Siła Przyciągania
zdjecie na ebpl

Dodano 23 Sierpień 2017 Do Aktualności

Cyberpokolenie Boscha w Polsce

Ponad 94% dwudziestopięciolatków deklaruje swoją otwartość na nowe technologie – tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Bosch. Jednak młodzi ludzie postrzegają nowe technologie przede wszystkim jako ułatwienie pracy i codziennego życia. Oczekują, że rozwój nowych technologii wpłynie korzystnie na dobro wszystkich ludzi i zmniejszy negatywny wpływ człowieka na środowisko naturalne.Firma Bosch, która w tym roku świętuje 25-lecie swojej działalności w Polsce przeprowadziła badanie na temat roli nowych technologii w życiu polskich dwudziestopięciolatków. Wyłania się z niego obraz pokolenia uzależnionego od technologii. Ponad dwie trzecie badanych deklaruje, że w internecie spędza co najmniej 4 godziny dziennie. (…) Teraz, niestety, kto nie ma internetu, ten nie żyje – powiedział jeden z badanych, co ma uzasadnienie, kiedy uświadomimy sobie, że jego życie składa się głównie z nauki, pracy i rozrywki realizowanych lub dostępnych on-line.

fot1
Przyszłość cyberświata

25-letni Polacy, objęci badaniem zleconym przez firmę Bosch w Polsce, posiadają zwykle wiele urządzeń zaawansowanych technicznie (smartfon, laptop, tablet, czytnik e-book, smartwatch) i są otwarci na nowe rozwiązania. Swój świat za kolejne 25 lat widzą jako sterowany zdalnie z jednego urządzenia, a może nawet kierowany myślami. Za podstawową wartość uważają bezpieczeństwo, dlatego przede wszystkim chcą wprowadzać takie rozwiązania techniczne, które wykluczają błąd ludzki i chronią środowisko. Fascynują się rozwijaną przez Bosch wizją autonomicznych samochodów, które będą mogły jeździć bez kierowcy, kosiarek, które same koszą trawnik, samochodów i rowerów napędzanych elektrycznie czy inteligentnych urządzeń używanych w gospodarstwie domowym.

fot2

Co piąty 25-latek deklaruje, że bliskie jest mu pojęcie „Internetu rzeczy”, które oznacza przedmioty wyposażone w czujniki i komunikujące się ze sobą za pośrednictwem internetu. Młodzi ludzie są więc otwarci na stale postępujące integrowanie z internetem coraz większej liczby urządzeń. Prawie 74% badanych 25-latków twierdzi, że zna też pojęcie sztucznej inteligencji, co jest wynikiem ponad dwa razy wyższym niż w badaniu reprezentatywnej grupy polskich internautów (31,5% deklarowało znajomość tego pojęcia).

fot3

Cyborgi z duszą?

Polskiego cyberpokolenia nie tworzą jednak wyłącznie cyborgi i technokraci, o czym może świadczyć brak popierania przez 25-latków dalszego rozwoju technologii, które odbierają prywatność i oddalają ludzi od siebie oraz powodują utratę realnych kontaktów. Nowoczesne technologie rozumieją humanistycznie, jako rozwiązania ułatwiające człowiekowi pracę i codzienne życie. Duże znaczenie – większe niż w reprezentatywnej próbie Polaków – ma dla nich oprócz poczucia bezpieczeństwa również troska o dobro wszystkich ludzi oraz tradycja. Jedni zakładają, że w ich domu przyszłości lodówka będzie za nich robić zakupy, a inni nie oczekują żadnych gadżetów tylko rozwiązań, które zmniejszą negatywny wpływ człowieka na środowisko naturalne. W większości nie mają jednak wątpliwości, że nowoczesne technologie są szansą na rozwój i poprawę jakości życia ludzi. Otwartość na nowoczesne technologie deklarują niemal wszyscy badani (94,1%).

W opinii 25-latków dzięki nowym technologiom rynek pracy będzie się powiększał. Szczególny popyt będzie na specjalistów, którzy będą tworzyć kolejne nowoczesne urządzenia, programy i aplikacje. Według badanych już rośnie zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem technicznym i informatycznym. Coraz więcej nowych zawodów pojawia się w cyberprzestrzeni, a bez znajomości programów i nowych technologii ciężko znaleźć pracę.

fot4

Z pewnością cieszy duże zaangażowanie społeczne dwudziestoparolatków,  przynajmniej na poziomie deklaracji. Wskazując na kierunki rozwoju nowych technologii, często wybierają te związane z potrzebą zrównoważonego rozwoju i wsparciem osób chorych – komentuje wyniki badania Natalia Hatalska, analityczka trendów.

 

Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone na zlecenie Bosch przez ośrodek badawczy Danae na przełomie kwietnia i maja br. Wzięło w nich udział 527 osób w wieku 25 lat.

Tagi : , ,