bicycle-1839005_1280

Dodano 28 lipca 2018 Do Aktualności, Wyróżnione

Branża IT na rowery

Dojazdy do pracy zajmują nam średnio 30 minut; tak wynika z badań Randstad Award. W skali roku oznacza to ponad 5 dni spędzonych w korkach czy zatłoczonym transporcie publicznym. Sposób, w jaki się przemieszczamy, ma wpływ na nasze życie, ale i pracę. Doskonale obrazuje to kultowa scena z komedii Stanisława Barei:

 

Dojazdy to nie tylko strata czasu, ale i realne koszty dla firmy

Badania przeprowadzone przez brytyjski ośrodek badawczy ONS wskazują, że uciążliwe dojazdy do pracy w środkach transportu zwiększają poziom stresu oraz obniżają produktywność i poziom satysfakcji z pracy. Spędzając ponad godzinę w drodze do biura, aż 46% badanych nie znajduje czasu na zalecane przez lekarzy 7 godzin snu, a 21% naraża się na otyłość. Koszt absencji jednego pracownika w Polsce to średnio 9 tys. złotych, a 60% zwolnień lekarskich wystawianych jest z powodu przemęczenia. Dodajmy do tego siedzący tryb pracy w branży IT i łatwo zauważymy, że ten stan rzeczy wymaga zmian.

Rower to nie tylko sport, ale i zdrowy TRANsport

Czas na przemieszczanie się do biura można wykorzystać znacznie lepiej, wybierając w tym celu rower. Już nawet krótka, ale regularna, jazda rowerem zmniejsza o 41% ryzyko przedwczesnej śmierci, o 45% ryzyko raka i o 46% ryzyko zawału serca. Dodatkowo krótka aktywność fizyczna przed pracą potrafi zwiększyć produktywność w ciągu dnia średnio o 15%. Tak stwierdzili badacze z Uniwersytetu w Glasgow, prowadząc badania na grupie ćwierć miliona osób przez 5 lat.

Podobny obraz wynika z badań ankietowych wśród pracowników przeprowadzonych przez Activy. Aż 83% badanych wskazuje dbanie o zdrowie jako główną zaletę jazdy na rowerze. Na drugim miejscu plasuje się mile spędzony czas, tuż nad troską o środowisko.

W dojazdy rowerem inwestuje coraz więcej polskich firm

Polskim miastom daleko jeszcze do takiego upowszechnienia jazdy na rowerach jak w Kopenhadze, Amsterdamie czy Berlinie. A dane pokazują, że problem nie leży już w dostępności infrastruktury rowerowej czy pogodzie, ale braku motywacji do zmiany nawyków. Jak pokazuje ankieta Activy, aż 79% pracodawców nie promuje transportu rowerowego. Widać tu jednak pierwsze jaskółki, bo 74% respondentów wskazuje, że chciałoby zmiany tej sytuacji i wynagardzania za dojazdy rowerowe. I na szczęście coraz więcej polskich firm aktywnie promuje dojazdy rowerem do pracy, bo im się to opłaca. W Polsce konkursy rowerowe dla pracowników prowadzą m.in takie firmy jak Google, Microsoft, BZ WBK, Blue Media, Allianz, Aviva, LiveChat, Bosch czy biurowce Skylight i Lumen przy warszawskich Złotych Tarasach.

Starania firm doceniają pracownicy angażujący się w programy rowerowe. “Jestem pod ogromnym wrażeniem, że siła motywacji może wykrzesać ze mnie jeszcze więcej. Konkurs rowerowy był fantastycznym pomysłem.” – podkreśla Mariusz z Google Polska.

Tego typu inicjatywy to także sposób na integrację pracowników i tworzenie lepszego miejsca pracy. “Intensywnie rywalizujemy w kolejnym etapie. Sprawdzamy swoje i innych wyniki, dyskutujemy, porównujemy. Generalnie fajna zabawa” – taką relację można usłyszeć od Przemka pracującego w biurowcu Skylight.

Punkty za regularność, a nie za kilometry

Najlepszymi argumentami za dojazdami rowerem do pracy są oszczędność czasu i eliminacja porannego stresu związanego z parkowaniem samochodu lub czekaniem na spóźniający się autobus. Dobrym sposobem na zachęcenie pracownika jest zaangażowanie drugiej osoby; inny rowerzysta z firmy może polecić najlepsze trasy do biura albo umówić się na wspólne pokonanie wybranego odcinka. Rowerowej rywalizacji w firmie sprzyja też odpowiedni system naliczania punktów; wielu pracowników nie chce brać udziału w rywalizacji, bo spodziewają się, że nie wygrają ze sportowcami. Rozwiązaniem tego problemu jest uwzględnienie samych dojazdów do pracy i ich regularności, a nie liczby kilometrów. Tego typu system demokratyzuje dojazdy i zachęca nawet tych, którzy jeżdżą tylko rekreacyjnie.

Trwa akcja Bike IT 1.0 – pierwszy drużynowy konkurs rowerowy polskiej branży IT

Jeszcze do 3 sierpnia firmy technologiczne z branży IT oraz startupy mogą zgłosić swój udział w 60-dniowym wyzwaniu rowerowym dla lepszego zdrowia, dobrej zabawy i integracji pracowników. Bike IT 1.0 jest jedyną rywalizacją, w której liczą się nie tylko kilometry. Gra toczy się w aplikacji Activy. 5-osobowe zespoły firmowe zdobywają punkty za dojazdy do pracy i regularną aktywność rowerową. Konkurs wystartuje 6 sierpnia i bedzie się odbywać w dwutygodniowych edycjach. Będzie w nim można zdobyć takie nagrody jak koszulki sportowe, vouchery, pufy i sokowirówki do biura.

Jeśli chcesz, aby Twojej firmy nie zabrakło wśród rowerowych pracodawców, wyślij zgłoszenie na stronie akcji https://www.bikeit.pl/

 

Autor: Igor Pielas, założyciel firmy Activy oferującej gotowe programy rowerowe w mobilnej grze angażującej pracowników w akcję prozdrowotną i CSR poprzez dobrą zabawę. Doradza firmom, jak poprzez promocję jazdy rowerem tworzyć zdrowsze i szczęśliwsze miejsce pracy. Promuje biznes z pozytywnym wpływem na społeczeństwo i środowisko.

Tagi : , , , ,