cyborg-2765349_1280

Dodano 27 października 2017 Do Aktualności, Wyróżnione

Kolejna edycja HR Tech World za nami

W dniach 24-25 X w Amsterdamie odbył się HR Tech World. Było to największe wydarzenie w historii tej cyklicznej konferencji. Jak było tym razem? O czym dyskutowali specjaliści HR z całego świata? Jakie trendy będą wiodły prym w najbliższych latach? Zapraszamy do lektury naszego subiektywnego podsumowania.

Po kilkuletniej przerwie konferencja HR Tech World powróciła do Amsterdamu i w porównaniu z poprzednimi edycjami (zwłaszcza tą w Paryżu, którą Amsterdam zastąpił) wydaje się to być bardzo dobrą decyzją. Lokalizacja umożliwiła organizację HR Tech World na niespotykaną dotychczas skalę, zarówno jeśli chodzi o liczbę wystawców (ponad 100), jak i uczestników (kilka tysięcy); sami organizatorzy opisywali zresztą Amsterdam jako swoje flagowe wydarzenie. Z polskiej perspektywy, niewątpliwie cieszy fakt, że wśród uczestników na każdej z edycji HR Tech spotykamy coraz więcej HR-owców z Polski; zarówno takich, z którymi widujemy się regularnie, jak i tych, którzy w konferencji uczestniczą po raz pierwszy. Cieszy również to, że reprezentowane przez nich firmy są coraz mniej oczywiste – również takie, które niewielu podejrzewałoby o zainteresowanie tematyką przyszłości zatrudnienia czy technologii HR! Mamy nadzieję, że z wydarzenia na wydarzenie ich liczba będzie stale rosnąć, bo polski HR (nie tylko employer branding) potrzebuje profesjonalizacji, a może się to dokonać m.in. przez to, że będziemy słuchać (i podpatrywać) tych, którzy już tę drogę przebyli.

Big data i people analytics

Nie jest z pewnością żadnym zaskoczeniem, że wiele wystąpień w czasie konferencji było poświęconych wykorzystaniu danych w różnych obszarach procesu HR. Ciekawe jest raczej to, że po okresie zachłyśnięcia się możliwościami, zaczęto także mówić o tym, że sam proces analizy danych nie jest prosty, w wielu działach HR marnuje się wiele szans – brakuje bowiem nie tylko pomysłu, ale i umiejętności czy narzędzi pozwalających realnie korzystać z insightów płynących ze zbieranych danych.

Na nas duże wrażenie zrobił przykład holenderskiej sieci sklepów Jumbo, w której analiza danych pozwoliła znacząco usprawnić proces masowej rekrutacji, ograniczając w niektórych przypadkach liczbę aplikacji (sieć nie tylko chciała zwiększyć efektywność rekruterów, ale i uniknąć zniechęcania odrzucanych kandydatów do marki) czy zautomatyzować część marketingu rekrutacyjnego (wprowadzono np. mechanizm pozwalający automatycznie uruchamiać minikampanie promocyjne dla trudnych procesów rekrutacyjnych).

Sztuczna inteligencja, chatboty i roboty

Czy roboty zabiorą nam pracę? To już po raz kolejny okazało się jednym z tematów przewodnich konferencji. Ponownie dyskutowaliśmy o przyszłości niektórych stanowisk (wg niektórych szacunków 50% obecnej pracy zostanie zautomatyzowana) i wpływie tego zjawiska na przyszłość rynku pracy. Obok optymistycznego spojrzenia (85% osób pytanych, kogo dotknie to zjawisko, deklaruje, że… kogoś innego, nie ich), pojawiały się też głosy, że obecne pokolenie wejdzie na rynek pracy w najtrudniejszej od lat sytuacji, co będzie miało poważne konsekwencje nie tylko dla HR (najmocniej mówił o tym Daniel Thorniley, który wieszczy kolejne fale populizmu w Europie).

Wielu wystawców i prelegentów HR Tech pokazywało bardzo konkretne rozwiązania, które wykorzystując automatyzację i stopniowe uczenie się maszyn, mogą znacząco ułatwić proste prace HR-owców (na wszystkich etapach zarządzania doświadczeniami kandydatów i pracowników). To spora szansa, jeśli weźmiemy pod uwagę, że daje to możliwość uwolnienia sporych zasobów, które można poświęcić na bardziej kreatywne elementy pracy czy budowanie relacji. Do tych rozwiązań będziemy wracać na portalu w niedalekiej przyszłości.

Rywalizacja startupów

Jak podczas każdej edycji HR Tech World, także w Amsterdamie odbył się konkurs dla innowacyjnych startupów, oferujących rozwiązania dla branży HR. Tym razem był on zdecydowanie bardziej wyrównany niż ten, który odbył się w pierwszej połowie roku w Londynie. Tam Textio, zgarniając niemal maksymalną liczbę punktów, nie pozostawiło konkurencji żadnych złudzeń. Wynik zwycięzcy w Amsterdamie – 35 na 45 możliwych punktów – nie był jednak oszałamiający. Niemniej, konkurs potwierdził trendy i kierunki, o których mówili prelegenci. Zwycięzcą został rosyjski startup Robot Vera (www.robotvera.com), który opracował technologię (przydatną zwłaszcza firmom, które rekrutują w masowej skali) pozwalającą przeprowadzać wstępne telefoniczne rozmowy rekrutacyjne za pomocą … robota. Twórcy chwalą się, że w Rosji przeprowadzono w ten sposób już milion (!) rozmów, podczas których robot zadał kandydatom podstawowe pytania (np. potwierdzające zainteresowanie ofertą), oszczędzając mnóstwo czasu osób, które musiałyby to zrobić osobiście. Ciekawostką jest to, że pracownicy Robot Vera opracowali fizyczną wersję robota. Wprawdzie na razie przypomina on raczej wazon z IKEA niż rekrutera, ale kto wie, jak będzie w przyszłości? 😉 Drugie miejsce zajął (również rosyjski) startup VCV (www.vcv.ai). Firma oferuje dość podobną usługę – ich robot również zapewnia możliwość zastępowania pracy rekrutera przy poszukiwaniu i selekcji kandydatów, a także automatyzuje wstępne telefony z zaproszeniami na rozmowy.

Niewątpliwym zaskoczeniem holenderskiej edycji konferencji, była zakomunikowana na koniec pierwszego dnia wydarzenia zmiana… nazwy całego cyklu J HR Tech World to od teraz UNLEASH. Organizatorzy swoją decyzję motywują chęcią rozszerzenia formuły konferencji i zaproszenia na nią również osób spoza świata HR, szczególnie tych, którzy mają kluczowy wpływ na podejmowane w organizacjach decyzje. Jak w rzeczywistości będzie wyglądało ULEASH? Tego dowiemy się już wiosną.

Jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkim, co dzieje się w obszarze HR Tech, i na żywo posłuchać o tym, jak będzie wyglądać przyszłość rynku pracy, już teraz zapraszamy na kolejne wydarzenia, które odbędą się w pierwszej połowie przyszłego roku w:

Londynie: 20-21 marca

Las Vegas: 15-16 maja

Więcej informacji o samym cyklu i poszczególnych wydarzeniach: www.unleashgroup.io.

EmployerBranding.pl był patronem medialnym wydarzenia.

Tagi : , , , , , , , , , , ,