future

Dodano 20 Sierpień 2018 Do Aktualności, Wyróżnione

Czy roboty zastąpią rekruterów?

Czy zawód rekrutera ma przyszłość? Jakie kompetencje będą musieli oni nabyć, aby móc odpowiedzieć na wyzwania rynku pracy w przyszłości? O tym rozmawiamy z Rebeccą Carr, wiceprezesem ds. produktu w SmartRecruiters.

EmployerBranding.pl: Jesteśmy na UNLEASH, jednej z największych na świecie konferencji poświęconych przyszłości pracy. Ale zamiast zapytać o to, jak ją widzisz, chcielibyśmy zapytać, czy w tej przyszłości jest miejsce dla rekruterów?

Rebecca Carr: Mimo że reprezentuję firmę dostarczającą online’owy produkt, nie wierzę, aby rekrutacja w przyszłości mogła być procesem, który będzie odbywał się wyłącznie drogą elektroniczną i bez udziału człowieka. Zawsze będzie potrzeba choć minimalnej interakcji z drugą osobą.

EBpl: Co w takim razie z automatyzacją procesów HR-owych, o której tak wiele się mówi? Jak dotknie ona obszar rekrutacji?

RC: 70% czynności wykonywanych dziś w ramach procesów rekrutacyjnych, to zadania administracyjne. Nie ma racjonalnego uzasadnienia, by ich nie automatyzować; to naturalna kolej rzeczy. Skoro można pewne czynności wykonywać szybciej i taniej, to dlaczego nie? Nie uciekniemy od automatyzacji i wynikającej z niej optymalizacji rekrutacji.

EBpl: Skoro część pracy zostanie zautomatyzowana, to czy w organizacjach będzie jeszcze miejsce dla rekruterów?

RC: Stanowiska, w ramach których pracownicy są odpowiedzialni za administracyjną stronę rekrutacji, np. organizację i umawianie spotkań czy pilnowanie, aby wszyscy uczestnicy procesu wypełnili ankiety podsumowujące, będą odchodzić w niepamięć. Rekruterzy będą musieli być raczej jak przedstawiciele handlowi, sprzedawcy, bo… rekrutacja to jest pewien proces sprzedaży. Tak jak jest raczej mało prawdopodobne, że bez udziału człowieka sprzedamy projekt za milion dolarów, tak też jest z rekrutacją na wiele stanowisk – nie zamkniemy procesów bez interakcji pomiędzy ludźmi. Myślę jednak, że mogą za to odpowiadać nawet szeregowi pracownicy, ale tacy, którzy są prawdziwymi ambasadorami swoich organizacji. Potrafią rozmawiać z kandydatami, budować relacje i przekonywać ich do dołączenia do konkretnej firmy.

EBpl: Czyli rekruterzy chcący zachować swoje stanowiska muszą rozwijać kompetencje sprzedażowe i marketingowe?

RC: Zdecydowanie! Tak naprawdę już teraz rekruterzy muszą być marketerami. Kłopot w tym, że nikt ich nie uczy takich kompetencji. Uważam, że praca w marketingu rekrutacyjnym stanie się ważnym zawodem, że w każdej firmie będzie osoba odpowiedzialna za ten obszar. Jej zadaniem będzie budowa marki pracodawcy, rekrutacja kandydatów pasywnych, poszukiwanie i rozwijanie źródeł pozyskiwania kandydatów, a także zapewnienie dostępności puli kandydatów, która będzie stanowić zabezpieczenie działalności firmy, np. na wypadek odejść.

EBpl: Czego konkretnie powinni się nauczyć ci, którzy widzą się w tym obszarze?

RC: Najprościej byłoby odpowiedzieć – powinni być dobrymi sprzedawcami i marketerami. Weźmy za przykład reklamy rekrutacyjne. To ogromna część budżetów, jest tu więc szerokie pole do optymalizacji. Pomóc mogą w tym takie chociażby takie narzędzia jak nasz SmartJobs – platforma do zautomatyzowanego zakupu reklam (programmatic advertising), ale żeby móc z takich narzędzi korzystać i w pełni wykorzystać ich potencjał, trzeba być na bieżąco, śledzić zmiany. Albo ROI – widzimy, że HR-owcom trudno jest uzasadniać sens wydatków na EB i rekrutację. Wskaźniki stworzone przez działy HR do tej pory, nie pokazują pełnego obrazu. Aby wykazać, że nasze działania przynoszą realny zysk organizacji – np. w postaci przyciągania i zatrudniania wysokiej jakości kandydatów, potrzeba wiedzy marketingowej. W tym widzę przyszłość, jeśli chodzi o rozwój branży.

EBpl: Dziękujemy za rozmowę!

Wywiad został przeprowadzony podczas UNLEASH (d. HR Tech World) w Londynie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej nt. przyszłości pracy i rekrutacji, nie może cię zabraknąć w dniach 23-24 października w Amsterdamie, gdzie odbędzie się kolejna edycja UNLEASH. Więcej informacji nt. wydarzenia, w tym agendę i listę prelegentów, znajdziesz na stronie konferencji.

Tagi : , , , , , , ,