Siła Przyciągania
office-620817_1920

Dodano 17 maja 2017 Do Badania i raporty, Wyróżnione

Kandydaci do pracy czują się ignorowani przez rekruterów

Kandydaci do pracy czują się ignorowani przez rekruterów. Aż 8 na 10 z nich ma poczucie, że nikt nie przejrzał ich aplikacji. Zaledwie co piąty otrzymuje informację o przyczynach niezatrudnienia. Takie wnioski płyną z badania „Candidate Experience 2017” zrealizowanego przez eRecruiter i Koalicję na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Kandydaci, którzy w odpowiedzi na ofertę pracy wysyłają swoją aplikację, najczęściej nie otrzymują żadnej informacji zwrotnej ze strony pracodawcy. To jeden z najsmutniejszych wniosków tegorocznej edycji badania „Candidate Experience”. Z doświadczeń uczestników rekrutacji wynika również, że spora część pracodawców nie stosuje dobrych praktyk w zakresie informowania o zakończeniu procesu naboru lub przyczynach niezatrudnienia – mówi o wynikach badania Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter oraz koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Choć większość przedstawicieli działów HR zgadza się, że warto dbać o doświadczenia kandydatów, w praktyce wygląda to gorzej. Wyraźnie widać rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami aplikujących a rzeczywistymi działaniami firm. Dla 86% aplikujących standardem powinno być informowanie o zakończeniu procesu rekrutacyjnego, ale zaledwie 39% kandydatów otrzymuje taką informację; 8 na 10 specjalistów oczekuje od pracodawców informacji o przyczynach niezatrudnienia, a taki zwyczaj ma zaledwie co piąta firma.

Firmy słabo wykorzystują też potencjał relacji z wartościowymi kandydatami, którzy z różnych przyczyn nie zostali zatrudnieni, ograniczają się w tym obszarze do biernych działań. Najczęściej po prostu zachowują CV kandydatów w bazie (78%), jednak zaledwie 42% pracodawców zagląda do zgromadzonych aplikacji przy okazji każdej rekrutacji. Najczęściej dzieje się to wtedy, gdy firma otrzymuje zbyt mało zgłoszeń na opublikowane ogłoszenie o pracę. Wśród innych sposobów podtrzymywania relacji z niezatrudnionymi kandydatami, rekruterzy wskazali zachęcanie do śledzenia zakładki karierowej (54%) oraz informowanie o bieżących rekrutacjach (26%). Niewielki odsetek firm – zaledwie 19% – decyduje się na badanie wrażeń kandydatów po zakończeniu procesu rekrutacyjnego.

Troska o dobre relacje z kandydatami to bardzo istotny element rekrutacyjny, który przekłada się na wizerunek firmy. Jednak często zapomina się, że dotyczy to również dbania o kandydatów, którzy nie zostali zatrudnieni. Takie osoby mogą zostać ponownie zaproszone do kolejnych rekrutacji, co w konsekwencji skróci czas prowadzonych procesów i znacząco ułatwi pracę działu HR. Pracodawcy, jeśli nie chcą, aby odrzucony kandydat był ich piętą Achillesa, powinni optymalizować projekty rekrutacyjne poprzez odpowiednie narzędzia HR i praktyki, na które wskazują sami kandydaci – dodaje Julia Urbańska.

Tagi : , , ,