.

Raport dobitnie pokazuje, że w obszarze komunikacji w mediach społecznościowych organizacje mają jeszcze wiele do zrobienia. Potrzebna jest nie tylko świadomość konieczności prowadzenia takich działań, ale i odpowiednie przygotowanie pracowników na wszystkich szczeblach. Warto o to jednak zadbać, bo może to przynieść konkretne korzyści w różnych obszarach biznesu: od relacji inwestorskich po rekrutację.

Badanie Ecco International PR Network objęło swoim zasięgiem ponad 20 krajów z całego świata. Analizie została poddana komunikacja na Twitterze i LinkedInie prowadzona przez CEO 400 firm z największą kapitalizacją z m.in. Australii, Austrii, Brazylii, Czech, Egiptu, Francji, Niemiec, Węgier, Irlandii, Włoch, Norwegii, Polski, Rosji, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, a także państw Ameryki Łacińskiej – Argentyny, Chile, Meksyku i Peru. Polską edycję rankingu przygotowała Grupa On Board Think Kong.

Źródło: materiały prasowe i informacje własne redakcji

Tagi : , , , ,