building-2984231_1920

Dodano 28 listopada 2017 Do Aktualności, Badania i raporty

Europejscy pracodawcy nie dotrzymują obietnic

Według badań ADP Research Institute® europejscy pracodawcy nie spełniają oczekiwań swoich pracowników. Raport „Evolution of Work 2.0”, który powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ponad 8500 pracowników i pracodawców z 13 krajów, wskazuje na problem niedotrzymywania obietnic dotyczących warunków pracy. Według badań ponad połowa (57%) pracowników w Europie twierdzi, że ich oczekiwania po dołączeniu do nowej firmy nie zostały spełnione. Aż 60% pracowników jest otwartych na nowe możliwości rozwoju kariery, tj. zmianę pracy, i prawie połowa (47%) pracowników twierdzi, że odejdzie z pracy, jeżeli nie zostaną one spełnione w przyszłości. Wniosek jest jeden: pracodawcy muszą robić znacznie więcej niż dotychczas, aby utrzymać najlepsze talenty w swoich organizacjach.

Co przyciąga pracownika, a co sprawia, że odchodzi?

Raport ADP „Evolution of work 2.0” wykazuje też, że pracodawcy mają świadomość, że ich pracownicy są obecnie mniej lojalni niż kiedyś. Jednak podwładni są przekonani, że byliby bardziej przywiązani do swoich firm, gdyby te traktowały je w sposób bardziej ludzki i wywiązywały się w obietnic postawionych na początku współpracy. Pracownicy podkreślają, że ich lojalność w stosunku do pracodawcy nie jest kwestią nastawienia, a zachowań w obszarze zarządzania. Jednym z argumentów, które decydują o pozostaniu w firmie, jest jasna ścieżka rozwoju. We wszystkich krajach uwzględnionych w badaniu pracownicy znacznie rzadziej deklarują, że słyszeli o możliwości awansu wewnątrz przedsiębiorstwa, niż robią to ich pracodawcy; oni zapewniają, że dają takie możliwości i informują o nich.

To, co przyciągnęło pracownika do miejsca pracy, to w większości te same rzeczy, które sprawiły, że zdecydował się na odejście. Pracodawcy muszą zmienić swoją postawę i zaspokoić szerszy zestaw potrzeb w zakresie osobistego rozwoju pracowników. Obecnie pracodawcy bardzo starają się pozyskać uzdolnionych pracowników, skupiając się tym samym na początkowych etapach, tj. rekrutacji czy onboardingu. Jednak aby zatrzymać pracowników w organizacji, pracodawcy muszą pamiętać, co im obiecali na początku, i zagwarantować, że te obietnice zostaną spełnione. Najważniejsza rola pracodawcy w dużej mierze zaczyna się właśnie w tym momencie i przejawia się na wielu obszarach, począwszy od rozwoju i szkoleń po dobrą atmosferę w pracy – mówi Magdalena Dacka, HR Business Partner, ADP Polska.

Pieniądze to nie wszystko

Dla pracowników płace i dodatkowe wynagrodzenie są istotnym elementem, dla którego decydują się podjąć pracę i w niej pozostać (47%). Jednak środowisko pracy, relacje z kolegami, atmosfera oparta na zaufaniu, pochwały czy uznanie szefa mają znacznie większe znaczenie. Dlatego też pracownicy sądzą, że ich pracodawcy dość dobrze wypadają w początkowym etapie współpracy, jednak wraz z biegiem czasu idzie im coraz gorzej. Pracownicy dobrze oceniają obszary zarządzania takie jak rekrutacja (41%), wprowadzenie do pracy (44%) i szkolenia (46%).

Wszystko w rękach pracodawców

Europejscy pracownicy stosunkowo nisko oceniają swoje firmy pod kątem zarządzania talentami. Ta rozbieżność jest najważniejszym problemem dla specjalistów HR. Firmy opracować narzędzia, techniki i programy mające na celu zlikwidowanie rozbieżności. Poczucie docenienia wydaje się być kluczowym czynnikiem satysfakcji z pracy oraz kwestią, w której pracodawcy mogą się znacznie poprawić, w porównaniu do innych emocjonalnych wskaźników, takich jak lojalność, zaangażowanie i zaufanie.

Źródło: materiały prasowe

Tagi : , , ,